Lindepijlstaart of kolibrievlinder=

Gestart door hermelijn, september 23, 2018, 16:32:10 PM

Vorige topic - Volgende topic

hermelijn

Voor mij onbekende rups m.b.v. ObsiD voor vlinders geïdentificeerd. Het resultaat was Lindepijlstaart. 100 %.
Deze naam als zodanig als waarneming ingevoerd en gecheckt met Controleer determinatie. Resultaat 100% Lindepijlstaart.
Door een mede waarnemer wordt ik er nu op gewezen, dat het de Kolibrievlinder moet zijn. Ik denkt dat hij gelijk heeft.
Ik heb niet meer dan deze ene foto. Zoekende naar meer foto´s van beide soorten in de literatuur kom ik nogal wat verschillen tegen.
Een vergissing van ObsiD kan ik me heel goed voorstellen nu. Ik zal proberen vaker foto´s van de zijkant te maken voor meer zekerheid.
Het gaat om deze waarneming:

https://waarneming.nl/waarneming/view/162786635
Lindepijlstaart - Mimas tiliae gezien op 2018-09-19 Wageningen - Wageningse Bovenpolder
Foto's:


Toelichting:
Gered van het asfalt.
bij voorbaat dank johannes van der laan
Groet,

Johannes

rupsje

Daar ik geen witachtige zijstrepen zie lijkt het mij de Lindepijlstaart. Kolibrierups heeft ook veel meer groentinten.

Groet,

Herman Damman
rupsje

hermelijn

Naar aanleiding van een paar rechtstreekse opmerkingen via de mail over de soort, heb ik de naam inmiddels aangepast. Rups van de Kolibrievlinder dus.
Dat was op zich mijn probleem ook niet.

Het feit dat beide identificatie programma´s, "Controleer determinatie"en "ObsiD" voor 100% op de Lindepijlstaart uitkomen, wilde ik even onder de aandacht brengen via het forum.
Ik had misschien een andere plaats moeten kiezen om dit probleem even onder de aandacht te brengen en niet onder Rupsen.
Welke plek zou dat kunnen zijn trouwens, iemand een idee?

M.Vr.Gr., Johannes van der Laan
Groet,

Johannes

Rayan Majoor

#3
't is wel een kolibrievlinder
Er is volgens mij ergens een apart topic over obsidentify... daar zou je het eventueel ook kunnen melden (denk zelf echter niet dat het echt nodig is). Als er genoeg beeldmateriaal van de kolibrievlinder in dit stadium (voor het verpoppen is) zullen zulke verkeerde determinaties er vanzelf wel uit gaan. Nu is er waarschijnlijk nog gewoon te weinig materiaal.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl