Knopjesmos?

Gestart door Oscar, september 23, 2018, 12:12:45 PM

Vorige topic - Volgende topic

Oscar

Piepklein, een van de kleinste mossen die ik ooit gezien heb. Knopjesmos? Of meerdere soorten door elkaar en daardoor op verkeerde been gezet? Natuurbrug. Op zand. Naast schelpenpad.

https://waarneming.nl/waarneming/view/162793816
onzeker Gewoon Knopjesmos - Aulacomnium androgynum gezien op 2018-09-23 Crailo
Foto's:










Ben Kruijsen


Oscar

^---Tuurlijk. Dank! Ben nog wel benieuwd naar dat ding in de 1e foto, die structuur ken ik eigenlijk alleen maar van knopjesmos.

Met groet,
Oscar

Ben Kruijsen

ja op de eerste foto pop de achtergrond dat zou heel goed van knopjesmos kunnen zijn.

Pluijm

Wellicht eerder een frontaal (of eerder achteraanzicht), bedauwd sporenkapsel van de Bryum. Knopjesmos op dat minerale zand?
Met vriendelijke groet,
Arno van der Pluijm

Ben Kruijsen

qua milieu niet erg voor de hand liggend hoewel ik langs de bosranden op licht overstoven humeuze kantjes in de duinen wel knopjesmos vond. Op de foto zie ik bij dat bolletje wel kleine structuren die niet erg op kapselstructuren wijzen. Zijn er nog meer foto´s van dit bolletje?

Oscar

Dat bolletje was wat mijn aandacht trok en me meteen afleidde van de mogelijkheid van zilvermos (i.c.m. met het miscule formaat van de plantjes). Op de overzichtsfoto is het ook te zien:



Ik heb het polletje mos ter plaatse bekenen, zo goed en kwaad als het kon gezien het formaat (het polletje is pakweg 1mm hoog en niet meer dan een paar mm breed), en kon geen andere soorten mos erin ontdekken.