welk soort zweefvlieg?

Gestart door minet48, september 22, 2018, 15:06:50 PM

Vorige topic - Volgende topic

minet48

Wie herkent juiste naam van zweefvlieg?

Arjan de Heer

Mijn eerste indruk is Eristalis nemorum (Puntbijvlieg) ik zou eens in die richting gaan zoeken.

Het zou fijn zijn als u hier een waarneming van maakt op waarneming.nl zodat de mensen die hier naar kijken ook gelijk kan zien waar en wanneer het gezien is. In de link die ik hierbij zet wordt dat helemaal uit gelegd voor het geval u daar nog niet mee bekend bent. https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=207178.0
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

Stormmus

Lijkt mij een kegelbijvlieg (Eristalis pertinax).

Arjan de Heer

Oke, maar daar zijn de pterostigma's toch te klein voor?
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

Henri van Dodeweerd

Het lijkt mij ook een kegelbijvlieg - E. pertinax. Het achterlijf is mijns inziens echt kegelvormig. Het ptero lijkt inderdaad klein, maar bij de goedgekeurde waarnemingen staan er wel meer met kleine ptero's. Mogelijk de hoek van fotograferen?
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

Arjan de Heer

Oké, dan trek ik mijn reactie in ;)
Duidelijk Henri, zal me nog is meer verdiepen in die 'Look a like' soorten van Eristalis :duim:
Met vriendelijke groet,

Arjan de Heer

Nooit te jong om te leren!!

Henri van Dodeweerd

Citaat van: Arjan de Heer op september 24, 2018, 22:31:17 PM
Oké, dan trek ik mijn reactie in ;)
Duidelijk Henri, zal me nog is meer verdiepen in die 'Look a like' soorten van Eristalis :duim:

Ik ben ook geen kenner, maar probeer met de zweefvliegengids en de goedgekeurde foto's in de database mijn kennis wat te vergroten. Ik weet dus niet 100% zeker of ik gelijk heb. De bijvliegen zijn voor mij ook vaak lastig. Maar al doende leert met vanzelf  ;)
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd