Hoofdmenu

Welke plant?

Gestart door wim veldhuis, september 21, 2018, 18:40:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162746088
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-09-21 Rotterdam - Kandelaar
Foto's:






bij voorbaat dank Wim Veldhuis

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

Met vriendelijke groet, Rob

Rien Ondersteijn

Is sowieso een gewone soort...
[ik vind trouwens t extra gebruik van 'gewone dit' ,'gewone dat' etc etc totaal overbodig-de andere soorten van dat geslacht hebben al een toevoeging zoals :Welriekende/Reuzen/Rankende/Stijf ...etc
We kennen toch Margriet ? Waarom moet die nou zo nodig Gewoon worden ?
En bestaat er nog een ánder Reukgras als Gewoon ?....]
Groene groe[n]tjes.Rien.

Rob Koelman

'Gewone' om aan te geven om welke soort binnen het genus Heracleum het gaat.

Alleen 'berenklauw' kan betrekking hebben op meerdere soorten...
Met vriendelijke groet, Rob

janvdbrugge

Rien, Rob en andere botanisch geïnteresseerden,
Misschien staat het los van de momenteel gebruikte benamingen, maar ik herinner me een anekdote (gelezen) uit het botanisch verleden. Er was op een bepaald moment onder Nederlandse wetenschappers inderdaad een tendens om bepaalde planten met een enkelvoudige naam aan te duiden, maar er was een dwarsligger: het staat me bij dat dat Oudemans was, een van de coryfeeën van langer geleden. Hij vond het ontoelaatbaar dat een plantensoort slechts één enkele naam zou krijgen en weigerde verdere medewerking aan floristisch werk voor een Flora, als de binominale aanduidingen overboord zouden worden gegooid (we hebben het dus over Nederlandse namen). Zijn forumcollega's van toen hebben hem als onmisbare autoriteit zijn zin gegeven. Of dat de basis is van het huidige gebruik weet ik niet, maar er zullen vast wel forumleden en admins zijn die zich het beschreven geval uit de botanische geschiedenis herinneren.
Overigens kan ook best nog een rol spelen dat sommige volksnamen verwarrend kunnen werken, zoals Margriet ook wel Ganzebloem heet, tegenover de Gele ganzenbloem. Het lijkt ook nogal onhandig om er een systeem op na te houden dat uit enkelvoudige én uit samengestelde soortnamen bestaat, vooral m.b.t. geslachtsnamen (zoals Rob opmerkt) is dat lastig. Maar een definitieve oplossing is wellicht niet haalbaar: wat moet je met Vogelmuur, Paardenbloem en Framboos? Moet je dan bijv. steeds zeggen: jawel, Prachtframboos is wel een framboos, maar geen Framboos . . .?! Melkdistel is wel een melkdistel, maar dit is de Gewone m....?
Bij vogels is dat systeem gerealiseerd, Vink tegenover de vinkensoorten met toevoeging, maar dan gaat het in Nederland om andere aantallen dan bij de vele plantensoorten.
Groeten,
Jan van der Brugge

Rien Ondersteijn

Jan:wat een prachtige [waarheidsgetrouwe] anekdote !
[Die 'Oudemans' was wel een 'ouderwetse man'....]
Groene groe[n]tjes.Rien.

e.kneepkens

#7
Uitgangspunt is dat er niet voor niets een officiële Nederlandse namenlijst bestaat. Nog niet zo lang geleden bestond er onder Nederlandstaligen verwarring over het gebruik van de namen Duinsalomonszegel en Welriekende salomonszegel. Bij ons in de duinen, jawel maar bij onze zuiderburen ook vaak in andere biotopen. Duinsalomonszegel werd officiëel Gewone salomonszegel. Zo zijn er meer voorbeelden. Jan vd Brugge geeft aandacht aan volksnamen, heel leuk/een studie waard maar ook een bron van spraakverwarring. Dus één goede lijst met nederlandse namen. Het streven was en is om ook een min of meer Nederlandse binaire naamgeving te hanteren. Bij het GESLACHTSnaam Anemoon kwamen de SOORTSnamen Blauwe- Gele- en Bos-anemoon. Dat wordt geaccepteerd. Bij andere geslachten is vaak teruggegrepen naar het gebruik van Gewone-  (Berenklauw, Dophei et.etc.) En dat blijkt moeilijker te verteren.
Niet alleen de soorten kregen een 'binaire' naam, ook de geslachten kregen een offciële nederlangse naam. Dus Erica = Dophei. Als een geslacht een bepaalde Nederlandse naam heeft, is het gebruikelijk om een soort binnen dat geslacht niet dezelfde naam te geven. Dus Erica tetralix mag geen Dophei heten, wat maken we er dan van: Gewone dophei, ook om aan te geven dat de soort in Nederland algemeen voorkomt.
Verder wil ik opmerken dat door plantenstudie soorten soms/vaak van geslachtsnaam wisselen. Wanneer een geslacht één soort bevat en er komt er eentje bij, dan moet je weer met de Nederlandse namen aan de gang om ze te onderscheiden/ naamsverandering/bron van verwarring.
Overigens is het grappig, dat wat in Nederland Gewone margriet genoemd wordt helemaal niet gewoon blijkt te zijn, maar dat een Margriet (Leucanthemum ircutianum), die helemaal niet in Heukels 23e druk staat, in Nederland veel frquenter voorkomt, zie verder  (Haveman, R. (2017) Een margriet is een margriet is... Gorteria - Dutch Botanical Archives 39: 46-48)  . Hoe gaan we die L.ircutianum nu noemen en hoe de Gewone margriet?
Overigens moeten we er niet al te krampachtig over doen, op het Forum uit de losse pols, als dat tenminste geen verwarring wekt (wat soms wel degelijk het geval is) maar in meer officiële mededelingen en zeker in publicaties de goede nedrl.namen.
met vriendelijke groet, Emanuel

gertjanvannoord

Het voordeel van "gewone berenklauw" als soortnaam is, dat je dan berenklauw als genusnaam kunt gebruiken. Idem voor andere voorbeelden.
Gertjan van Noord