doolhofschijfje? (op beton)

Gestart door Mario Renden, september 12, 2018, 21:55:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Mario Renden


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://denhelder.waarneming.nl/waarneming/view/162431004
onzeker Doolhofschijfje - Polysporina simplex gezien op 2018-09-09 Den Helder - TESO-Haven/ Fort Harssens
Foto's:




Toelichting:
op beton
bij voorbaat dank Mario Renden

alegro

Waarschijnlijk Verrucaria macrostoma. P simplex groeit nooit op beton, aleen op "zure" steen zoals basalt en (vooral) graniet.
Grüezi mitenand,
Arjan

Mario Renden

Beste Arjan. Ik denk bij nader inzien dat het toch graniet was. Ik dacht dat graniet altijd donkergrijs was maar dat blijkt onjuist. :-[ Ik ga het checken en kom er nog op terug. Sorry daarvoor en bedankt. :blink:

alegro

Op graniet is een armetierige Acarospora (of Myriospora) het meest waarschijnlijk. Polysporina simplex op graniet bestaat uit zwarte, kluwenachtige groepjes apotheciën.
Als je die eenmaal hebt herkend vergis je je niet zo snel meer.
Grüezi mitenand,
Arjan

Mario Renden


Mario Renden

Beste Arjan. Ik ben vandaag terug geweest om het te checken. Het was toch beton. Hetzelfde stukje korstmos heb ik niet kunnen terugvinden, maar er in de buurt zat op een ander stuk beton een vergelijkbare korstmos. Daarvan heb ik vandaag twee betere foto's toegevoegd. Misschien geven die uitsluitsel?

Met vriendelijke groet,
Mario Renden

alegro

Maak er maar V macrostoma van. Als ik fout blijk te zitten wordt het wel gecorrigeerd. ;)
Grüezi mitenand,
Arjan

Mario Renden