Juveniele Havik?

Gestart door Rijswijk †, september 17, 2018, 21:44:11 PM

Vorige topic - Volgende topic

Rijswijk †

Gelet op de verticale borststrepen zou ik denken een juveniele Havik? Klopt dat? Was erg actief vanmiddag. Tot drie maal toe zeer laag zien vliegen.
Groet, Minke.

Oenanthe

Hoi Minke,

volgens mij heb je gelijk. Heb je de foto's in Rijswijk gemaakt? Daar zie je geloof ik maar heel zelden een havik.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rijswijk †

Ja Maarten, Don Bosco Rijswijk. Boven het voetbalveld naast het je bekende Witte Huis.
Januari 2016 er ook een gezien, aan de andere kant van het huis. Er zal dus een paartje zitten?
Groet, Minke.

OJGoreng

Er hoeft niet per se een paartje te zitten. Die jongen zijn intussen niet meer welkom in de territoria van de ouders, dus gaan zwerven en kunnen overal opduiken. Jonge haviken zijn bijvoorbeeld in het Amsterdams straatbeeld niet zeldzaam meer. Volwassen vogels zie ik daar eigenlijk nooit.
Met vriendelijke groet, Zainal

Rijswijk †

Dat is inderdaad ook een optie, Zainal! Even gekeken waar hier in de buurt de Havik gesignaleerd wordt en zie dat dat in meerdere nabijgelegen parken, landgoederen etc het geval is.
Dit was een pittig exemplaar! Zag laatst hier ook een juveniele Sperwer en die werd behoorlijk gepest door Eksters en Kraaien. Dit exemplaar kwam van achter me uit de bomen, vloog laag over het voetbalveld een Kauw achterna en joeg hem aan de overkant staande bomen in! Heb 'm in een half uur tijd 3x zien vliegen.
Groet, Minke.

OlivierO

Dag Minke,

Zou je in de toekomst de waarneming eerst willen ingeven in waarneming.nl of waarnemingen.be? Of als het in het buitenland is dan eventueel in observation.org. Eens je dat gedaan hebt kan je in het scherm van de waarneming zelf rechts kiezen voor "determineren via het forum". Op die manier komt het mee in de database en hebben we er ook iets aan.

Dank je wel!


Groeten,
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rijswijk †

Hallo Olivier,

Ik heb ik weet niet hoe lang geprutst om het te doen zoals je vraagt, maar het lukte maar niet, dus.... Ik ben niet bepaald handig als het om computers gaat......
Ik denk inmiddels te begrijpen waarom het me niet lukte: ik nam aan dat ik "via forum" aan moest klikken voor ik een waarneming opsla. Inmiddels bedacht dat dit misschien er na moet. Als het goed is heb ik het nu goed gedaan???? Zo ja, dan zal ik het in het vervolg zo gaan doen. En anders weet ik het niet meer.....
Groet, Minke.

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162627295
Havik - Accipiter gentilis gezien op 2018-09-17 Rijswijk (ZH) - Den Burg en Von Fisennepark
Foto's:


bij voorbaat dank minke.

Edit: Yeb!!!
Groet, Minke.

OlivierO

Perfect! Dat gaat de volgende keer een stuk vlotter gaan!
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Rijswijk †

Toch nog twee vragen:

- als ik 'm meteen als Waarneming via het forum ingediend had als "Vogel onbekend" komt de Waarneming dan als "Vogel onbekend" op de site (in mijn geval
   van Rijswijk ZH) te staan?
- of gebeurt dat pas nadat ik na het antwoord "Vogel onbekend" wijzig in de gegeven naam?
- of moet ik nog wat doen?
Groet, Minke.

OJGoreng

Het forum is onafhankelijk van het waarnemingen-deel van de site. De optie "determineren via het forum" zorgt ervoor dat je de relevante informatie uit de waarneming in één keer kopieert, zodat je die als geheel in een bericht op het forum kunt plakken en de foto's meteen goed zichtbaar zijn zonder dat je nog aan code hoeft te prutsen.

Als je een waarneming dus als "vogel onbekend" in het waarnemingen-deel van de site invoert, blijft hij zo op de site staan totdat je handmatig de determinatie aanpast (tenzij er in de tussentijd een admin langskomt die de determinatie voor je aanpast).
Met vriendelijke groet, Zainal

Rijswijk †

Duidelijk. Dank voor je reactie.
Groet, Minke.