Is hier nog een naam aan te geven?

Gestart door f.walraven, september 17, 2018, 19:25:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

f.walraven


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/162614263
onzeker Schildwants onbekend - Pentatomidae indet. gezien op 2018-09-02 Greece - Samos
Foto's:




bij voorbaat dank f. walraven

Arp

Het is wat lastig inschatten, maar ik heb het gevoel dat de kapsel voor het schildje vrijwel even lang is als de vleugelkapsels. Toch heb ik er geen Scutelleridae-gevoel bij. Dan kom je (of ik dan tenminste) dus bij de Pentatomidae met extreem lang schildje, zoals bijvoorbeeld onze Pyjamawants (maar die is het niet).

Best kans dus dat het iets is als een Derula of een Leprosoma, maar daar heb ik geen referentieplaatjes van de nimfen voor.  Een Eysarcoris (ventralis) durf ik ook niet helemaal uit te sluiten. Dan blijkt ook maar weer eens hoe handig het kan zijn om er een afmeting bij te hebben trouwen ....

Groets, Arp
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

f.walraven

Ik vind het al bijzonder dat je zoveel soorten uit je mouw schut! In mijn herinnering is het gevalletje ongeveer een halve centimeter. maar of dat klopt????
Bedankt,
Francien

Arp

Dat zou al aan de forse kant zijn voor de Eysarcoris ... sorry ... ik ken gewoon nog niet genoeg nimfen van de zuidelijke soorten :(
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

f.walraven

Hier staan de nymfen van de andoornschildwants op, http://www.ukwildlife.net/heteroptera/pentatomoidea/eysarcoris_venustissimus.html . En dat is zelf al een best klein wantsje vind ik.
Dus die zal het niet zijn. Maar of er nog meer van die soort in Griekenland zitten???
Ik heb hem ingevoerd dus wie weet ooit is iemand er blij mee toch?
Bedankt!!!
Francien

Arp

Verkijk je niet te veel op de kleuren, die kunnen over de loop van één stadium (het laatste in dit geval) behoorlijk veranderen. Wat me op het spoor van deze zette zijn de lichtere rand end de uitpuilende ogen, maar de sclerietplaatjes op het achterlijf zitten me ook niet helemaal lekker ... een L5 zou iets van 4-5mm moeten zijn, dus dat zou misschien toch net kunnen
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)