Hoofdmenu

Welke plant?

Gestart door wim veldhuis, september 16, 2018, 17:23:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

wim veldhuis

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162566332
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-09-16 Schiedam - Vockestaert
Foto's:




bij voorbaat dank Wim Veldhuis

Rien Ondersteijn

Jammer dat je geen 'zij-opname' van de bloemen hebt.
Gezien mijn indruk van de effen gekleurde omwindselbladen zou ik kiezen voor Ruige Leeuwentand,die in die omgeving niet vaak voorkomt
en die me vrij klein overkomt [kan gemaaid zijn].
Groene groe[n]tjes.Rien.

Willemien Troelstra

Kleine leeuwentand lijkt me waarschijnlijker, maar ik zal Ruige niet uitsluiten. Als het omwindsel vrijwel kaal is, is het in ieder geval geen Ruige leeuwentand. De regel werkt niet omgekeerd want Kleine leeuwentand heeft soms wel stevige haren op het omwindsel, met name in kustgebieden.
Om Ruige leeuwentand te valideren is het noodzakelijk om te weten hoe het met de parapluutjes (het pappus) van de randstandige nootjes staat.
groet, Willemien Troelstra

e.kneepkens

In het midden van de foto 1 zijn nog 2 knoppen te zien. Deze zijn behaard. Dus L.hisp. en L.sax. kan. Ook zijn daar en rechts daarvan een aantal uitgebloeide exx. te zien waar zwarte randjes van de omwindselbladeren te zien zijn. Het is helaas niet allemaal even scherp. Die omlijning van de omwindselbladeren hoort bij L.sax.
Pappus moet natuurlijk uitsluitsel geven maar dat is uiteraard niet te zien. Neig ook naar L.sax. 
met vriendelijke groet, Emanuel

wim veldhuis

Goede morgen allemaal,
De plant komt in grote hoeveelheden voor in de recent gemaaide berm langs het fietspad. Ik heb nog een uitsnede gemaakt(die maakt het er helaas niet scherper op ;)), maar misschien helpt het.
Vriendelijke groeten,
Wim

valentine

Zijn de omwindselbladen niet opvallend behaard? En dat zou dan toch op Ruige leeuwentand wijzen?

Groet,
Valentine

e.kneepkens

Beharing komt bij beide soorten voor. Bij Ruige leeuwentand altijd (?) en bij Kleine leeuwentand soms/vaak (?). Is dus geen onderscheidend kenmerk. Zie ook eerder commentaar.
Verder bestaan er nog verschillen 1. in het voorkomen van schubjes/kleine blaadjes aan de bloeistengel,
                                                 2. de vorm van de grondbladeren maar dat zijn graduele verschillen, dan moet je beide soorten eigenlijk naast
                                                     elkaar in je handen hebben.
                                                 3. het type haren op de bladrand.
Maar aan dit alles hebben we niet zoveel, omdat het niet op de foto's te zien is. Dus loupe mee, en details noteren bij de foto, het liefst de details van het pappus van rijpe vruchten maar die zijn er niet altijd. 
met vriendelijke groet, Emanuel