Gentiaan Italiaanse Alpen -> Gentiana campestris

Gestart door corzonneveld, september 16, 2018, 14:19:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

corzonneveld

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/162558432
Gentianella insubrica gezien op 2018-07-29 Italy - Bionaz (comuni)
Foto's:




In mijn  onschuld dacht ik dat er maar 1 met zulke wimpers was - niet dus. Vervolgens gesleuteld, en dan kom ik op G. insubrica uit. Kan dat er mee door?

bij voorbaat dank Cor Zonneveld
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Het dichtsbijzijnde gebied waar deze soort voorkomt is VARESE(It). Dat is ten ZO van Noord Tirol(It).Ook in Tessin, het meest oostelijk gedeelte van Zwitserland komt hij voor. Dus helaas geen G.insubrica.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Ik heb wel een idee waar we op uit moeten komen maar het is prima dat je het eerst zelf probeert. Heb je toevallig ook nog een foto waarbij de bloeiwijze meer VAN OPZIJ in beeld komt ?
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

hm, de bovenste is toch nogal heel erg van opzij? Of moeten ze bloeien, zoals hier:
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

corzonneveld

#5
Eigenlijk komt er niet zo heel veel in aanmerking, als je de verspreiding meeneemt. Kelkbladen zeer ongelijk, dan valt er al 't een en ander af. Ik zie twee bloemen met 4 kroonslippen, en 2 met vijf. Als ik nu eens voor 4 ga, dan kom ik uit waar ik startte: G. campestris. Wel een flauw exemplaar dan!
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl

e.kneepkens

Beter te zien. Als ik uit ga van 5 talligheid-zie 2e foto,  zijn er  2 soorten die in principe in aanmerking komen: G.ramosa en G.germanica.
Het is twijfelachtig of G.germanica in het gebied voorkomt. Qua kleur gooit G.ramosa  hoge ogen. Overigens heb ik die soort nooit in levende lijve gezien. Maar kleuren kunnen behoorlijk variabel zijn, afhankelijk van de ouderdom van de bloem.
Maar helaas kloppen de kelkbladen NIET, daarom wilde ik nog een extra foto van opzij. Er is sprake van 2 grote en 2 kleine kelkbaden. De kleine KB worden gedeeltelijk bedekt door de grote KB. De bochten tussen de KB zijn spits.
Er blijft dan nog maar één andere optie over: die van jou....G.campestris, ondanks de 5 tallige bloemen. Die 'afwijking' komt vaker voor.
met vriendelijke groet, Emanuel

corzonneveld

OK, raadsel opgelost! Dank Emanuel.
Met vriendelijke groet,
Cor Zonneveld

Natural History Photographs: www.corzonneveld.nl