Geavanceerd zoeken  

Nieuws:

Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: spits fonteinkruid  (gelezen 219 keer)

whmvb

• Member
    • www.natuurindeonlanden.nl
spits fonteinkruid
« Gepost op: september 14, 2018, 15:34:52 pm »

Hallo mensen,

Ik zou graag willen weten of mijn determinatie klopt.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162443788
 Spits fonteinkruid - Potamogeton acutifolius gezien op 2018-09-13 De Onlanden - Matslootpolder
Foto's:

bij voorbaat dank wim van boekel

nielseimers

• Admins
Re: spits fonteinkruid
« Reactie #1 Gepost op: september 14, 2018, 16:24:00 pm »

Ik ga voor Plat fonteinkruid (Potamogeton compressus). Vegetatief zijn ze uitzonderlijk lastig te onderscheiden, zowel de nervatuur als de lengte van het steunblad schijnen niet 100% betrouwbaar te zijn.

Overigens lijkt het hier alsof je slechts drie duidelijke nerven ziet (inclusief de middennerf), maar als je goed kijkt, zie je vlak langs de bladrand nog een duidelijke nerf lopen, wat in totaal op 5 duidelijke nerven neerkomt.

Je kan de lengte van het steunblad nog opmeten. Bij twijfel kan je kiezen voor de combinatiesoort: Plat + Spits fonteinkruid. De verzamelsoort is er voor een reden, de twee zijn niet gemakkelijk te onderscheiden.

Rien Ondersteyn

• Member
« Reactie #2 Gepost op: september 14, 2018, 18:25:22 pm »

Ik hoef toch niet naar Hans Anders meen ik : ik zie hier wel 10 [!] nerven [flink dunner weliswaar]
Frisse groe[n]tjes.Rien.

Ton van Haaren

• Admins
  • Admingroep: weekdieren en andere ongewervelden
« Reactie #3 Gepost op: september 14, 2018, 18:39:01 pm »

Ik hoef toch niet naar Hans Anders meen ik : ik zie hier wel 10 [!] nerven [flink dunner weliswaar]
Ik zie hier ook veel nerven in... En een hele platte stengel
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

nielseimers

• Admins
« Reactie #4 Gepost op: september 14, 2018, 18:58:04 pm »

Ik heb het over duidelijke (dikkere) nerven. Zowel Spits als Plat fonteinkruid hebben naast enkele duidelijke nerven tevens veel onduidelijke nerven.

whmvb

• Member
« Reactie #5 Gepost op: september 14, 2018, 20:14:40 pm »

Hoi Niels,

bedankt voor de reactie. Ik heb de steunblaadjes nog nagemeten. Die zijn duidelijk korter dan 2 cm (de langsten zo'n 1,5 cm). De nerven langs de rand, die jij meent te zien kan ik niet als nerf bestempelen eigenlijk. Plat Fonteinkruid komt in dit gebied ook veel voor en daar kun je die randnerven wel duidelijk zien (zie foto). Maar goed, het blijft een kwestie van interpretatie waarschijnlijk. Bloeiwijzen zijn een beter determinatiemiddel, heb ik inmiddels begrepen, maar die zullen nu niet meer te vinden zijn, denk ik.

Wim

nielseimers

• Admins
« Reactie #6 Gepost op: september 14, 2018, 20:20:40 pm »

Vlak langs de bladrand (echt op 1 mm afstand) zie je nog een tweede duidelijke nerf lopen. Deze zie je aan de top van het blad naar de middennerf afbuigen.

Rien Ondersteyn

• Member
« Reactie #7 Gepost op: september 15, 2018, 00:10:13 am »

Ik heb het over duidelijke (dikkere) nerven. Zowel Spits als Plat fonteinkruid hebben naast enkele duidelijke nerven tevens veel onduidelijke nerven.
Snap ik Niels.Was meer als ludieke opmerking bedoeld.Overigens vind ik die laatste foto van Wim [wat dus 'Plat' is] érg veel lijken op die van de originele vraag.
Frisse groe[n]tjes.Rien.

whmvb

• Member
« Reactie #8 Gepost op: september 21, 2018, 20:10:19 pm »

Ik ben terug geweest op de plek waar ik deze soort gevonden had. Met veel geduld één bloeiwijze weten te vinden. Die duidt volgens 'de boekjes' op Spits Fonteinkruid, lijkt me.

Wim

nielseimers

• Admins
« Reactie #9 Gepost op: september 21, 2018, 20:31:04 pm »

Ik heb recent ook een twijfelachtige vondst gedaan. De meeste kenmerken duiden op Stomp fonteinkruid (vijf duidelijke nerven, aarsteel lang, vruchtsnavel kort), maar enkele kenmerken duiden op Spits fonteinkruid (vruchten met knobbel op buik, tongetje tot 1.5 cm lang).

https://waarneming.nl/waarneming/view/162175845

Bij jouw waarneming zijn er kenmerken die voor Spits fonteinkruid pleiten (vruchten met knobbel op buik, aarsteel kort), maar ook kenmerken die op Stomp fonteinkruid duiden (vijf duidelijke nerven, vruchtsnavel kort).

Niet alle exemplaren zijn naar tevredenheid op naam te brengen. Daarom is er een verzamelsoort aangemaakt, voor de twijfelgevallen. Je kan overwegen om materiaal naar Naturalis (Leids Herbarium) op te sturen.

whmvb

• Member
« Reactie #10 Gepost op: september 21, 2018, 20:45:30 pm »

Hoi Niels,

het zal wel een twijfelgeval blijven inderdaad. Ik zet hem weg onder de verzamelnaam. Het was in ieder geval weer zeer leerzaam.

Wim
Pagina's: [1]   Omhoog

Pagina opgebouwd in 0.025 seconden met 19 queries.