zevenstip of schitterend

Gestart door margriet, maart 10, 2008, 14:11:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

margriet

Ik kwam 17 februari dit lieveheersbeestje tegen... Het was aan de bosrand dus ging ik twijfelen, er waren bosmieren in de buurt aanwezig.

Ik heb even gekeken op stippen.nl, maar durf er zelf niets van te zeggen...

kan iemand helpen?
groetjes,

Margriet

jan cuppen

Waarom twijfel je nu??? Aanwezigheid van bosmieren is geen determinatiekenmerk van Coccinella magnifica.

Het lijkt me overigens Coccinella septempunctata (maar geen van de "harde" determinatiekenmerken is zichtbaar).
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

margriet

ik twijfelde omdat ik de "harde" kenmerken als beginner toch al niet zo zie... sorry

*zo heb ik helaas niet naar de onderkant gekeken...
*ik weet ook niet of het halsschild nu afgerond is of niet, voor de duidelijkheid kan misschien deze close up helpen...  

over het algemeen vond ik het heertje gewoon iets boller dan en had ik toevallig ergens gelezen over de bosmieren, als ik dan een nest bosmieren zie naast dit heertje ga ik denken (twijfelen) en dus vraag ik hier.. (na zelf nog vruchteloos zoeken of ik iets met mijn foto's kon uitvinden)

als het niet met de foto te doen is, dan kan ik misschien nog wel eens teruggaan  
groetjes,

Margriet

jan cuppen

De verschilkenmerken tussen C. septempunctata en C. distincta zijn lastig te zien. Meestal heb je een serie foto's nodig van een en hetzelfde dier, recht van voren, van opzij (de zijrand van de dekschilden vooraan) en van de onderzijde (waarbij de achterpoten niet op de achterste epimeren mogen liggen). Dat is erg lastig te fotograferen omdat levende Coccinellidae zich niet zo gemakkelijk laten manipuleren. Een keertje mee naar huis nemen en dan proberen, heb je in elk geval meer tijd.

In de buurt van mierennesten maak je idd de beste kans op C. magnifica, maar meestal is ook hier C. septempunctata in de meerderheid. En hoe zie je die verschilkenmerken in het veld???????  
Met vriendelijke groeten,

Jan Cuppen

margriet

niet dus :huh:  ik ga er wel eens meenemen...

bedankt voor de info,
groetjes,

Margriet