Twee blindwantsennimfjes Pinalitus cervinus missch.

Gestart door thijsdegraaf, september 13, 2018, 22:04:04 PM

Vorige topic - Volgende topic

thijsdegraaf

Aan verschillende planten geschud, voordat ik hem in mijn bakje zag. Ik vermoed uit de klimop tegen de muur. Nog geen 2 mm. 

Daarna vond ik aan de andere kant van het huis ook nog een groen nimfje in de klimop. Misschien een andere soort. hij was in ieder geval veel sneller dan de eerste, die wat sullig rondliep. Maar dat kan ook van de schrik zijn.

Ik probeer beide op te kweken. Als iemand een idee heeft. Die groene nimfen vind ik normaal nooit in de klimop.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162464920
Blindwants onbekend - Miridae indet. gezien op 2018-09-13 Bergen (NH)
Foto's:






Nimf 2

In de klimop (aan de andere kant van het huis dan de plek van mijn andere nimf) Klein. De rand, waarop hij loopt is drie mm. Ik probeer hem op te kweken.Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162464977
Blindwants onbekend - Miridae indet. gezien op 2018-09-13 Bergen (NH)
Foto's:









bij voorbaat dank Thijs de Graaf

Henk Soepenberg

Nimfen van Pinalitus cervinus.

Gokje hoor  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

Ja maar niet zo gek gegokt Henk.  :duim: Die zie ik een enkele keer in de tuin. Zijn overwinteraars, dus dat er nu nog nimfen zijn klopt en ze komen ook op klimop voor (was ik vergeten). Het zijn geen rovers, dus opkweken moet kunnen.

thijsdegraaf

#3
Vandaag foto's gemaakt. nimf in bakje 1 was nu net zo beweeglijk als de ander. Hij zat in het klimoptakje met bloemknop. Duidelijk gegroeid.
Bakje 2 gaf problemen. ik had daar ook een paar takjes klimop met bloemknop gedaan, maar daar verschenen nu opeens zeker vier nimfjes. Ik heb er twee op de foto gezet en daarna alles weer in het bakje gedaan. Dus dat wordt nu wat lastig om te weten wie wie is.  :blink:

De voorkeur voor klimop is in ieder geval heel duidelijk.

Bakje1:




Bakje 2. 2 verschillende nimfjes.



GerardL

Hallo Thijs,

Zijn een paar listige, heb ook niet echt veel nimfen opgekweekt, dus leuk!
Mijn kwartjevijftig zou orthotylus zijn  B)
Benieuwd

Grtzzzz

Gerard

thijsdegraaf

#5
Hoi Gerard.
Had ik ook aan gedacht, maar ik ken geen Orthotylus, die in klimop zit. Eentje had gekund, want het heeft hard gewaaid, dan kan er wat ergens anders uit gewaaid zijn. Maar dat er zoveel op een takje zit, wat ik als voedsel in bakje 2 had gedaan, wijst toch op een duidelijke voedselplant. Daarom ben ik met Henk meegegaan. We wachten af, wie een kwartjevijftig krijgt.  ;)

thijsdegraaf

#6
17-9: Bakje 1 twee foto's Bakje 2 twee foto's van een willekeurig nimfje. Ze raceten het bakje rond. Je werd er gek van. Maar er is toch wat gelukt. Nog geen zekerheid, maar Pinalitus cervinus begint er steeds meer op te lijken.

Bakje 1:




Bakje 2:





KoenVerhoogt

Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Henk Soepenberg

Thijs, gefeliciteerd met deze geslaagde opkweek! :duim:  :blink:
Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf


Henk Soepenberg

Vriendelijke groeten,
Henk

thijsdegraaf

CiteerDe klimop hè  ;)
Ja daardoor viel er heel wat af. Blij dat het gelukt is. Berend had beide op (nog) niet te beoordelen gezet toen er alleen foto's van nimfen stonden.
Ik heb nog een collage gemaakt van beide bakjes.




Arp

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)


Marco de Haas

Met vriendelijke groet, Marco de Haas
Validator cicaden

Oproepje cicade-waarnemingen: zie hier.
Waardplanten cicaden: zie [url=http

thijsdegraaf

Bedankt Marco,
Nog een laatste aanvulling.
Ik heb de bakjes vandaag geleegd. In bakje 1 bleek het wantsje nog steeds een vleugelafwijking te hebben. Jammer. Er zat ook nog een tweede adult in. Ik dacht al een ander nimfje te zien de vorige keer.
In bakje 2 Had ik de vorige keer het wantsje vrijgelaten. De andere drie nimfen waren ook volwassen geworden. Eentje ontsnapte (maar was van dezelfde soort), van de andere twee een foto.

Bakje 1:






Bakje 2:





GerardL

Fantastische serie Thijs !!!

Zodra ze wat ouder zijn, zijn de 2 donkere onderste cuneus-puntjes goed zichtbaar.

:duim: :duim: :duim: :duim: :duim:

Grtzzzz

Gerard

thijsdegraaf

#18
Bedankt Gerard.  :blink:
Gewoonlijk zie ik ze niet vaak in de tuin. Ik weet dat jij ze nog al eens op licht heb. Ik doe dat niet zo vaak, maar je zou er zo nu en dan toch eentje verwachten.
Nu heb ik in ieder geval een helle serie. Leuk, dat ze allemaal verschillend zijn

thijsdegraaf

#19
Toch nog een aanvulling met een nieuw opgekweekt wantsje.
Dit bij mijn waarneming gezet.

CiteerEen nimf uit een bloem geschud van een Canadese guldenroede (Solidago canadensis). Heb hem daarmee proberen op te kweken, maar na vier dagen zag ik nog weinig verandering. Ik heb er toen ook een bloem van een klimop (staat geen klimop bij de guldenroede) bijgedaan (eerst grondig gecontroleerd op andere beestjes). Daarin vond ik hem de volgende keren steeds. De laatste dag kleurde het begin van de vleugels donker. Blijkbaar gebeurt dat pas op het laatste moment. Bij de andere nimfen niet gezien, maar misschien was ik daarvoor te laat. 1 Foto 1-10-2018-10-10, 1 foto 9-10-2018 1 foto van de adult 10-10-2018 en een Collage van foto's gemaakt op verschillende dagen.

. Wist niet dat ze op guldenroede zaten, bleek wel een voorkeur voor klimop te hebben.
. Ontwikkeling bleek langzamer te gaan dan de vorige keren, want hij was al veel groter toen ik hem vond. Deze in 9 dagen. De andere in 6, maximaal 8 dagen. (reden: Andere plant? Later in het jaar? Omstandigheden waren verder ongeveer gelijk.
. De verkleuring was me de vorige keren niet opgevallen.


Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/163414660
Lindeboswants - Pinalitus cervinus gezien op 2018-10-01 Bergen (NH)
Foto's: