Coelioxys afra met rode poten?

Gestart door wilde, september 13, 2018, 22:03:28 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vandaag (13 sept. 2018) ving ik bij een kolonie Colletes halophilus (Zeeuws-Vlaanderen) ongeveer 30 vrouwtjes Epeolus variegatus die ik weer heb losgelaten want ik zocht Epeolus tarsalis. Helaas zag ik die niet. Van mannetjes E. variegatus ving ik er 3, tenminste dat dacht ik ter plaatse en die nam ik mee naar huis. In eerdere jaren op dezelfde plek (Westerschelde-oever) waren er wel redelijk wat Epeolus tarsalis, maar ook toen was Epeolus variegatus sterk oververtegenwoordigd. Op andere bekende vindplaatsen langs de Westerschelde zijn ze door mij de laatste jaren ook niet meer waargenomen. Ze lijken sterk achteruit te gaan en dat wilde ik van de plek waar ik vanmiddag was ook bekijken. Helaas is ook Colletes halophilus minder in getal. Dat zal ermee te maken hebben.

Thuis gekomen bekeek ik de eerste foto's en het bleek tot mijn grote verbazing anders dan ik dacht: 2 mannen Epeolus variegatus en 1 vrouw die heel sterk lijkt op Coelioxys afra. Deze bij heeft echter opvallend rode tarsen. Een eerder vrouwtje C. afra dat ik fotografeerde was afkomstig van de Bergerheide in Noord-Limburg en dat exemplaar heeft geen/nauwelijks rood aan de poten. Toch kan ik niets anders verzinnen.

De volgende vraag is dan waarop deze bij die er nog vrij vers uitziet parasiteert op een plek 100 meter vanaf het Schelde-water. Er waren daar geen Megachile leachella's meer actief en andere Megachiles ook niet denk ik. Wie kan bevestigen dat deze bij van ongeveer 9 mm met zo veel rood op de poten Coelioxys afra is?

Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Hymenotilia

Hoi Albert,

Erg gave waarneming en mooie foto!

Ik kan je niet veel verder helpen, maar wil in ieder geval even melden dat Falk in zijn veldgids stelt dat bij C. afra de pootkleur varieert tussen zwart en rood(achtig). Ik zou ook niet weten wat het anders zou moeten zijn. Wel enigszins mysterieus wat betreft moment (vliegtijd zou juni-juli moeten zijn) en locatie.

Linde
Vriendelijke groeten,
Linde Slikboer

wilde

#2
Het vrouwtje uit Limburg dat ik enkele jaren geleden fotografeerde had meer inkeping in de achterrand van sterniet 6. Ook Scheuchl geeft aan dat de inkeping diep is, maar hier dus anders. Ook de achterlijfpunt was veel roder. Dat rood is kennelijk hier in de tarsen terecht gekomen. ;D
Ik doe er nog enkele foto's bij.
Het zou wel nuttig zijn als hier de naam correct wordt weergegeven dus C. afra en geen C. afer. :(
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me