Gewoon varkensgras of toch Zandvarkensgras aan zeedijk Oosterschelde

Gestart door hans eckhardt, september 12, 2018, 15:37:23 PM

Vorige topic - Volgende topic

hans eckhardt


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162414347
onzeker Gewoon varkensgras - Polygonum aviculare gezien op 2018-08-28 Wissenkerke - Zeedijk Vlietepolder
Foto's:


bij voorbaat dank Hans Eckhardt

Willemien Troelstra

Zonder vruchten geef ik geen bevestiging op waarnemingen van Zandvarkensgras. Behalve foto's van de vruchten is een foto van de habitus gewenst en een blauwgroene kleur is een aanwijzing. Die zie ik hier niet. Wat is de aanleiding om te denken dat het Zandvarkensgras zou kunnen betreffen?
groet, Willemien Troelstra

hans eckhardt

Willemien,
De vindplaats staat bekend om het voorkomen van beide soorten. Doorgaans zijn de bladeren van gewoon varkensgras vrij klein en zijn er niet al te veel bladeren aan de stengel. Hier stonden de vrij grote blaadjes dicht opeen. Ik meende dat gewoon varkensgras 5 meeldraden had en hier telde ik er meer.
Vruchten heb ik niet kunnen vinden. De blauwgroene kleur is mij niet opgevallen. Zal dus toch wel Gewoon varkensgras zijn.
Bedankt voor de reactie.
Groeten, Hans

wim van wijngaarden

Hans,
ik heb vaker daar gezocht maar nooit zelf Zandvarkensgras gevonden. Wel eens vers materiaal daarvan en van die lokatie gezien, waarbij het blauwgroene direct opviel. maar die had rijpe nootjes, en zonder die kenmerken is een definitieve determinatie m.i. niet te doen.
mvg wim
met vriendelijke groet, wim
http://www.floron.nl/florazeelandica

there must be some way out of here, said the joker to the thief, there is too much confusion...
bob dylan

hans eckhardt

Wim,
Bedankt voor je reactie. Goed te weten dat die kleur ook een belangrijk kenmerk is. Viel niet op in de Flora Zeelandica waar een foto van de twee varkensgrassen staat. Ik zal eens op zoek gaan naar nootjes, want daarvan zijn de onderscheidende kenmerken goed beschreven.
Met vriendelijke groet, Hans

hans eckhardt

Aan allen die gereageerd hebben:
Tussen overige foto's van het varkensgras zat er één met vruchtjes. Bijgeplaatst op waarneming.
Met vriendelijke groet, Hans

Rien Ondersteijn

Dus duidelijk Varkensgras.
Wat ik zo opvallend vind aan je waarneming is dat je conclusie daar wordt bevestigd,maar dat bij de beoordeling staat:'niet onderzocht'..
Groene groe[n]tjes.Rien.

hans eckhardt

Beste Rien,
Klopt; is een beetje het gevolg van het groepsproces (meerdere waarnemers) en een beetje het gevolg van meer aandacht voor het fotograferen dan het raadplegen van de flora. Moeten we iets op zien te vinden.
Groeten, Hans

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

hans eckhardt

OK, weer een succesvol afgesloten traject, dank zij alle deskundigen op het forum.
Nogmaals bedankt,
Groeten, Hans