Geen idee waar ik de diertjes moet plaatsen: in plasje langs Oosterschelde

Gestart door hans eckhardt, september 12, 2018, 14:47:32 PM

Vorige topic - Volgende topic

hans eckhardt


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162413837
onzeker Beerdiertje onbekend - Tardigrada indet. gezien op 2018-08-28 Wissenkerke - Zeedijk Vlietepolder
Foto's:


Toelichting:
Honderden krioelende waterbeestjes in plasje water tussen basaltblokken, achtergebleven bij eb.
bij voorbaat dank Hans Eckhardt

Henri van Dodeweerd

Dit zijn springstaartjes. Welke durf ik zo niet te zeggen... Mogelijk een Podura aquatica??
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

hans eckhardt

Beste Henri,

Een sprong voorwaarts. Ik weet nu waar ik de diertjes moet plaatsen. Bedankt voor de snelle reactie.
Met vriendelijke groet,
Hans

Frank van de Putte

Groetjes,

Frank van de Putte

roelvanbezouw

Hey,

Dit is inderdaad een agglomeraat van Anurida maritima - bijzonder algemeen aan de kust. Leuke foto!

Met groet,
Roel van Bezouw - Validator Springstaarten
--------------------
Genomic Breeder Open Field Crops

hans eckhardt

Het water in het plasje was behoorlijk zout. De vindplaats ligt dicht bij de Oosterscheldekering.
Zelf was ik niet zo tevreden over de foto, maar ik kreeg ze er niet beter op omdat het plasje vrij diep tussen de basaltblokken lag.
Allen bedankt voor de reacties. Ik pas de naam aan.

Met vriendelijke groet,
Hans

mberg

Heren,

Anurida maritima is het meest waarschijnlijk maar A. tullbergi is niet uit te sluiten. Beide soorten zijn in hetzelfde milieu te vinden en zijn vanaf een foto helaas niet van elkaar te onderscheiden. Derhalve zouden alle waarnemingen van A. maritima op waarschijnlijk gezet moeten worden.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

hans eckhardt

Beste Matty,

Bedankt voor de informatie. Ik weet niet precies hoe ik dat bij de waarneming moet aangeven, maar ik zet het er bij.

Met vriendelijke groet,
Hans

Frank van de Putte

Citaat van: mberg op september 14, 2018, 17:06:37 PM
Anurida maritima is het meest waarschijnlijk maar A. tullbergi is niet uit te sluiten. Beide soorten zijn in hetzelfde milieu te vinden en zijn vanaf een foto helaas niet van elkaar te onderscheiden. Derhalve zouden alle waarnemingen van A. maritima op waarschijnlijk gezet moeten worden.

Dat is wel goed om te weten Matty, dat wist ik ook niet!  Ik zal mij waarnemingen op "onzeker" zetten.

Overigens erg leuk om je in levende lijve te zien bij Vroege Vogels vorige week! :blink: :duim:
Groetjes,

Frank van de Putte

mberg

Dag Hans,

Zoals Frank al suggereerde op 'onzeker' zetten. Ik zal bij de soort een opmerking plaatsen.

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

hans eckhardt

Beste Matty.
Ik heb hem op onzeker gezet en bij de opmerkingen een bericht geplaatst.
Vriendelijke groet, Hans

David Tempelman

@Matty, misschien beter om een verzamelsoort te maken? Dus Anurida maritima/tulbergi. dan kunnen die allemaal op zeker
met vriendelijke groet,
David

mberg

Hej David,

Goed idee. Dan gelijk de twee entries op basis Nederlandse naam samenvoegen?

Met groet,

Matty
Matty P. Berg
Coordinator EIS-werkgroep Bodemfauna
Onderzoeker bodemfauna aan de Vrije Universiteit, Amsterdam, Rijksuniversiteit Groningen en Naturalis, Leiden
Aanspreekpunt Sectie Bodemfauna Nederlandse Entomologische Vereniging

David Tempelman

Ja, dan krijgen dus alle waarnemingen de verzamelnaam en zal ik beide soorten alsnog/opnieuw toevoegen zodat ook de zeker tot soort gedetermineerde exemplaren kunnen worden ingevoerd.
met vriendelijke groet,
David

David Tempelman

Gedaan: alle waarnemingen en foto's zijn nu aan de verzamelsoort gehangen.
De 'echte' A. maritima heb ik 'toegevoegd',  dus zeker tot soort gedetermineerde dieren kunnen ook worden ingevoerd.

@ Matty, wil je de waarnemingen dan even nalopen en valideren  :rolleyes:
met vriendelijke groet,
David