Hoofdmenu

Vroegste data 2008

Gestart door JohanvantBosch, maart 08, 2008, 23:46:21 PM

Vorige topic - Volgende topic

vuurvlinder

CiteerVroege en Groene saai? Zijn een heleboel mensen die ze geen van  beide gezien hebben. Maar goed kan wel een lijstje wanneer en waar voor je samenstellen. Geen probleem.
Dolf, ik ben niet zo'n type wat voor de meeste soorten gaat. Ik blijf toch voor al het liefst in mijn eigen dorpsbos om van alles te ontdekken. Maar af en toe vind ik het ook leuk om iets nieuws te zien.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Ach, je hebt een auto en dan is het Fochtelooerveen, Ballooerveld, Gasterense Duinen en de Drentse Aa (of het Lieverense Diepje) toch allemaal niet zo ver?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerAch, je hebt een auto en dan is het Fochtelooerveen, Ballooerveld, Gasterense Duinen en de Drentse Aa (of het Lieverense Diepje) toch allemaal niet zo ver?
Het F'veen, daar wil ik wel een excursie organiseren. Zie een paar posts hierboven.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Helemaal in, maar wel midden/eind mei (Venwitsnuit en Maanwater) of september (Noordse en VenGlazenmakers)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerHelemaal in, maar wel midden/eind mei (Venwitsnuit en Maanwater) of september (Noordse en VenGlazenmakers)
Ik zal er even over nadenken en overleggen met SBB, maar ik denk dat er wel 2 excursies mogelijk moeten zijn.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Voor FV hoeft er niet buiten de paadjes gelopen te worden (en is volgens mij ook Natuurmonumenten - of zit ik helemaal fout?)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerVoor FV hoeft er niet buiten de paadjes gelopen te worden (en is volgens mij ook Natuurmonumenten - of zit ik helemaal fout?)
Is volgens mij van SBB maar natuurmonumenten doet het beheer. Ben er onlangs nog geweest i.v.m. reptielen excursie. (Yes! Adders gezien en levendbarende hagedissen)
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Citeer
CiteerVoor FV hoeft er niet buiten de paadjes gelopen te worden (en is volgens mij ook Natuurmonumenten - of zit ik helemaal fout?)
Is volgens mij van SBB maar natuurmonumenten doet het beheer. Ben er onlangs nog geweest i.v.m. reptielen excursie. (Yes! Adders gezien en levendbarende hagedissen)
Is dit levendbarende hagedis? Was een broedstoof met volgens mij wel 10 stuks (FV dus): Heb hier een paar fotootjes: http://photos.goyatlah.nl/folder.php?dir=Fochtelooerveen&
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

Datdaggikwel! Vergeef mij als ik fouten maak bij de determinatie van reptielen, ben ook maar een beginner. De zandhagedis heeft voor zover ik weet een veel bredere kop.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

#99
En die zit ook niet in het FV  :duim:

Maar klik maar eens door mn foto's krijg je een heel redelijk idee over het veen (en adders heb ik ook gezien, maar die willen niet op de foto dus dat respekteer ik)
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Goyatlah

Oef had ik dus nog niet genoemd: in mei Groentjes, 2 soorten Zandloopkevertjes en ladingen Zweefvliegjes (en nog geen Dazen  B) )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

#101
CiteerEn die zit ook niet in het FV  :duim:

Maar klik maar eens door mn foto's krijg je een heel redelijk idee over het veen (en adders heb ik ook gezien, maar die willen niet op de foto dus dat respekteer ik)
Die adders van mij wilden wel op de foto, maar heb een of ander kl#te compactcameraatje, dus de fotokwaliteit is evengoed knudde. Heb foto's op m'n hyves gezet, de originelen zijn iets beter : http://vuurvlinder64.hyves.nl/ Ik meel je de originelen wel.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Heb die adders niet gevonden, maar op de libellen dag was jij toch niet? Heb je niet gezien in ieder geval. (Kan Tymo ons weer van een stiekum onderonsje beschuldigen  :lol: ) Voor wie niet weet waar dat op slaat, ff in het vlinderforum kijken  :whistle:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

vuurvlinder

CiteerHeb die adders niet gevonden, maar op de libellen dag was jij toch niet? Heb je niet gezien in ieder geval. (Kan Tymo ons weer van een stiekum onderonsje beschuldigen  :lol: ) Voor wie niet weet waar dat op slaat, ff in het vlinderforum kijken  :whistle:
Dolf,
ik was niet op de landelijke dag, maar volgend jaar wel. Er zitten een paar adders in je meelbox.
Met vriendelijke groet, Astrid Landsaat.

Goyatlah

Ok hoeft Herman ook niet te zeggen dat ie alleen naar Zwolle moest komen  :lol:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

Citeer
Citeer
CiteerEerste variabele is vandaag gemeld...
http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=4150814
Ja! kunnen jullie om een foto vragen? Ik geloof het zeker, maar wil graag een verse zien!
Ik ben geloof ik de derde van vandaag, maar met foto. Ik had overdag geen tijd, maar kon dit vrouwtje vanavond om ca. 20:15 uur noteren in een groenstrook in de bebouwde kom van Alkmaar. Vond ook nog een Vuurjuffer en wat huidjes.
JAAAA

Mooie foto weer John!
groet!
Gert Veurink



Gert Veurink

en er zijn maanwaters gezien!
groet!
Gert Veurink



Goyatlah

Yep  :duim:  maar ga lekker woensdag op zoek naar winterjuffers (in Groningen dus  B) )
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Peter Hoppenbrouwers

Vandaag met Ria Vogels de Hatertse vennnen bezocht, Bruine Winterjuffer, Noordse Witsnuit, Maanwaterjuffer, Viervlek, op verschillende plaatsen. Was erg mooi vandaag. :D

Groet,

Peter Hoppenbrouwers

Libellenwaarnemingen Nijmegen e.o.
http://nijmegen.waarneming.nl
Flora & Faunawerkgroep Gelderse Poort
https://ffgelpoort.waarneming.nl

Goyatlah

#109
ben jaloers  :duim:

[EDIT] Heb het idee dat maanwater echt behoorlijk zeldzaam aan het worden is dus ben heel blij met dit soort waarnemingen [/EDIT]
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

CiteerVandaag met Ria Vogels de Hatertse vennnen bezocht, Bruine Winterjuffer, Noordse Witsnuit, Maanwaterjuffer, Viervlek, op verschillende plaatsen. Was erg mooi vandaag. :D
Goed man, gefeliciteerd!
Gaat hard nu!
groet!
Gert Veurink



frankneijts

In de Kempen vandaag ook de 1e Viervlek (Vlasrootvennen). Hier ook Bruine winterjuffer als nieuwe soort maar die heb ik inmiddels al op 4 of 5 vennetjes gevonden waar ik ze eerder nog niet had. Bij Brugven (Valkenswaard) het eerste kersverse 'blauwe' juffertje maar was verdwenen voor ik 'm beter kon bekijken. Zou een Maantje geweest kunnen zijn gezien het biotoop (Variabele is in de Kempen beperkt tot voedselrijke plaatsen). Helaas nog nergens witsnuiten!
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Goyatlah

Waarom Maan en geen Azuur?
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Antonie Blom

Vandaag had ik 3 uitsluipende Smaragdlibellen, zijn dit nu de eerste zekere exemplaren voor dit jaar? Foto's zullen nog volgen bij de waarneming.
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

Gert Veurink

#114
Gaaf!
Ik heb er ook twee gezien! In de Wieden. Ook een paar (3) variabele waterjuffers. Geen viervlekken nog gezien...

groet!
Gert Veurink



frankneijts

#115
CiteerWaarom Maan en geen Azuur?
Weet ik niet, daarom zei ik 'zou'....
Maar vanmiddag bij een naamloos vennetje in 'Valkenhorst' (ook bij Valkenswaard) 10-tallen Maantjes waarvan vele al aardig uitgekleurd en soms jagend. Hier vloog ook een Smaragdlibel rond en een wijfje Noordse witsnuit naast(alweer) enkele Bruine winterjuffers en veel Vuurjuffers waarvan het eerste paringswiel. Bij 't Ringselven (Budel) een Viervlek.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Antonie Blom

De foto's zijn bij de waarneming gevoegd.  
Met vriendelijke groeten, Antonie Blom

Op https://sandra-antonie.smugmug.com/ is een selectie van mijn foto's te vinden.

theomuusse

CiteerDe foto's zijn bij de waarneming gevoegd.
Gister is Smaragd al gezien in getale bij de Rottige Meente.
Theo

Goyatlah

Citeer
CiteerWaarom Maan en geen Azuur?
Weet ik niet, daarom zei ik 'zou'....
Maar vanmiddag bij een naamloos vennetje in 'Valkenhorst' (ook bij Valkenswaard) 10-tallen Maantjes waarvan vele al aardig uitgekleurd en soms jagend. Hier vloog ook een Smaragdlibel rond en een wijfje Noordse witsnuit naast(alweer) enkele Bruine winterjuffers en veel Vuurjuffers waarvan het eerste paringswiel. Bij 't Ringselven (Budel) een Viervlek.
Hele mooie  :duim:  
Moi, Dolf

Bezoek ook eens Libellen in Nederland met de enige interaktieve en op foto's gebaseerde libellentabel, veel info en heel veel foto's

Gert Veurink

groet!
Gert Veurink