Hoofdmenu

Zomerklokje

Gestart door rapunzel, maart 09, 2008, 17:15:22 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

http://waarneming.nl/fotonew/7/293497.jpg

Is dit wel zomerklokje, lijkt mij meer een lenteklokje.
Mijn zomerklokjes hebben hoge, rechtopstaande bladeren en een bloeistengel even hoog als de bladeren.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Corryabbink

#1
Citeerhttp://waarneming.nl/fotonew/7/293497.jpg

Is dit wel zomerklokje, lijkt mij meer een lenteklokje.
Mijn zomerklokjes hebben hoge, rechtopstaande bladeren en een bloeistengel even hoog als de bladeren.

M.vr.gr.
Koos Ballintijn
Hallo Koos,
Ik ben het met je eens. De waarnemer is aangeschreven. Bedankt :duim:
In dergelijke gevallen geeft het bekijken van het zaad de doorslag.
Dat is op de foto niet te zien.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

mcbud

#2
Je bent het tegenwoordig wel makkelijk eens met dit soort oppervlakkig commentaar, Corry.
Vooral als je bedenkt dat je op 22 februari 2007 een onjuiste waarneming van Lenteklokje (L.vernum) op exact dezelfde groeiplaats eigenhandig naar Zomerklokje hebt veranderd  (n.a.v mijn commentaar in het forum).

zie http://waarneming.nl/wn_details.php?id=238423

Beste Koos
Lenteklokjes zijn al weer een paar weken uitgebloeid. In een eerdere discussie op dit forum is al eens opgemerkt dat, wat bloeitijd betreft, Lenteklokjes eigenlijk "winterklokjes" zouden moeten heten en Zomerklokjes  "lenteklokjes".

In de mij bekende literatuur worden "hoge rechtopstaande bladeren" of de lengte van de bloeistengel nergens als onderscheidende kenmerken tussen de twee Leucojum soorten genoemd.
Wel de hoogte van de plant, de kleur en vorm van het zaad, het aantal bloemen per stengel en, in de Oecologische Flora, de bloeitijd.

Wat betreft het aantal bloemen per stengel laat de foto hieronder (zelfde tijd en plaats) weinig te raden. De plant op de foto is 38 cm hoog, en groeit gewoonlijk nog tijdens de bloei (celstrekking).

Ik volg de populatie op deze groeiplaats sinds 2005 om te zien of het om echte verwildering gaat (handhaven en 3 generaties voortplanten zonder hulp). Bakker en Boeve (1985) noemen geen groeiplaats in Zuid Kennemerland en volgens de OF (Weeda &3xWestra, 1994) waren in 1994 eerder bekende groeiplaatsen rond Haarlem verdwenen. Vandaar mijn interesse.
In het kader daarvan zijn dus ook de zaden terdege bekeken: zonder twijfel L.aestivum.

Helaas heeft Staatsbosbeheer dit voorjaar ingegrepen en een aantal bolletjes opgegraven en uitgeplant langs de hele slootoever. Deel van de groeiplaats is dus een soort tuin geworden. Het gefotografeerde exemplaar heeft zich niettemin minstens gedurende vier generaties ter plekke voortgeplant, en volgens mondelinge overlevering (één van de boswachters) meer dan 20 jaar.

Jammer dat we over "jouw Zomerklokjes" verder niks mogen weten.  Ik zie ze tenminste nergens onder waarneming staan, en al helemaal geen plaatjes van die kenmerkende rechtopstaande bladen en bloeistengels. Dat is voor mij nou juist de kracht van waarneming.nl:  de mogelijkheid om zoveel mogelijk voorbeelden van de variatie binnen een soort in de verschillende groeistadia te kunnen zien. Misschien waren het wel Lenteklokjes.

met vriendelijk groet

marc

Corryabbink

#3
CiteerJe bent het tegenwoordig wel makkelijk eens met dit soort oppervlakkig commentaar, Corry.
Vooral als je bedenkt dat je op 22 februari 2007 een onjuiste waarneming van Lenteklokje (L.vernum) op exact dezelfde groeiplaats eigenhandig naar Zomerklokje hebt veranderd (n.a.v mijn commentaar in het forum).
Hoi Marc,
Natuurlijk ben ik het eens met die meldingen die iets aangeven waarin een kern van waarheid zit. Ik schrijf dan de waarnemers aan. Je kunt dat gemakkelijk en oppervlakkig noemen maar iedere mogelijke foutmelding kost toch weer tijd en de soort wordt dan aan alle kanten bekeken. Bij deze was niet gezegd dat die fout was maar werd er gevraagd of je even wou kijken en dat bij twijfel de zaadkenmerken dan de definitieve doorslag kunnen geven.
In dit geval was het verstandig geweest wanneer je bij de waarneming vermeld had dat de soort op zaadkenmerken gecontroleerd was, dan was er geen vuiltje aan de lucht geweest. Natuurlijk had je ook de 2e foto direct bij de waarneming kunnen zetten......maar dan had je misschien toch nog enige uitleg mogen geven.
Pas wanneer men zeker is van een soort, kan men echt de variatie binnen de soort laten zien terwijl er nu twijfels gerezen waren.

Ik heb, na jouw aanwijzing waar ik het mee eens was, de andere waarneming eigenlijk tegen mijn principe aangepast om verwarring te voorkomen en sommige waarnemers nauwelijks reageren. Natuurlijk had ik die ook in behandeling kunnen zetten en de reactie af kunnen wachten hetgeen ik dus voortaan zal doen.
Dat het dezelfde standplaats betreft ontgaat me met de veelheid aan waarnemingen. Bovendien mag dat geen uitgangspunt zijn. In principe gaat het om de juistheid van de soort op de foto en die kon bij jouw waarneming alle kanten uit.
CiteerJammer dat we over "jouw Zomerklokjes" verder niks mogen weten. Ik zie ze tenminste nergens onder waarneming staan, en al helemaal geen plaatjes van die kenmerkende rechtopstaande bladen en bloeistengels.
Dan de opmerking tegen Koos over zijn Zomerklokjes. Die staan in zijn tuin ..........
en eerlijk gezegd gaat me dat net iets te ver in woorden maar ook in daden. Die horen volkomen terecht niet in de database.
met groet, Corry

"het is nooit zo donker of het wordt weer licht"

rapunzel

Citeer

Jammer dat we over "jouw Zomerklokjes" verder niks mogen weten.  Ik zie ze tenminste nergens onder waarneming staan, en al helemaal geen plaatjes van die kenmerkende rechtopstaande bladen en bloeistengels. Dat is voor mij nou juist de kracht van waarneming.nl:  de mogelijkheid om zoveel mogelijk voorbeelden van de variatie binnen een soort in de verschillende groeistadia te kunnen zien. Misschien waren het wel Lenteklokjes.

met vriendelijk groet

marc
Marc,

Hierbij een foto van "mijn" zomerklokjes

Verder heb ik nog wat gemeten en literatuur bekeken

mijn tuin bladlengte 36 - 39 cm., stengellengte tot aan bloemschede 53 cm.
             bladbreedte 1 cm. habitus: rechtopstaand

v.d.Meijden hoogte 30 - 60 cm

Weeda in Oecologische Flora: middelhoog, soms hoog


Koos Ballintijn
             
Koos Ballintijn

rapunzel

Citeer
Jammer dat we over "jouw Zomerklokjes" verder niks mogen weten.  Ik zie ze tenminste nergens onder waarneming staan, en al helemaal geen plaatjes van die kenmerkende rechtopstaande bladen en bloeistengels. Dat is voor mij nou juist de kracht van waarneming.nl:  de mogelijkheid om zoveel mogelijk voorbeelden van de variatie binnen een soort in de verschillende groeistadia te kunnen zien. Misschien waren het wel Lenteklokjes.

met vriendelijk groet

marc
Marc,

Hierbij een foto van "mijn" lenteklokjes  en nog wat metingen en literatuurgegevens

lenteklokje

mijn tuin: bladlengte 30 cm, bladbreedte 1,5 cm, planthoogte 15 cm,
              stengellengte 30 cm
              habitus: bladen wijd openstaand, bloemstengel zijdelings afstaand

v.d.Meijden: 10 - 30 cm. hoog

Weeda: lage tot zeer lage plant
Koos Ballintijn

mcbud

Duidelijke fotos, Koos!

Nog een vraagje. Bij de Zomerklokjes in Elswout zit een rij kleine tandjes op de twee scherpe lijsten van de bloeistengels, die daardoor ruw aanvoelen (zie middelste foto).
Volgens de Heukel's is dat een kenmerk van de wilde vorm (23ste druk p 124 links onder) en heeft de gekweekte tuinvorm gladde lijsten. Ik vraag me af in hoeverre dat algemeen geldig is. Zou je eens naar de stengels van jouw Zomerklokjes willen kijken?

Ben vandaag nog even teruggegaan om met beter licht nog wat foto's te maken van dezelfde plant als van de waarneming op 7-3 in de regen. Vier dagen blijkt de habitus van de plant behoorlijk te zijn veranderd.
Bovendien heb ik kunnen vastellen dat hier en daar ook nog wel degelijk lenteklokjes bloeien, hoewel de meeste planten zaad hebben gezet, net als die in jouw tuin.

groet,
marc

Niko Buiten

#7
CiteerIk volg de populatie op deze groeiplaats sinds 2005 om te zien of het om echte verwildering gaat (handhaven en 3 generaties voortplanten zonder hulp). Bakker en Boeve (1985) noemen geen groeiplaats in Zuid Kennemerland en volgens de OF (Weeda &3xWestra, 1994) waren in 1994 eerder bekende groeiplaatsen rond Haarlem verdwenen. Vandaar mijn interesse.
Marc,

Loop eens mee op een van de excursies op Huys te Manpad (in het aan Haarlem grenzende Heemstede). Daar groeien m.i. al enige tientallen jaren Zomerklokjes.
Groet,

Niko Buiten.


mcbud

Nico,

dat moet ik zeker weer eens doen.
Weet je toevallig ook of de stengellijsten daar tandjes hebben?

groet, marc

rapunzel

CiteerBij de Zomerklokjes in Elswout zit een rij kleine tandjes op de twee scherpe lijsten van de bloeistengels, die daardoor ruw aanvoelen (zie middelste foto).
Volgens de Heukel's is dat een kenmerk van de wilde vorm (23ste druk p 124 links onder) en heeft de gekweekte tuinvorm gladde lijsten. Ik vraag me af in hoeverre dat algemeen geldig is. Zou je eens naar de stengels van jouw Zomerklokjes willen kijken?

Marc,

Voor zover ik kan nagaan zitten er bij mij in de tuin geen tandjes op de bloemsteel.
De bollen heb ik in het verleden (20 jaar geleden) bij een bollenkweker, waarschijnlijk Tubbergen, gekocht.

Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Niko Buiten

#10
CiteerNico,

dat moet ik zeker weer eens doen.
Weet je toevallig ook of de stengellijsten daar tandjes hebben?

groet, marc
Nee, dat weet ik niet.

Ik heb vanmiddag het Zomerklokje op Huis te Manpad bekeken. De stengellijsten hebben m.i. tandjes, maar lang niet zoveel en duidelijk als op de foto van Marc.
Groet,

Niko Buiten.