Hoofdmenu

Rouwkwikstaart

Gestart door carel, maart 08, 2008, 14:26:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

carel

Ik ben eigenlijk wel zeker van rouwkwikstaart.
maar Vrouwtje of 1e winter man ?
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

2e foto
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

CiteerIk ben eigenlijk wel zeker van rouwkwikstaart
Ik moet eigenlijk zeggen VRIJ zeker
100% niet anders hoef ik het niet te vragen
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

Helaas is van deze vogel de leeftijd niet te bepalen omdat met name de handpennen nauwelijks zichtbaar zijn: bij 1e winter/zomer vogels zijn die oud en gesleten in hun 1e voorjaar en dus meestal bruinachtig. Voor een adult wijfje èn een 1e zomer man Rouwkwik is de vogel normaal gesproken te licht: stuit niet zwart, flanken niet donker genoeg en rug had (veel) meer zwart moeten hebben. Ook zijn de witte zomen aan de grote dekveren niet breed èn wit genoeg.
Een 1e zomer wijfje Rouwkwik zou zo licht kunnen zijn maar de koptekening is te markant voor een 1e zomer wijfje denk ik.
Maarrr... ik weet het niet zeker: dit soort vogels worden herhaaldelijk in het voorjaar waargenomen en soms bezetten ze ook een territorium en blijken dus mannetjes te zijn die paren met normale Witte wijfjes. Of ze bastaarderen op grote schaal (wat zeer de vraag is) òf zowel Rouwkwik als Witte zijn (veel) variabeler als wel wordt gesuggereerd.
(In elk geval is leeftijdsbeplaing volgens mij een 1e vereiste om iets met enige zekerheid te kunnen zeggen bj dergelijke vogels. Adulte mannen Rouwkwik en dikwijls ook adulte wijfjes in zomerkleed staan buiten discussie.)
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

nog een foto
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

#5
Ik zie geen of nauwelijks kleurverschil tussen wat zichtbaar is van de handpennen en andere donkere delen in de vleugel. Ook hebben de handpendekveren en de duimvleugel lichte randjes. Dat duidt erop dat die veren in elk geval niet oud zijn en dat wijst weer op een adulte vogel (2e kj+). Daarmee is adult zomer man Rouwkwik meteen uitgesloten en eigenlijk ook een adult vrouw: de stuit is bij lange na niet zwart en de rest van de bovenzijde had dan veel zwarte vlekken moeten hebben. En ook bij de meeste 1e zomer mannen Rouwkwik zijn die delen veel zwarter dus dat is ook niet zo waarschijnlijk. Al met al wellicht een hybride of een variant Witte (adult man denk ik).
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

Oke Frank
laat ik het gewoon een normale witte kwikstaart

In het veld was ik zekerder van mijn zaak dan naar het zien van de foto`s
vandaar ook geplaatst hier op het forum
Toch was ik vrij zeker maar helaas  ;)  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

frankneijts

CiteerOke Frank
laat ik het gewoon een normale witte kwikstaart

In het veld was ik zekerder van mijn zaak dan naar het zien van de foto`s
vandaar ook geplaatst hier op het forum
Toch was ik vrij zeker maar helaas  ;)
Nou Carel, ik vind het geen gewone Witte Kwik, laat ik dat voorop stellen! Dit soort vogels intrigeert mij in hoge mate: hybriden of varianten van de 1 (alba) of de ander (yarrellii)? Wel weet ik dat ze erg (te) makkelijk voor yarrellii worden uitgemaakt: kijk maar eens naar de foto's die onder yarrellii op deze site staan!
En als het varianten zijn is natuurlijk de vraag: hoe variabel mag een Witte zijn vóór dat je 'm Rouwkwik mag noemen (en andersom natuurlijk..)? Of wel: wanneer houdt Witte op Witte te zijn........
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

CiteerWel weet ik dat ze erg (te) makkelijk voor yarrellii worden uitgemaakt: kijk maar eens naar de foto's die onder yarrellii op deze site staan!

Ik heb de foto`s eens bekeken en volgens die creteria past deze er wel tussen.

Ik weet het niet

Ik zal hem op de site melden als een witte kwikstaart (spec) met de foto`s erbij
dat is dan denk ik de beste optie
verdwijnt hij ook niet in de prullenbak
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

han.endt

#9
Ik neem altijd het zekere voor het onzekere met 'witte' kwikstaarten. Alleen overtuigende mannetjes (met gitzwarte rug) noteer ik als Rouwkwikstaart. Bij de rest twijfel ik altijd of het geen hybride of een donkere Witte kwikstaart kan zijn.
Nu fotografeer ik ze niet en dan kan er later ook niet meer aan de hand van een foto over worden gediscussieerd. Dat is wel een verschil.

spambird

Beste Carel, waren er andere 'witte kwikstaarten' in de buurt en zoja, had de betreffende vogel donkerder grijze bovendelen dan deze andere vogels?
Indien wél, dan is het redelijk safe te veronderstellen dat jouw vogel inderdaad een Rouwkwikstaart was (moeilijk in te schatten op deze foto, omdat de belichting een rol kan hebben gespeeld).
Er bestaan veel misverstanden over Rouwkwikstaarten (zoals bijna alle argumenten die werden aangehaald om aan te tonen dat jouw vogel géén Rouwkwikstaart zou zijn).

grtz.

HJDT

#11
Het valt me elk jaar weer op dat er in deze periode veel van dit soort vogels opduiken die bijzonder moeilijk op naam te brengen zijn terwijl je deze vogels nauwelijks meer ziet als het broedseizoen vordert. Tenminste, ik kom ze vanaf eind april eigenlijk nog maar zelden tegen, terwijl je rond deze tijd regelmatig grotere groepen kwikstaarten tegenkomt waar vaak een aantal vogels tussen ziet die er zo'n beetje tussenin zitten. Heb een tijdlang gedacht dat het heel goed hybrides zouden kunnen zijn maar gezien de aantallen lijkt me dat niet zo waarschijnlijk meer.
Omdat echte kenmerken van Rouwkwikstaarten ontbreken en er, behalve de wat uitgesprokener kleurstelling, eigenlijk niet zoveel vreemd is voor een Witte Kwikstaart, heb ik het idee dat het vrijwel allemaal gewone Witte Kwikken zijn.

EDIT een klein stukje tekst ontbrak nog . . . .

Groeten Michel

P.S.
Spambird: de manier waarop je vogels determineert lijkt op zijn minst enigszins vreemd te zijn. . . . .
Heb je echt niks beters te doen?? Kijk dan eens op onze nieuwe site in aanbouw: www.feathertail.com

It is better to keep your mouth closed and let people think you are a fool than to open it and remove all doubt.

frankneijts

CiteerBeste Carel, waren er andere 'witte kwikstaarten' in de buurt en zoja, had de betreffende vogel donkerder grijze bovendelen dan deze andere vogels?
Indien wél, dan is het redelijk safe te veronderstellen dat jouw vogel inderdaad een Rouwkwikstaart was (moeilijk in te schatten op deze foto, omdat de belichting een rol kan hebben gespeeld).
Er bestaan veel misverstanden over Rouwkwikstaarten (zoals bijna alle argumenten die werden aangehaald om aan te tonen dat jouw vogel géén Rouwkwikstaart zou zijn).

grtz.
Behalve dat ik in mijn commentaar heel duidelijk een deurtje heb opengelaten m.b.t. de determinatie, zou het plezierig zijn als jij die misverstanden dan benoemt en misschien zelfs uit de weg kan ruimen? (Maar een wat donkerder grijze rug dan omringende normale Witte Kwikstaarten is in elk geval géén sluitend argument om een Rouw van een Wittee te onderscheiden...)
Enne... beste Spambird: zou je met je eigen naam willen ondertekenen? Da's toch de gewoonte op dit forum.
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

De vogel was in een groepje van 6 witte kwikken
Hij viel mij direct op door zijn veel donkerdere uiterlijk
maar ik laat hem gewoon staan als witte kwikstaart (spec)
ik wil hem ook zeker niet als een Rouwkwikstaart op mijn lijstje hebben als ik er zelf geen goed gevoel bij heb
(en dat heb ik nu niet meer )

er komt wel weer een andere die zeker is  :rolleyes:  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

Vandaag even naar de Kraayenberse plassen geweest daar werden gisteren 3 mannetjes en 1 vrouw Rouwkwikstaarten gemeld.
dus maar weer een poging gewaagd.

er zaten op het bewuste veld een heleboel Witte kwikstaarten maar geen enkele overtuigend mannetje te vinden.
ik heb wel deze vogel gezien en dat is voor mij weer een twijfel geval

overgens zaten er meerdere vrij donkere Witte kwikstaarten bij

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

carel

2e foto

Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

spambird

#16
Carel, jouw laatste vogel lijkt me een gewone Witte Kwikstaart te zijn. De kleur van de bovendelen bij Witte Kwikstaarten is zeer sterk afhankelijk van de omstandigheden (bij een veldwaarneming), dit is nog meer het geval dan bij meeuwen. Dit is meteen ook de verklaring voor  waarnemingen van hele groepen zogezegd afwijkende vogels waar HJDT het over heeft. Als je genoeg naar Witte Kwikstaarten kijkt, trap je op den duur niet meer in die val. In alle geval, jouw vaststelling dat de vogel waarmee je het topic opende algeheel donkerder leek dan de Witte Kwikstaarten in z'n buurt, lijkt me meer dan voldoende aanwijzing om de determinatie te wijzigen naar Rouwkwikstaart (de vogel heeft niet alleen een donkere grondkleur op de bovendelen, het zwart van de kruin loopt door tot op de mantel en mondt uit in zwarte vlekjes).

Aan HJDT zou ik nog willen mededelen dat ik de waarnemer naar bijkomende informatie vroeg alvorens te determineren, dit in tegenstelling tot hijzelf  (maar hij paste op clevere wijze z'n antwoord aan, jammer genoeg vergat hij dat schamele postscriptum te wissen) en dat hij z'n pijlen beter zou richten op trektellers die voorbijvliegende Witte Kwikstaarten op ondersoort determineren (kandidaten genoeg).

Frank, het is veel te vroeg om het contrast, waar jij naar zoekt om de leeftijd van de vogel te bepalen, vast te stellen (dit kan ten vroegste tijdens de zomer). Het is sterk af te raden om in deze tijd van het jaar Witte Kwikstaarten (zowel 2e KJ als adulte vogels zijn nu opnieuw aan het ruien, zoals je overigens op 1 van de foto's van de oorspronkelijke vogel kunt zien) op leeftijd te brengen (tenzij je nog ergens een versleten grote dekveer vindt), cfr. bijvoorbeeld Jenni & Winkler. Bottomline is: als er 1 betrouwbaar kenmerk is om te besluiten dat je met een Rouwkwikstaart te maken hebt, dan is het wel: kleuren van de bovendelen duidelijk donkerder (in vergelijking met andere Witte Kwikstaarten) in combinatie met zwarte vlekjes op de mantel. Alle andere "kenmerken" zijn te sterk onderheving aan individuele variatie (en dat geldt zowel voor Witte Kwikstaarten als voor Rouwkwikstaarten, het geslacht van de vogel speelt trouwens ook een rol).

Om te besluisten nog dit. Zelf volg ik veiligheidshalve de methode van Han Endt. Maar daar hoort een bedenking bij: bezoek een winter roost in GB en je zult zien dat die heel erg typische "zwarte" Rouwkwikstaarten daar allesbehalve in de meerderheid zijn. Een hybride hard maken zonder bewijs is overigens al helemaal gekkenwerk, vermits juveniele Rouwkwikstaarten gewoon een lichtgrijze mantel hebben, en vermits na ringonderzoek op Britse winter roosts een consensus bestaat over het feit dat een heel klein percentage van de vrouwelijke Rouwkwikstaarten ook na de postjuveniele rui gewoon een lichtgrijze mantel houdt.

Kortom, het is wellicht veel ingewikkelder dan algemeen wordt aangenomen. Blijft natuurlijk die overduidelijke denkfout: je moet blijkbaar bewijzen dat je met een RouwKwikstaart te maken hebt in plaats van met een Witte Kwikstaart en niet andersom (terwijl er veel meer argmunten zijn voor het tegenovergestelde).

Gerard Troost

CiteerEnne... beste Spambird: zou je met je eigen naam willen ondertekenen? Da's toch de gewoonte op dit forum.
:whistle:
Groet,
Gerard Troost
www.trektellen.org
www.twitter.com/migrations

www.twitter.com/trektellen

BWoets

Citeer
CiteerEnne... beste Spambird: zou je met je eigen naam willen ondertekenen? Da's toch de gewoonte op dit forum.
:whistle:
Sterker nog.. het is een regel!
Met vriendelijke groet,
Bob Woets

jvdlaan

Het gebruik van het woord 'vermits' (= aangezien) verraadt een Belgische afkomst!

Jan

Pim Wolf

Citeeren dat hij z'n pijlen beter zou richten op trektellers die voorbijvliegende Witte Kwikstaarten op ondersoort determineren (kandidaten genoeg).
en deze zin doet vermoeden dat het een binnenlander is.

pim

frankneijts

CiteerCarel, jouw laatste vogel lijkt me een gewone Witte Kwikstaart te zijn. De kleur van de bovendelen bij Witte Kwikstaarten is zeer sterk afhankelijk van de omstandigheden (bij een veldwaarneming), dit is nog meer het geval dan bij meeuwen. Dit is meteen ook de verklaring voor  waarnemingen van hele groepen zogezegd afwijkende vogels waar HJDT het over heeft. Als je genoeg naar Witte Kwikstaarten kijkt, trap je op den duur niet meer in die val. In alle geval, jouw vaststelling dat de vogel waarmee je het topic opende algeheel donkerder leek dan de Witte Kwikstaarten in z'n buurt, lijkt me meer dan voldoende aanwijzing om de determinatie te wijzigen naar Rouwkwikstaart (de vogel heeft niet alleen een donkere grondkleur op de bovendelen, het zwart van de kruin loopt door tot op de mantel en mondt uit in zwarte vlekjes).

Aan HJDT zou ik nog willen mededelen dat ik de waarnemer naar bijkomende informatie vroeg alvorens te determineren, dit in tegenstelling tot hijzelf  (maar hij paste op clevere wijze z'n antwoord aan, jammer genoeg vergat hij dat schamele postscriptum te wissen) en dat hij z'n pijlen beter zou richten op trektellers die voorbijvliegende Witte Kwikstaarten op ondersoort determineren (kandidaten genoeg).

Frank, het is veel te vroeg om het contrast, waar jij naar zoekt om de leeftijd van de vogel te bepalen, vast te stellen (dit kan ten vroegste tijdens de zomer). Het is sterk af te raden om in deze tijd van het jaar Witte Kwikstaarten (zowel 2e KJ als adulte vogels zijn nu opnieuw aan het ruien, zoals je overigens op 1 van de foto's van de oorspronkelijke vogel kunt zien) op leeftijd te brengen (tenzij je nog ergens een versleten grote dekveer vindt), cfr. bijvoorbeeld Jenni & Winkler. Bottomline is: als er 1 betrouwbaar kenmerk is om te besluiten dat je met een Rouwkwikstaart te maken hebt, dan is het wel: kleuren van de bovendelen duidelijk donkerder (in vergelijking met andere Witte Kwikstaarten) in combinatie met zwarte vlekjes op de mantel. Alle andere "kenmerken" zijn te sterk onderheving aan individuele variatie (en dat geldt zowel voor Witte Kwikstaarten als voor Rouwkwikstaarten, het geslacht van de vogel speelt trouwens ook een rol).

Om te besluisten nog dit. Zelf volg ik veiligheidshalve de methode van Han Endt. Maar daar hoort een bedenking bij: bezoek een winter roost in GB en je zult zien dat die heel erg typische "zwarte" Rouwkwikstaarten daar allesbehalve in de meerderheid zijn. Een hybride hard maken zonder bewijs is overigens al helemaal gekkenwerk, vermits juveniele Rouwkwikstaarten gewoon een lichtgrijze mantel hebben, en vermits na ringonderzoek op Britse winter roosts een consensus bestaat over het feit dat een heel klein percentage van de vrouwelijke Rouwkwikstaarten ook na de postjuveniele rui gewoon een lichtgrijze mantel houdt.

Kortom, het is wellicht veel ingewikkelder dan algemeen wordt aangenomen. Blijft natuurlijk die overduidelijke denkfout: je moet blijkbaar bewijzen dat je met een RouwKwikstaart te maken hebt in plaats van met een Witte Kwikstaart en niet andersom (terwijl er veel meer argmunten zijn voor het tegenovergestelde).
Ik denk toch dat je verkeerd geinformeerd bent Spambird w.b. die leeftijdsvaststelling. Kijk eens naar deze plaat http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=49991
Een Rouwkwik uit februari (!) waarbij de relevante vleugelveren bruin zijn. In Pipits & Wagtails lees ik dan bij 'Ageing, Spring-Summer' (blz. 28 t/m 30): "Also the remiges, especially the longest primaries, rectrices (especially the central pair if unmoulted) and primary coverts are browner and more worn in first-summer birds than in adults. With experience this generally can be used for ageing, especially in wagtails, in which the browner remiges and primary coverts of fist-summer birds are often evident in the field." Bij vogels waar dit niet duidelijk is(bruine handpennen e.d.) is leeftijdsvaststelling en stuk lastiger, zelfs in de hand. Maar als het duidelijk zichtbaar is zoals op de Birdpix-foto betreft het een 'first spring-summer' vogel (februari in Ierland noemen we maar 'spring' gemakshalve..). De rui van de lichaamsveren is normaal voor adulten en 1e jaars/2e jaars vogels in de late winter/vroege voorjaar (pre-breeding moult). Hierbij worden in elk geval de handpennen en handpendekveren NIET geruid.

De donkerder kleur van de mantel inclusief eventuele zwarte vlekjes is NIET diagnostisch voor Rouwkwik. (Vreemd ook eigenlijk: enerzijds zeg je dat dat een betrouwbaar kenmerk is om meteen daarna te verkondigen dat je de methode van Han navolgt die alleen pikzwarte vogels als Rouwkwik determineert..?) Zowel Pipits & Wagtails als het Handbook BWP maken gewag van de variabiliteit van Witte wat dat betreft en het Handbook benoemt specifiek de situatie dat in populaties Witte in Centraal-Europa, ver van populaties Rouwkwik, vogels voorkomen die die zwarte vlekjes vertonen.

Inderdaad is de situatie m.b.t. de determinatie van Witte en Rouwkwik lastiger dan veelal wordt aangenomen. Maar jouw reactie helpt niet echt om het eenvoudiger te maken ben ik bang......
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

carel

CiteerAlleen overtuigende mannetjes (met gitzwarte rug) noteer ik als Rouwkwikstaart

Dit citaat van Han zal ik ook maar gebruiken.

of ik moet overtuigende foto`s kunnen overleggen

Ik vind dit een zeer intresante discussie
Ga zo door Heren en wij kunnen er veel van leren  
Carel van der Sanden

http://www.natuurlijk-erp.nl/

Weia

Zodra Frank zich ermee bemoeit zijn het rotvogels. Of was het omgekeerd? ;-))
Mag ik er een oudje tussendoor gooien? Ik begrijp helemaal niet hoe dat beest zijn vleugels houdt... Stuit donker genoeg, maar het was wel duister weer, 34 jaar geleden op Terschelling in de trektijd. 600mm uit de hand, zwaar opgevoerde diafilm, sterk gecropt. Op de tweede foto lijkt ie lichter, achter de kop wel veel zwart.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

Weia

foto 2
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

frankneijts

CiteerZodra Frank zich ermee bemoeit zijn het rotvogels. Of was het omgekeerd? ;-))
Mag ik er een oudje tussendoor gooien? Ik begrijp helemaal niet hoe dat beest zijn vleugels houdt... Stuit donker genoeg, maar het was wel duister weer, 34 jaar geleden op Terschelling in de trektijd. 600mm uit de hand, zwaar opgevoerde diafilm, sterk gecropt. Op de tweede foto lijkt ie lichter, achter de kop wel veel zwart.
En dan hou ik me nog in......
Aangenomen dat je met trektijd het voorjaar bedoelt en ondanks de matige (sorry Weia) kwaliteit van de foto's (let op hoe het grijs van de flanken op beide foto's verschilt) lijkt me dit wel een goede Rouwkwikstaart. O.a. vanwege de brede witte zomen aan de grote dekveren (zwarte kernen nauwelijks meer te zien), zo te zien zwarte stuit (en eventueel benedenrug) en veel zwart op de bovenrug. Geen adult man denk ik maar adult (3e kj +) vrouw of 1e zomer man (kleur handpennen niet te beoordelen).  
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Peter Verhelst

CiteerHet valt me elk jaar weer op dat er in deze periode veel van dit soort vogels opduiken die bijzonder moeilijk op naam te brengen zijn terwijl je deze vogels nauwelijks meer ziet als het broedseizoen vordert. Tenminste, ik kom ze vanaf eind april eigenlijk nog maar zelden tegen, terwijl je nu regelmatig groepen kwikstaarten ziet die er zo'n beetje tussenin zitten. Heb een tijdlang gedacht dat het heel goed hybrides zouden kunnen zijn maar gezien de aantallen lijkt me dat niet zo waarschijnlijk meer.
Omdat echte kenmerken van Rouwkwikstaarten ontbreken en er, behalve de wat uitgesprokener kleurstelling, eigenlijk niet zoveel vreemd is voor een Witte Kwikstaart, heb ik het idee dat het vrijwel allemaal gewone Witte Kwikken zijn.

EDIT een kleine stukje tekst ontbrak nog . . . .

Groeten Michel

P.S.
Spambird: de manier waarop je vogels determineert lijkt op zijn minst enigszins vreemd te zijn. . . . .
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2409814

Toch is een hybride niet uitgesloten. Dit bleek dus echt om een paartje tegaan. Uiteraard heb ik hier geen cijfers van heel nederland van. Ben trouwens wel benieuwd of er aantallen van bekend zijn.... Weet iemand meer?

Daarbij blijft dat het altijd nog lastig is, van die kwikken die net geen rouwkwik zijn(vind ik althans).  

frankneijts

Citeer
CiteerHet valt me elk jaar weer op dat er in deze periode veel van dit soort vogels opduiken die bijzonder moeilijk op naam te brengen zijn terwijl je deze vogels nauwelijks meer ziet als het broedseizoen vordert. Tenminste, ik kom ze vanaf eind april eigenlijk nog maar zelden tegen, terwijl je nu regelmatig groepen kwikstaarten ziet die er zo'n beetje tussenin zitten. Heb een tijdlang gedacht dat het heel goed hybrides zouden kunnen zijn maar gezien de aantallen lijkt me dat niet zo waarschijnlijk meer.
Omdat echte kenmerken van Rouwkwikstaarten ontbreken en er, behalve de wat uitgesprokener kleurstelling, eigenlijk niet zoveel vreemd is voor een Witte Kwikstaart, heb ik het idee dat het vrijwel allemaal gewone Witte Kwikken zijn.

EDIT een kleine stukje tekst ontbrak nog . . . .

Groeten Michel

P.S.
Spambird: de manier waarop je vogels determineert lijkt op zijn minst enigszins vreemd te zijn. . . . .
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=2409814

Toch is een hybride niet uitgesloten. Dit bleek dus echt om een paartje tegaan. Uiteraard heb ik hier geen cijfers van heel nederland van. Ben trouwens wel benieuwd of er aantallen van bekend zijn.... Weet iemand meer?

Daarbij blijft dat het altijd nog lastig is, van die kwikken die net geen rouwkwik zijn(vind ik althans).
Volgens de Atlas NL Broedvogels (2002) had tussen 1990 en 2001 bijna 75% (van de totaal 43) betrekking op gemengde broedparen waarbij het mannetje meestal Rouwkwik was (68%). Je kunt je afvragen in hoeverre de determinatie van de zogenaamde Witte wijfjes altijd juist was: kwikstaarten kunnen broeden in hun 1e zomer en juist die 1e zomer wijfjes Rouwkwik kunnen erg op Witte wijfjes lijken! Opmerkelijk in dit verband is dat een paartje dat jarenlang gevolgd werd (en dus goed bestudeerd...) een zuiver paar Rouwkwik bleek te zijn.
Uiteraard komt hybridisatie voor maar via een lid van de Belgische Zeldzaamhedencommissie (BAHC) vernam ik dat Per Ahlström (mede-auteur van Pipits & Wagtails) dacht dat dit fenomeen toch eerder zeldzaam was. In elk geval te zeldzaam om het voorkomen van àl die 'donkere kwikken' te verklaren.....
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Albert de Jong

#28
Lichtval kan veel doen, maar het is raadzaam om toch niet de Han Endt methode te gebruiken. Juist de moeite waard om geen een grijze kwik ongedetermineerd te laten gaan.

Vorig jaar maart deze twee foto's gemaakt (en nog veel meer), het betreft hetzelfde vrouwtje (3KJ+) rouwkwikstaart.

Op 4 meter waren de geruide hand-/slagpennen te zien, ook opvallend brede witte veerzomen van de grote dekveren, donkere bovenstaartdekveren, een enkele roetstreep op de mantel en de brede grijze flanken.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.

Albert de Jong

#29
17 maart: sorry, slechte plaatjes ja.
Openlijk liefhebber van meeuwen en ganzen.
Werkt bij Sovon als communicatiemedewerker.