Hoofdmenu

Vos!

Gestart door Dragonfly, januari 06, 2006, 21:28:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

Dragonfly

Ik zag bij de waarnemingen van vandaag foto's van een vos die wel heeeeel erg dichtbij kwam  :blink:  :blink:  :blink:

Dit is toch eigenlijk niet erg normaal gedrag voor vossen? Zou 'ie erg hongerig zijn geweest ofzo? Geeft wel geweldige foto's!

http://www.waarneming.nl/wn_details.php?id=467073
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Pim

In de Amsterdamse Waterleidingduinen leven enkele honderden (>200) vossen.
De meeste exemplaren laten zich nauwelijks zien en zijn schuw, maar er zijn ook enkele vossen die hebben ontdekt dat mensen een voedselbron zijn in de vorm van boterhammen en andere lekkernijen. Zij zijn minder schuw, maar wel alert!

Ik heb diverse keren meegemaakt dat ik op een bankje zat en dat een vos op een meter afstand mij zat te observeren.

Ook het feit dat er in het gebied gelukkig niet gejaagd wordt op deze fraaie dieren maakt ze minder bang, dat is bij meer dieren het geval. Dat een ree vaak doodsbang is voor mensen noemen sommige mensen natuurlijk, naar mijn idee is dat juist onnatuurlijk gedrag.

Er zijn zelfs vossen in de Amsterdamse Waterleidingduinen die gevoerd worden door mensen, dit keur ik af. Het is slecht voor de dieren en het is koren op de molen van jagers.

vriendelijke groet,

Pim Julsing
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Pim

met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl

Floppy

:duim: Zo is dat.
(mooie foto's trouwens)
met vriendelijke groet,
Floris Grotenhuis

Website: Gallen in Nederland

Freek Verkerk

Ik heb ook meegemaakt in dat gebied dat een vos naar ons toekwam en dat het mogelijk leek om hem te aaien. Ik raadde het af omdat je wilde dieren niet kan vertrouwen en ze mischien wel allerlei ziektes hebben, want dat leek niet normaal. Bleek er verderop een bord te staan met iets (vergeten) over die vos. Het was een bekende, bedelde bij iedereen. zoiets.

Vossen hebben de naam slim te zijn. Het verbaast mij niets dat vossen zich net als eenden en meeuwen zich laten voeren.  B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Dragonfly

Ik zie al dat ik nodig eens naar de Waterleidingduinen moet gaan!

Mooie foto's Pim, vooral de derde.
Godelieve Brinkhof
Kijk ook eens op mijn (foto)blog: Godelieve Wandelt

(\__/)
(='.'=)
(")_(") This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

JohanvantBosch

Een week voordat deze foto's zijn gemaakt werden 2 vrienden van me in de AW-duinen bij Vogelenzang een kwartier lang achtervolgd door een vos. Eerst kwam hij vlakbij zitten, vervolgens bleef hij steeds op enkele meters afstand achter hen aan lopen...
Bizar toch!
Groeten,
JOhan

Freek Verkerk

Volgens mij is die vos een bekende, ik ben hem ook al eens tegen gekomen denk ik. Er zijn wel meer dieren die om voedsel bedelen. Misschien is het dier gewoon "gek". "Gek" of "bedelen" komt ook wel bij mensen voor ! Maar voor een vos was dit gedrag mij onbekend. Misschien blijkt het een goede aanpassing aan nieuwe omstandigheden en verschijnt de vos straks als "bedelaar" in ons straatbeeld. B)  
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

huysse

misschien een "tamme", losgelaten vos?

Marijke

Freek Verkerk

#9
Bestaan er dan tamme losgelaten vossen?
Ik dacht dat er wel vossen gefokt worden voor hun pels, maar dat zijn niet de gewone "hollandse" vossen. Misschien is die vos wel aan mensen gewend (geraakt) doordat hij/zij in de dierenopvang terecht gekomen is na een aanrijding of zo.
Ik ken alleen dat voorbeeld van de waterleidingduinen, maar misschien kent  Pim er wel meer.
Vossen kunnen natuurlijk via de stadsranden steeds dieper de woongebieden binnen dringen. Mogelijk worden dan vossenholen ontdekt, uitgegraven, de ouders omgebracht, de jongen meegenomen, die dan leter weer losgelaten worden of ontsnappen; van die dingen.
B)
Natuurlijk gegroet
Freek Verkerk

Els

Ook in de Katwijkse Zuidduinen zat een aantal jaren geleden een "tamme" vos. Hij werd iedere dag gevoerd. Deze man kwam met een scootmobile en de vos herkende dat geluid! Of de vos er nog zit weet ik niet en of hij ook achter andere mensen aanliep is bij mij niet bekend.

Els
Els Ouwehand, Katwijk

dirk22

het zijn inderdaad prachtige foto's pim!! kan iemand mij uitleggen hoe ik precies in het gebied van de amsterdamse waterlijdingsduinen kan komen ik kom van de richting s'hertogenbosch af. gr dirk eykemans

RWester

Al eens 'Routeplanner' of zo geprobeerd? Of met de trein dan gewoon 9292ov.nl
Met vriendelijke groet,

Remco Wester


Pim

Reis naar station Heemstede-Aerdenhout, hier gaat twee keer per uur bus 90 (richting Den Haag) naar Ingang De Oase, Ingang Panneland en Ingang De Zilk.

Reistijd respectievelijk 3 minuten, 6 minuten en ongeveer 15 minuten.
Naar de eerste ingang (met bezoekerscentrum) is 2 strippen / 1 zone.

Of neem bus 80 (richting Zandvoort) naar Ingang Zandvoortselaan, reistijd 7 minuten / drie strippen.

einde reisinformatie!
met vriendelijke groet,

Pim Julsing

natuurverslaving.nl