Besdragende struik Zwitserland

Gestart door V S van Bergen, september 06, 2018, 16:08:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

V S van Bergen

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://observation.org/waarneming/view/160682206
Plant onbekend - Plantae indet. gezien op 2018-07-29 Switzerland - Fribourg
Foto's:


bij voorbaat dank Valentijn Serge van Bergen

e.kneepkens

Sporkehout/Rhamnus frangula met bessen, die nog niet helemaal rijp zijn. Dan zijn ze zwart.
met vriendelijke groet, Emanuel

V S van Bergen

Bedankt voor de reactie. Rhamnus frangula ken ik wel, ik ben toch vrij zeker dat dit een andere soort betreft.

Rien Ondersteijn

Wat mij hier opvalt is dat deze t.o.staand blad heeft,terwijl Sporkehout 'wisselblad' heeft...maar verder vind ik 'm ook Sporkehout-achtig.
Groene groe[n]tjes.Rien.

Datura

Volgens mij is het een donker verkleurende Rode kamperfoelie (die doen dat soms :))
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

V S van Bergen

Citaat van: Datura op september 06, 2018, 21:41:32 PM
Volgens mij is het een donker verkleurende Rode kamperfoelie (die doen dat soms :))

Dat lijkt er op! bedankt!

e.kneepkens

Ik zocht naar de beharing van de bladeren. Die is er niet of is niet te zien. De takken deden me ook denken aan L.xylosteum/Rode kamperfoelie maar de duidelijke bladnerven deden me weer twijfelen. Ben het eens met Kim.
met vriendelijke groet, Emanuel

hansm

In Zwitserland komen twee wilde soorten Lonicera voor met blauwe bessen.
nigra heeft de bessen op lange stelen met meestal twee bessen per steel, komt voor van het heuvelland tot in de subalpine zone
caerulea heeft ongesteelde blauwberijpte bessen, meestal meer dan 4 bij elkaar, komt vooral voor in de subalpine en alpine zone

Hoewel ik de gesteeldheid op de foto niet kan beoordelen ga ik voor nigra, gezien de donkerblauwe bessen

Wat was de hoogte boven zeeniveau?

e.kneepkens

#8
Als het L.nigra zou zijn dan hangen de bessen veel losser aan de struik. Op de foto zitten ze als 'propjes' bij de aanhechting van de bladeren. Bij L.nigra liggen de vruchtstelen met bes vaak ook OP het blad. Op de foto is dat nergens te zien. Dit is overigens geen bewijs maar een aanwijzing.
De bessen zijn voor mij NIET blauw, laat staan zwart maar heel diep donkerrood. De blaadjes bij L.nigra zijn zittend en niet gesteeld zoals op de foto. L.xylosteum heeft gesteelde bladeren. Ik 'schold' hem eerst uit voor een Rhamnus frangula maar voor mij blijft deze 100% Lonicera xylosteum

Hoogte boven zeeniveau:1. klik op https://observation.org....... boven de foto.
                                    2. ONDER het Google-plaatje staan 2 opties:route naar...en hoogte
                                    3. klik op hoogte
met vriendelijke groet, Emanuel

Datura

Ik zie het ook altijd aan het (subtiele) verschil in bladvorm: nigra heeft in verhouding iets lanwerpigere bladeren (met minder bolle zijkanten). Dit is idd zonder twijfel Rode kamperfoelie.
Natuurlijke groeten van
Kim Lotterman

Crossbill guides

e.kneepkens

Helemaal mee eens, de lengte/breedte-verhouding bij L.xylos. ligt dichter bij 1 dan bij L.nigra
met vriendelijke groet, Emanuel

V S van Bergen

We houden het op rode kamperfoelie. allen bedankt!