moerassprinkhaan -M- denk ik

Gestart door annelies vriens, september 04, 2018, 15:47:43 PM

Vorige topic - Volgende topic

annelies vriens

Vlgs het nieuwe item -controleer determinatie- [wat goed werkt!] is dit een m- moerassprinkhaan. Ik dacht  eerst dat het de gouden zou kunnen zijn maar twijfel nog een beetje....

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162132850
onzeker Moerassprinkhaan - Stethophyma grossum gezien op 2018-08-28 Hoge Veluwe - De Bunt en Bunterbos
Foto's:


Toelichting:
ook via Forum
bij voorbaat dank Annelies Vriens

marcel234

Mooie rode schenen dijen.

CiteerStatus populatie moerassprinkhaan
De moerassprinkhaan is één maal aangetroffen op de Hoge Veluwe, namelijk in 1988.
Een vrouwtje werd toen gevonden op het Deelensche Zand (187,8-454,2). Een
opmerkelijke vondst, want er is geen geschikte biotoop voor deze soort aanwezig op
de Hoge Veluwe. Sindsdien is de soort dan ook niet meer gevonden, ondanks diverse
sprinkhaneninventarisaties in dit gebied, onder andere door de Stichting Vrienden van
de Hoge Veluwe. Ook in 2005 is de soort niet gevonden.

stevenvdb

Moerassprinkhaan klopt, wel een vrouwtje.
Gr, Steven

annelies vriens

Beste Marcel en Steven,
Heel bijzonder dus deze waarneming. Na 30 jaar [even?] terug op de Hoge Veluwe!
Dank voor het comm. en citaat. Ik heb de waarn. aangepast.
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens

stevenvdb

Hij wordt er blijkbaar niet vaak gezien, maar dat dit de eerste waarneming is sinds 30 jaar klopt niet: https://waarneming.nl/gebied/view/13581?from=2007-06-23&to=2018-09-04&sp=1925&g=
Gr, Steven

annelies vriens

Oh, dat begreep ik n.a.v. het meegezonden citaat van Marcel.
Ik zie nu dat er recent meer waarnemingen zijn geweest. Dank voor deze toelichting.
Vriendelijke groet,
Annelies Vriens

Gerrian

Gisteren zag en hoorde ik er meerdere bij de landschappentuin (Hoge Veluwe - Centum), waar hij dit jaar ook door andere waarnemers is gemeld. Hier kom ik al jaren, maar voor zover ik me kan herinneren is dit het eerste jaar dat ik hem daar zie. Leuke ontwikkeling.

annelies vriens

Leuk dit te horen Gerrian!
Vriendelijke groet, Annelies Vriens