Brandganzen Pleegouders (met ring) bij Nijlgans

Gestart door ZDR, september 04, 2018, 14:47:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

ZDR

In het Zuiderpark in Rotterdam had ik tijdens mijn wandelingen al een paar jaar steeds in
de buurt van dezelfde "hoek" een koppeltje Brandganzen gezien. Dit jaar zag ik ik er eentje
zo halverwege april en zag dat deze een ring droeg. Dus af en toe bij volgende wandeling
een fototoestel meegenomen. Deze is van 27-04-2018, ring om de linkerpoot (img1814b2).

Begin juni viel me op dat een brandgans zich ophield bij een Nijlgans met 3 jongen.
Deze foto hieronder is van 10-06-2018 (p1000366b).
Deze had een ring om de rechter poot. De andere had ik al een tijdje niet meer gezien.

Op 23-06-2018 zag ik weer die met de ring aan de linkerpoot nu alleen met de 3 jongen(img1831b2).
Omdat ik foto's van de ring wilde maken kwam ik dichterbij. Toen kwamen , onder luid
kabaal, vanaf het strandje verderop de andere Brandgans met de Nijlgans aangerend
(img1836b2).

Het hele stel is nog een tijd bij elkaar gebleven en een tweede Nijlgans heb ik
er nooit bij gezien. Ondertussen is het koppeltje Brandganzen weer alleen zonder de Nijlganzen.

Ik heb wel een melding gevonden over zo'n pleegouderschap:
http://natuurtijdschriften.nl/download?type=document;docid=518252.
Over deze ( gele ) ringen heb ik niets kunnen vinden.Ik heb ze helemaal kunnen waarnemen met
behulp van  foto's  waarvan de laatste vandaag. Die om de rechter poot BP 6746 (33 verticaal) B 14 (11 verticaal).
De linker om de poot van de kleinere Brandgans  BP 6953 (33 verticaal) B 14 (11 verticaal).
(p352b2 en 386b2)

Edit 07-07-2019 horizontaal naar verticaal

Z de Ridder

Cygnus

Dit is een ring die is uitgegeven om collectievogels mee te markeren.
Met vriendelijke groeten,
Trinus Haitjema

ZDR

Citaat van: Cygnus op september 04, 2018, 15:00:03 PM
Dit is een ring die is uitgegeven om collectievogels mee te markeren.

Okay, moet ik dit nog ergens melden en zegt om welke poot die zit nog iets over het geslacht?
Z de Ridder

Ted van der Knaap

groet-je, Ted van der Knaap (always learning!)

ZDR

Okay. Heb er een mailtje over gestuurd aan Aviornis.
Z de Ridder

ZDR

Het antwoord van aviornis:

"...Deze ringen zijn niet door ons uitgegeven. Denk zelf door de kleindier
liefhebbers nederland (KLN) vanwege de EE op de ring..."

Daar nu een mailtje naar gestuurd.

Z de Ridder

ZDR

Het lijkt er op dat ze er haar levenswerk van gemaakt heeft. Nadat ik haar in juni een keer zich zag ophouden bij een Nijlgans met 8 kuikens en 03-07-2019 een  keer bij een paartje met 1 kuiken vond ik  haar  06-07-2019   in gezelschap van een Nijlgans met 3 kuikens. Gewacht tot ze met zijn allen uit het water kwamen om de ring te fotograferen en inderdaad dezelfde als van vorig jaar. Weet niet of ze me herkent als dat lastige figuur want  al die keren dat ik langs kwam begon ze te snateren.
Overigens van KLN nooit een reactie over die ring ontvangen.
Z de Ridder