Ruige Dwergvleermuis?

Gestart door Marcel Klootwijk, september 03, 2018, 12:44:25 PM

Vorige topic - Volgende topic

Marcel Klootwijk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162077580
Ruige Dwergvleermuis - Pipistrellus nathusii gezien op 2018-09-02 Noordzee - Bruine Bank
Foto's:






bij voorbaat dank Marcel Klootwijk
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

Rob Koelman

Holy sh* t! Wat een waarneming! En ook nog eens erg goed gedocumenteerd.

Inderdaad een ruige dwergvleermuis lijkt me. Ben benieuwd of anderen het daarmee eens zijn...
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

PS: Kun je nog iets vertellen over het 'vervolg'? Is het dier weer doorgevlogen, of is ie aan boord gebleven?
Met vriendelijke groet, Rob

Marcel Klootwijk

De Vleermuis kwam eerst om 06:30 in de schemer langs gevlogen en leek toen door te gaan. Maar een klein uur later vloog hij opeens weer achter de boot en landde op de kombuis. Daar had ie weinig grip en verplaatste zich naar een donker plekje onder de dorpel, waar hij een paar uur heeft gezeten. Maar opeens was ie verdwenen. Of hij is verder onder de dorpel in een gat gekropen of weggevlogen. Het eerste lijkt me het meest waarschijnlijk, want we waren met 25 fanatieke vogelaars aan boord, dus dat moeten we gezien hebben.

Groeten Marcel
Groeten,

Marcel Klootwijk
www.vogelsinbeeld.nl

Rob Koelman

#4
Citaat van: Marcel Klootwijk op september 03, 2018, 17:00:30 PM
De Vleermuis kwam eerst om 06:30 in de schemer langs gevlogen en leek toen door te gaan. Maar een klein uur later vloog hij opeens weer achter de boot en landde op de kombuis. Daar had ie weinig grip en verplaatste zich naar een donker plekje onder de dorpel, waar hij een paar uur heeft gezeten. Maar opeens was ie verdwenen. Of hij is verder onder de dorpel in een gat gekropen of weggevlogen. Het eerste lijkt me het meest waarschijnlijk, want we waren met 25 fanatieke vogelaars aan boord, dus dat moeten we gezien hebben.

Groeten Marcel

Oef, dan komt ie dus in Nederland weer aan land en moet ie de tocht nog een keer maken...  ;)

Of die waarneming van een uur eerder hetzelfde individu betrof is overigens denk ik niet met zekerheid te zeggen. We zitten momenteel midden in de migratieperiode van de soort en er zullen er veel meer de oversteek wagen. Precieze aantallen zijn echter niet bekend.
Met vriendelijke groet, Rob

Merel

Maar vliegen ze dan nu van Nederland naar Engeland? Om daar te overwinteren?
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Rob Koelman

De trekrichting van ruige dwergvleermuis in Europa in de nazomer en herfst is grofweg noordoost naar zuidwest. Een deel van de dieren steekt over naar het Verenigd Koninkrijk. Andere dieren overwinteren op het vaste land van 'westelijk Europa' (waaronder ons land). Over de precieze aantallen ruige dwergvleermuizen die de Noordzee oversteken is nog erg weinig bekend.
Met vriendelijke groet, Rob

OJGoreng

Zou dit er dan ook een zijn? (Niet mijn waarneming)
Met vriendelijke groet, Zainal

Rob Koelman

Citaat van: OJGoreng op september 12, 2018, 17:53:49 PMZou dit er dan ook een zijn? (Niet mijn waarneming)

Zeer waarschijnlijk ook een ruige dwergvleermuis. Heb de waarnemer gevraagd deze op het forum te zetten.

Is in dit geval niet duidelijk of dit een 'oversteker' is, of een langs de kust zuidwaarts trekkend exemplaar.
Met vriendelijke groet, Rob

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op september 12, 2018, 19:23:08 PMZeer waarschijnlijk ook een ruige dwergvleermuis. Heb de waarnemer gevraagd deze op het forum te zetten.

Zie: https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=438151.0
Met vriendelijke groet, Rob

Rene Janssen

Gave waarneming Marcel! Er zijn veel dieren die de oversteek idd maken naar de UK vanuit Nederland, Vlaanderen maar ook van elders (Noorwegen, Denemarken etc). De meeste komen uit de Baltische staten en Oostelijker, maar ook in Nederland is in 2016 weer een kraamkolonie gevonden.

En die andere bij IJmuiden is idd ook een ruige dwerg.
René Janssen

c.witkamp

Ooit, lang geleden (zie https://observation.org/waarneming/view/74432447) heb ik met een groep KNNV-ers en een groep Belgen de befaamde oversteek met de Pride of Bilbao gedaan. Daar kwam ergens op de Golf van Biskaje ook een grotere vleermuis rond het schip vliegen. Door de aanwezige Belgen werd hij als rosse vleermuis gedetermineerd. Blijkbaar zijn er dus ook die nog verder de zee opgaan en ook zo ver in het zuiden terechtkomen.
groeten,

cees

Rob Koelman

Citaat van: c.witkamp op januari 19, 2019, 10:27:44 AMOoit, lang geleden (zie https://observation.org/waarneming/view/74432447) heb ik met een groep KNNV-ers en een groep Belgen de befaamde oversteek met de Pride of Bilbao gedaan. Daar kwam ergens op de Golf van Biskaje ook een grotere vleermuis rond het schip vliegen. Door de aanwezige Belgen werd hij als rosse vleermuis gedetermineerd. Blijkbaar zijn er dus ook die nog verder de zee opgaan en ook zo ver in het zuiden terechtkomen.

Rosse vleermuizen vliegen vaker boven grote open wateren (meren), dus boven zee is zo gek nog niet.

Hoeft niet per se een trekker te zijn geweest maar kan ook heel goed een 'lokaal' exemplaar zijn geweest.

Wanneer was deze waarneming (maand/seizoen)?
Met vriendelijke groet, Rob

c.witkamp

groeten,

cees

Douwe van der Ploeg

Is Grote Rosse toen uitgesloten, weet je dat nog?
Douwe van der Ploeg

c.witkamp

Nee, denk ik niet. Ik kan me niet herinneren dat iemand het over grote rosse had. Het beest vloog een paar minuten rond de schoorsteen van het schip en verdween weer. Iedereen was wel verbaasd om hier op open zee een vleermuis aan te treffen, maar dat gold ook voor een draaihals btw.
groeten,

cees