Arcyria incarnata? Nee => Arcyria affinis (Variabel netwatje)

Gestart door rietvanoosten, september 01, 2018, 21:14:57 PM

Vorige topic - Volgende topic

rietvanoosten

Met de sleutel op blz. 119 in "De Nederlandse Myxomyceten" kom ik uit op Arcyria incarnata (Grootmazig netwatje), ben heel benieuwd of dat goed is.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162024964
onzeker Grootmazig netwatje - Arcyria incarnata gezien op 2018-09-01 Ambt Delden - Hellecaterveld / Schijvenveld / Koematenveld
Foto's:





























Toelichting:
Sporen: 7.2 µm. Capillitium alleen met de steel verbonden en gemakkelijk weg te blazen. Op forum gezet.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

Materiaal gaat vandaag op de post naar Hans van Hooff
met vriendelijke groet, Riet

Marian Jagers

Een wat late reactie.
Heel mooi gedocumenteerd Riet (zelfs met ook de structuur van de beker  :duim:) en toch fijn dat je het materiaal ook opstuurt zodat er straks zekerheid is.
Je zit in de buurt maar de vorm van de beker klopt niet. A. incarnata heeft een veel plattere beker. Bovendien komt voor deze soort het capillitium te sterk naar buiten. Het lijkt me A. affinisis. Zie de info bij A. affinisis dat dit een variabele soort is.


Groeten Marian

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet

Will Jansen

Ziet er prachtig uit Riet vooral doorgaan;) :duim:

rietvanoosten

Dank je wel Willy!  Als ik ze maar eens vaker zou tegenkomen  ;D
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

zie vervolgfoto's 03-09-2018, leuk om te zien dat de witte bolletjes al veranderd zijn.
met vriendelijke groet, Riet

rietvanoosten

#7
Vanavond bericht ontvangen van Hans van Hooff:
.....Vandaag is je slijmzwam goed aangekomen.
Als ik je tweede foto zie met fel roze vruchtlichamen die overgaan in oranje/ bruin, het capillitium van 3 mu diam. bezet met alleen halve ringen, en de lange liggende pluimen die makkelijk van de beker loslaten, kom ik direct uit bij A. major. Maar ik zie meer. De bekers zijn diep en onregelmatig en hier en daar bezit het topje van de pluim een rest (kapje) van het peridium. (Nann. blz. 124). Dit klopt niet bij A.major en kom ik uit op A. affinis.(ook een mooie vondst). Deze heeft meestal een diepere steenrode kleur en zelden alleen halve ringen op het capillitium en de buizen zijn meestal ook dikker. Twee soorten die in dit geval zeer dicht bij elkaar liggen en de keuze moeilijk maakt. (Hooff 12793). Een foto van jou materiaal bijgevoegd die iets is gekleurd om de buizen beter zichtbaar te maken.
Bedankt voor het opsturen van deze mooie vondst.....


Dank jullie wel Marian en Hans!
met vriendelijke groet, Riet

Willy

Ook een mooie vondst Riet en de foto's die je ervan hebt gemaakt,sjappo.
Met vriendelijke groet,
Willy Heimeriks

rietvanoosten

met vriendelijke groet, Riet