gedrag Arion rufus/vulgaris na aanval door mieren.

Gestart door Michael_Inden, september 01, 2018, 15:52:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michael_Inden

Bij de ruïne van Brederode trof ik een oranjekleurige Arion rufus  of Arion vulgaris aan. Ik zag kenmerken van beide soorten, dus ik verplaatste het dier naar een geschikte plek voor een fotosessie. Dat bleek ook vlak bij een mierennest te zijn. De mieren begonnen over de slak heen en weer te lopen en kennelijk mierenzuur te gebruiken en/of te bijten. Hoe dan ook, de slak begon binnen enkele seconden een flinke hoeveelheid fel oranjekleurig slijm af te scheiden. Voor zover mijn kennis reikte is het huidslijm bij deze 2 soorten altijd kleurloos. Vervolgens verschenen er op de huid van dit beestje een aantal gezwelachtige structuren. Bovendien maakte de slak, voor zover mogelijk, haast om uit de buurt te komen. Terwijl het diertje daar mee bezig was, veranderde het slijmspoor in de vertrouwde kleurloze variant.
Wat me verder opviel dat de slak er na het afscheiden van het oranjekleurige slijm er een stuk bleker uitzag. Daarnaast, toen het beestje al een tijdje onderweg was, ging de ademopening extreem wijd open. Na al die inspanning; een hijgende slak?

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/162004599
Arion (Arion) rufus/vulgaris gezien op 2018-08-31 Santpoort-Zuid - Ruïne van Brederode
Foto's:












bij voorbaat dank Michael Inden

Tello Neckheim

Mooie waarneming (voor ons, niet voor de slak). Slakken kunnen verschillende soorten slijm afscheiden, afhankelijk van de situatie is het dikker of dunner, kleveriger of niet. Maar daar weten we nog maar weinig van. Duidelijk bij deze slak is idd een allergische reactie van het mierenzuur wat hem blijkbaar niet fataal is geworden. Wat zijn slakken toch sterk he?
Met vriendelijke groeten Tello Neckheim

Arie Twigt

Bedankt voor het delen van die waarneming!
Zou er voor die 'afschrikslijm' kleurpigment zijn gebruikt uit de slak zelf of zoiets?
Vriendelijke groeten,

Arie Twigt

Michael_Inden

Ja, dat vroeg ik me ook af. Ik bedacht me dat als ik een dergelijke Arion met een bruine of zwarte kleur tegenkom dat ik die dan ook eens confronteer met een mierennest. Ben benieuwd!