Van welk dier is dit hol?

Gestart door Oenanthe, september 01, 2018, 11:39:51 AM

Vorige topic - Volgende topic

Oenanthe

De hele buurt (in Gent, Vlaanderen) staat op zijn achterste benen doordat men in de tuin holen aantreft als op de foto's. Midden op het pad of onder de oprit. De grond is daar behoorlijk aangestampt dus om daar te graven moet een dier heel wat mans zijn. Ratten, roepen ze allemaal maar graven die hun eigen holen in de grond? En op zulke opzichtige plaatsen? Herkent iemand het hol op de foto? Er ligt een 2 euro munt naast.
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

#1
De doorsnede van het hol op de foto is ongeveer twee tot drie keer een 2 euromunt, dus iets 6 tot 8 cm.

Ga er op grond van deze doorsnede en de locaties maar van uit dat bruine rat correct is...
Met vriendelijke groet, Rob

Oenanthe

Graven bruine ratten zo vaardig hun eigen hol Rob? En dan nog wel op zulke opvallende plaatsen?
Veel succes allemaal,

Maarten Verrips

Rob Koelman

Citaat van: Oenanthe op september 01, 2018, 12:11:13 PMGraven bruine ratten zo vaardig hun eigen hol Rob? En dan nog wel op zulke opvallende plaatsen?

Jazeker!

Vooral bij een groot voedselaanbod zie je dergelijke holen 'overal'. Is dan ook niet moeilijk om bijvoorbeeld 's avonds exemplaren te zien rondscharrelen.
Met vriendelijke groet, Rob

HPM

Ik heb ze ooit in de tuin gehad. Met uitgebreide gangenstelsels, ook onder het terras en onder de schuur. Geen idee waar ze hun eten haalden. Niet bij mij.
Herman van der Meer

Stefaan

Ik heb al enkele jaren een holte van ongeveer 6 a 8 cm diameter een schuin naar beneden lopend hol, dit bevind zich naast de borduur straatkant, naast de borduur heb ik een tuin met bodembedekking planten , ik denk dat het redelijk ver doorloopt naar onder de straat toe, ik had het al enkele keren dicht gedaan met aarde en zelfs eens met stenen, maar na een tijd zit er net naast een nieuwe holte, nu is het de laatste keer dat ik het dicht had gedaan met aarde een lange tijd weg gebleven, maar nu sedert verleden week is het er terug, wat aarde er rond gestrooid rond het hol wat schuin plat gelopen, dus is dat beest serieus bedrijfig, in onze buurt is er geen water of een dijk ofzo, alleen maar huizen en tuintjes, welk dier zou dat kunnen zijn, of hoe zou ik dat kunnen controleren?

peterv

Citaat van: Stefaan op december 29, 2019, 20:50:42 PM
of hoe zou ik dat kunnen controleren?
Een wildcameraval plaatsen is de gemakkelijkste manier om te zien welk dier daar graaft. Je kunt ook pootafdrukken zoeken of laten maken. Als je voor de ingang een plastic bakje tot het maaiveld ingraaft en vult met zachte modder of klei die mooie pootafdrukken geeft kan je de waarschijnlijke dader ook achterhalen.
Peter Venema

Stefaan

Één wildcamera kopen lijkt mij nogal duur om dit eenmalig te controleren, misschien ja een bakje modder kan ik proberen, rond het gat is al enkele nachten bedrijvigheid en plat gelopen aarde, maar kan eigenlijk niet uitmaken wat een poot afdruk het zou kunnen zijn

Merel

Eventueel kun je (als het een paar nachten droog blijft) in plats van een bakje modder een vel papier met inktkussentjes plaatsen. Maar dat werkt meestal beter in tunnelvorm in een Mustela ofzo. Wat dat betreft is de modder-suggestie beter.
Vriendelijke groet,
Merel Zweemer

Ton van Haaren

Misschien van een Kreeft? Die maken vanaf de waterkant eerst horizontale gangen en dan een verticale. Ik weet niet hoever zo'n gat vanaf het water is
Met vriendelijke groet
Ton

"There's a fine line between fishing and just standing on the shore like an idiot."
-Steven Wright-

Stefaan

Na het beslissen om onze voortuin te her aanleggen, had de tuinman ons aangeraden om de gemeente dienst te raadplegen met dit hol, omdat het maar een paar meter verwijderd is van een rioolput deksel.
De verantwoordelijke van de riolering is komen kijken, en zei direct dat het ratten waren, hij heeft direct de rattenvanger van de gemeente aangerukt.
Na controle in de riool controleput onder het deksel, daar kwam ook een drainagebuis in toe, waarschijnlijk nog een overblijvende buis van toen ze de weg hebben aan gelegd, de uitleg van de rattenvanger was, dat de ratten die in de riolering vertoeven de drainage buis binnen dringen en ze ergens kapot bijten om zich zo een weg naar boven te begeven om eten te zoeken, hij heeft water gegoten in hun hol en zag na een tijd het water uitkomen in die drainage buis, hij heeft speciaal riool ratte vergif er in gehangen en de drainage buis dicht gemorteld, we zijn nu een paar maanden verder, dat hol komt niet meer terug, de dienst is nog eens komen kijken, en het vergif was allemaal op.
Een goeie afloop :duim: