Toendra?

Gestart door e.walstra, augustus 31, 2018, 20:57:33 PM

Vorige topic - Volgende topic

e.walstra

Hoi Collega vogelaars,

Een paar dagen terug zag ik onderstaande Slechtvalk. Op het moment viel me niets bijzonders op, maar toen ik de foto`s bekeek wel.
Het dier heeft een rood/bruine kruin, lastig maar wel te zien op de foto`s. Ook lijkt zijn baardstreep smaller dan normaal.
Heb ik inderdaad reden om te denken dat dit een toendra(of nog zeldzamere) is? of is dit een variatie(juveniel ofzo) wat ik gewoon nog
nooit heb gezien? Het dier lijkt een blauwe ring te hebben die niet te lezen is op de foto`s.

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161828840
onzeker Slechtvalk - Falco peregrinus gezien op 2018-08-27 Holwerd - Veerdam
Foto's:




bij voorbaat dank Erwin Walstra

Guus Peterse

Ik zie niks vreemds voor juveniele slechtvalk.
Guus Peterse

Nieuw op mijn weblog: Kaapverdië juli - augustus 2015

frankneijts

Eens met Guus. Toendraslechtvalk (F.p.calidus) is normaliter aanzienlijk lichter met een wittere (niet zo isabelkleurige) basiskleur op de onderzijde en minder zwarte tekening. Jonge Slechtvalken van de nominaat peregrinus (o.a. in Nederland) zijn nogal variabel met soms een duidelijke lichtere, bruinere kruin. Zie hiervoor bijv. 'Peregrine Falcons of the world' over de nominaat: "Juveniles are variable in color. Some are pale-headed like falcons form Arctic regions."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

e.walstra


OJGoreng

#4
Als voorbeeld van een lokale juveniel met een rode kruin hier een webcambeeld van een jong van het nest bij het ABN-AMRO-kantoor aan de A'damse zuid-as van vorig jaar.



Blauw rechts gebruiken ze in de UK, Spanje, Hongarije en Polen, overigens.
Met vriendelijke groet, Zainal

gerdwichers8

De ring van Erwin's vogel lijkt blauwer grijs met de tint als op de jonge washuid. De vogel vertoont op de tweede foto echter veranderlijkheid van het vertoon van die washuid
Op  de grijswitte kleurring van de ABN-Amro valk pak ik duidelijk minder blauw dan op de washuid bij die vogel.

Verwarrend misschien maar de kleurring wordt in de UK en Spanje (tenminste ook) op links gedragen. Een Finse vogel die dezelfde kleur kleurring draagt, draagt 'm op rechts.
't is niet direct makkelijk om zonder referenties de verzadiging van het grijs(blauw) te duiden maar het lijkt me niet het hemeltjeblauw van de Finse en andere kleurringen.


gerdwichers8

overigens past het onderscheiden stukje foto mogelijk op een afwijking, niet van de tarsus, maar van het verenkleed. :blink: