Onduidelijk hertshooi

Gestart door rapunzel, augustus 30, 2018, 16:20:27 PM

Vorige topic - Volgende topic

rapunzel

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161922677
Hertshooi spec. - Hypericum spec. gezien op 2018-08-30 Purmerend - Purmer-Zuid
Foto's:






Toelichting:
Bij deze twijfel ik. 4 duidelijke lijsten, 2 breed, twee smal. Spitse kelken, geen tandjes gezien, vrij veel gaatjes
bij voorbaat dank
Koos Ballintijn
Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

Zou de bastaard Hypericum x desetangsii kunnen zijn, want zoals je zegt vier lijsten (H. maculatrum) en spitse kelkbladen (H. tetrapterum). De bastaard kan terugkruisen met beide oudersoorten -> hybridenzwermen.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

rapunzel

Hi Pieter,
Ik hield er al een beetje rekening mee, maar ik mis de tandjes op de kelken. Vandaar mijn schroom. Ik had de indruk dat dit taxon meer in het oosten en zuiden voorkwam. Ik ga het toch maar als zodanig invoeren.
M.vr.gr.
Koos
Koos Ballintijn

Pieter Stolwijk

Dag Koos,

Doen. In zo'n hybridezwerm kom je allerlei vormen tegen. Je geeft zelf al aan dat het niet H. perforatum en evenmin H. maculatum kan zijn. M.i. terecht.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente

Willemien Troelstra

Zou het niet Gevleugeld hertshooi zijn?
Want die heeft veel gaatjes in het blad, vier ribben/vleugels, spitse kelkbladen, zwarte klieren langs bladrand en op de ribben/vleugels.
groet, Willemien Troelstra

Rien Ondersteijn

Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Lijkt me geen Gevleugeld hertshooi. Is sowieso moeilijk te verwarren met de andere soorten met een minimum aan ervaring.
Groeten, Dirk Derdeyn.

spepping

Citaat van: Pieter Stolwijk op augustus 30, 2018, 17:17:46 PM
Zou de bastaard Hypericum x desetangsii kunnen zijn, want zoals je zegt vier lijsten (H. maculatrum) en spitse kelkbladen (H. tetrapterum). De bastaard kan terugkruisen met beide oudersoorten -> hybridenzwermen.

Een kleine correctie voor minder ervaren lezers: H. tetrapterum -> H. perforatum

Pieter Stolwijk

Simon, bedankt. Was een rare verschrijving van me.
Vr. groet, Pieter Stolwijk


Floristische Werkgroep Twente