Hoofdmenu

Baalmomenten

Gestart door Helen Commandeur, maart 04, 2008, 22:07:20 PM

Vorige topic - Volgende topic

Helen Commandeur

Hallo,

Heb niet ver terug gezocht in de posts maar ben vreselijk benieuwd naar jouw baalmoment.

De mijne:
Vanmiddag rondje polder (constant in m'n spiegel kijken of er geen auto achter me rijdt en tegelijkertijd alle kanten opkijken naar vogels).
Als beginnend vogelontdekkertje en fotografieliefhebber leg ik graag alles vast op de chip.
Langzaam rijdend vliegt er vlak voor me een torenvalk met een muis in de klauwtjes uit de berm omhoog. Shittttt, kijk in de achteruitkijkspiegel -> geen auto -> zet m'n auto aan de kant -> pak m'n camera, draai m'n raam open en de torenvalk vliegt ondertussen, met z'n buit, naar een veilige afstand, in het weiland.
Het beeld staat in mijn netvlies gegrafeerd, helaas niet op de chip.
Zo, ik heb mijn kleine frustratie bekend gemaakt.
Ben vreselijk benieuwd naar alle andere.

Greetzzz, Helen.

 
Ontwikkelaar van "Vogelnamen vertaler" voor Android, zie: https://play.google.com/store/apps/details?id=birdworld.translator.pro&hl=nl

JanF

Tja, Zo'n baalmoment ken ik ook wel.
Laatst trof ik een Kerkuil op een totaal onverwachte roestplek. De afstand was maar enkele meters . Wie van ons tweeen het meest schrok is nog maar de vraag.  :grin:
De uil vloog weg om zo'n 30 meter verder in een houtwal op een lage tak van een eik plaats te nemen. Op zich een pracht plek om 'm met m'n digiscoopset te vereeuwigen. Licht was goed, en de afstand ook.
Maar helaas, nog voordat ik m'n telescoop op 'm kan richten mobiliseert zich alles wat er in de omgeving aan het fourageren is om deze indringer / vermeende rover te verjagen.
Een tumult van jewelste. Kauwtjes, Eksters en Zwarte Kraaien, alles ging erop af.
De uil nam waardig afscheid, vloog een mooi rondje, waarbij hij prachtig te observeren was, maar de kans om een mooie foto te maken was natuurlijk volledig verknald.
met vr. groeten
Jan van de Fliert

michel.wissink

#2
Ik zou beide bovenstaande waarnemingen koesteren, en allerminst willen bestempelen als baalmomenten...
(het netvlies kan een veel waardevollere 'fotosensor' zijn dan een plaatje)
Groeten,
Michel

Katoelenkiekers.nl

Camera: Fuji FinePix HS10 en FinePix S1
Kijkers: Nikon Action 8x40; Bynolyt Target 60

Sjoerd v Wierst

Ben afgelopen vrijdag naar Barendrecht geweest voor de Buffelkopeend. Natuurlijk verwacht je dat het beest er gewoon zit en dat ie meteen in je kijker zit. Tenminste dat idee krijg je als je elke dag de waarnemingen ziet staan. Maar die vrijdag dus niet. Eerst ongeveer anderhalf uur in de trein en tram gezeten vanaf utrecht. Ondertussen regent het . En kom je daar eindelijk aan.... niets dan tafeleenden en kuifjes. Opzich ook leuk, maar dan wel in een sloot dicht bij huis.
zo dat was mijn frustratie moment van afgelopen week.
Sjoerd van Wierst,

Tussen de 12 en 25?
De natuur in?
Kom mee!! JNM

JanF

CiteerIk zou beide bovenstaande waarnemingen koesteren, en allerminst willen bestempelen als baalmomenten...
(het netvlies kan een veel waardevollere 'fotosensor' zijn dan een plaatje)
Oh, maar dat doe ik ook zeker, Michel  :D
( een mooie foto was het toefje geweest, maar zonder dat vond ik het echt een prachtwaarneming waar ik nog steeds met plezier aan terugdenk.)
met vr. groeten
Jan van de Fliert

dutchway

Ik probeer al dagen een koppeltje starrtmezen die zowat iedere na middag mijn tuin bezoeken op de foto te zetten.
Het is balen dat dit nog steeds niet is gelukt.
Hangen ze beide aan een vetbol camera in de aanslag...afdrukken en dan vliegen ze net weg omdat er iemand langs loopt.
Of mijn batterijen van de camera zijn net leeg.
Of ik zit te wachten (binnen achter het raam) en ze komen gewoon niet...denk je.
Komen ze opeens een uur of twee later...LOL
Zit ik natuurlijk net weer niet met mijn camera klaar.
Ik blijf het gewoon proberen.....
Groeten van Lia

frankmeer

#6
CiteerBen afgelopen vrijdag naar Barendrecht geweest voor de Buffelkopeend. Natuurlijk verwacht je dat het beest er gewoon zit en dat ie meteen in je kijker zit. Tenminste dat idee krijg je als je elke dag de waarnemingen ziet staan. Maar die vrijdag dus niet. Eerst ongeveer anderhalf uur in de trein en tram gezeten vanaf utrecht. Ondertussen regent het . En kom je daar eindelijk aan.... niets dan tafeleenden en kuifjes. Opzich ook leuk, maar dan wel in een sloot dicht bij huis.
zo dat was mijn frustratie moment van afgelopen week.
Ik was er eind vorig jaar...geen rekening mee gehouden dat de plas best wel eens bevroren zou kunnen zijn na een paar dagen vorst. En dus zat er niks.  :censored: (Nou ja...bijna niks: http://forum.waarneming.nl/forum/index.php...ndpost&p=300137 )
Inmiddels heb ik de eend al 2x gezien. Volgende keer beter dus!
Frank van der Meer

Tinok

Wij vogelen al een paar jaar maar de laatste tijd fanatiek. Toen ik op waarneming.nl zag dat we in de buurt van de Ruigpootbuizerd van Schiphol wonen gingen we voor deze twich.
Thuis goed de foto's bekeken, anwb-gids en verrekijkers mee en coordinaten in de tomtom.
Het is lastig een goede kijkplek te vinden rond de banen maar dat lukte toch. Daar stonden we tussen de vliegtuigspotters met giga kijkers (waar we dan wel een beetje om moeten lachen en zij waarschijnlijk om ons).
Na een paar minuten getuurd te hebben over de baan en het grasland ziet Christiaan de buizerd. Inderdaad mooi biddend zoals beschreven in de gids. Hij vliegt voorbij en gaat verder op op een paaltje zitten.
We zijn blij, onze eerste twich en dan gelijk zo'n succes. Het lukt Christiaan zelfs om foto's te maken als hij voorbij vliegt als er een vliegtuig langsrijdt.
Trots voeren we hem in op de site, onze eerste 'rode' vogel!
Na 5 minuten krijgen we al een bericht dat dit geen ruigpootbuizerd is maar een ..... torenvalk.
http://waarneming.nl/wn_details.php?id=3595328
Wat een deceptie...
groeten,
Tinok van Hattum
IVN Natuurgids Ronde Venen/ Uithoorn
'Je hoeft de naam niet te weten om van iets te genieten (maar het is wel leuker;-))'

frankmeer

Die Ruigpoot komt nog wel een keer ... je hebt grote kans in bijv. de Oostvaardersplassen.
Frank van der Meer