Kan iemand deze Roos spec. nader op naam brengen?

Gestart door Frans Langelaan, augustus 26, 2018, 21:08:09 PM

Vorige topic - Volgende topic

Frans Langelaan


Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/158215320
Roos spec. - Rosa spec. gezien op 2018-06-10 Den Helder - Oude Vuilnisbelt
Foto's:














bij voorbaat dank Frans Langelaan
Groet,
Frans.

Sipke Gonggrijp

Egelantier of de kruising. Daar heb je bottels voor nodig.
Groet, Sipke.

dirder

Groeten, Dirk Derdeyn.

Frans Langelaan

Bedankt voor de antwoorden!

Gezien de timestamps bij de antwoorden zou het kunnen zijn dat Dirk en Sipke elkaars antwoorden niet hebben gelezen.

Vraag aan Sipke: de plant stond solitair en zou redelijk eenvoudig terug te vinden moeten zijn. Welke kenmerken van een bottel zouden uitsluitsel kunnen geven?
Groet,
Frans.

Sipke Gonggrijp

Je hebt ook bottels nodig voor een juiste determinatie. Misschien durft Dirk het aan de hand van de bloemkleur en stijlvorm maar ik niet. Bij ons is schijnegelantier aan de kust veel algemener.

dirder

Mijn ervaring is dat Egelantieren erg standplaatsgevoelig zijn en dat veel spul intermediaire kenmerken (intermediair tussen henkeri -schulzei en rubiginosa, bedoel ik) heeft. Dus volg ik hierin de Fransen en gooi dat allemaal op één hoop (maar voer dat niet meer in). Ik had inderdaad het antwoord van Sipke niet gezien.
Overigens ziet dit eruit als iets waar af en toe een maaibalk overheen gaat, altijd een bijkomende complicatie.
Groeten, Dirk Derdeyn.

Frans Langelaan

Ben even terug geweest en heb een foto van een bottel gemaakt.

Als deze foto geen uitsluitsel geeft: ik heb ook een aantal bottels verzameld, weet echter niet welke specifieke kenmerken uitsluitsel kunnen geven.
Groet,
Frans.

Frans Langelaan

Citaat van: dirder op augustus 29, 2018, 17:38:11 PM
Overigens ziet dit eruit als iets waar af en toe een maaibalk overheen gaat, altijd een bijkomende complicatie.

Dirk, geen maaibalk, wel jaar rond zeewind. Wat misschien hetzelfde effect heeft  ;)
Groet,
Frans.

Frans Langelaan

Ik heb foto's van de bottels bij de waarneming gezet. Hopelijk kan dit uitsluitsel geven.
Groet,
Frans.