Vraag over bijen- of insectenhotels

Gestart door r.oors, augustus 26, 2018, 16:42:54 PM

Vorige topic - Volgende topic

r.oors

Dag,

In bijen-/insectenhotels zijn delen ingeruimd met materiaal waar de bij in elk geval niks aan heeft. Denk aan een holle ruimte, houtjes (zonder gaatjes), dennenappels, houtsnippers. Zijn er mensen mee bekend of dit materiaal écht iets toevoegt voor een bepaalde insectensoort? Er zal bijv wel een spinnetje in komen, maar heeft die spin dat nodig?
Ik ben erg benieuwd.

wilde

#1
Alle andere ruimtes dan boorgaten en holle stengels van riet, bamboe, kaardenbol etc. zijn volkomen nutteloos.
In de handel bij tuincentra zijn de meest onzinnige zogenaamde bijenhotels te koop. Ze hebben heel weinig waarde, zeker als de boorgaten (als die er al zijn) niet glad zijn geboord. Rietstengels en dat soort nestelgaten zijn alleen nuttig al het eind goed is afgedicht, bijv. door het af te knippen na een knoop in het riet. Allerlei andere loze ruimtes zijn volkomen nutteloos.
Niet kopen dus, maar zelf maken.
Op onderstaand filmpje zie je nesten van diverse soorten waaronder Heriades truncorum in kaardenbolstengels. Het is aardig om te zien dat er veel mannetjes van een parasitaire wesp (Eurytoma heriadi) te zien zijn, die vrouwtjes zoeken. Ze parasiteren op de tronkenbij. Let op het zwaaien met de antennen. Het zijn schitterende dieren: www.ahw.me/img/eurytoma_heriadi03_08b.html

www.ahw.me/a1/Eurytoma001.mp4
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me