Kopiëren vervaagde waarnemingen

Gestart door Nick Peeters, augustus 26, 2018, 14:20:59 PM

Vorige topic - Volgende topic

Nick Peeters

Beste,

Is er een mogelijkheid om tot op gebied vervaagde waarnemingen (bij invoeren het bolletje 'Gebied' geselecteerd onder het kaartje) te laten kopiëren door andere?

Nu kan ik de leden van de werkgroep niet de waarnemingen laten kopiëren. Om het wel voor elkaar te krijgen moet ik eerst alles mét pointer invoeren, het laten kopiëren en dan alles weer aanpassen naar 'gebied'. En hetzelfde geldt voor hen die het kopiëren, zij moeten ook alle waarnemingen aanpassen en 'gebied' selecteren.

Met vriendelijke groet,
Nick Peeters
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

Douwe van der Ploeg

Ja, zou super handig zijn! Ik zie wat vervaagds en wil weten waar het is, kopieer de waarneming en omdat het mijn eigen waarneming is kan ik gelijk zien waar het zit! (Voor de mensen die het niet doorhebben: dit is sarcasme).

Waarom moeten de "leden van de werkgroep" in hemelsnaam wél de exacte locatie ingevoerd hebben (gekopieerd zelfs, dus niet eens nuttige waarnemingen), maar mogen anderen niet weten waar het is?
Douwe van der Ploeg

KoenVerhoogt

En dit kan toch prima wanneer je een relatie (op de site welteverstaan  :rolleyes: ) hebt met deze mensen? Volgens mij kunnen je relaties wel je vervaagde waarnemingen zien.
Met vriendelijke groet, Koen Verhoogt
Favoriete soortgroepen: Korstmossen en Kevers
6237 soorten tot nu toe

https://waarneming.nl/user/photos/102250[/url

Jacob Molenaar

Even topic kapen ;)
Met een relatie kan dat kopieren wel, het grote nadeel is dan wel dat diegene ALLE vervaagde waarnemingen kan zien, en dat wil je waarschijnlijk ook weer niet.
Helaas had Hisko er voorlopig geen oplossing voor.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 27, 2018, 10:03:33 AM
Even topic kapen ;)
Met een relatie kan dat kopieren wel, het grote nadeel is dan wel dat diegene ALLE vervaagde waarnemingen kan zien, en dat wil je waarschijnlijk ook weer niet.
Helaas had Hisko er voorlopig geen oplossing voor.
oplossing: je eigen waarnemingen minder vaak verbergen
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op augustus 27, 2018, 14:21:19 PM
Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 27, 2018, 10:03:33 AM
Even topic kapen ;)
Met een relatie kan dat kopieren wel, het grote nadeel is dan wel dat diegene ALLE vervaagde waarnemingen kan zien, en dat wil je waarschijnlijk ook weer niet.
Helaas had Hisko er voorlopig geen oplossing voor.
oplossing: je eigen waarnemingen minder vaak verbergen
Ok, maar dan zijn er ook nog soorten die automatisch op embargo gaan ;)
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

hiskodevries

Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Nick Peeters

Zoals ik aangaf in de eerste alinea, bedoel ik waarnemingen waarop slechts een gebied staat geselecteerd (zie foto als voorbeeld). Hierop is op geen enkele mogelijkheid een exacte locatie te achterhalen.

De reden dat leden van de werkgroep het willen kopieren is om hun de soorten en aantallen op hun eigen waarneming-account bij te schrijven. Nuttig zijn ze wetenschappelijk niet, maar de site wordt nu eenmaal ook gebruikt om lijstjes en dergelijke bij te houden. Doordat de waarnemingen worden gekopieerd worden ze als één in de database gezien in plaats van 2x of meer (bij aparte invoer door alle leden).

Reden tot vervaging kan natuurlijk ook allerlei redenen hebben. Niet iedereen hoeft van mij te weten waar een schaarse, zeldzame of bedreigde soort leeft. Daarnaast zijn een aantal gebieden ook alleen betreedbaar met een vergunning en om twitchers te weren (ja die heb je ook bij nachtvlinders) is vervaging daarom ook een middel.

Nu terug naar waar het om ging. Zodra ik een waarneming invoer met het bolletje 'gebied' geselecteerd, is dit voor niemand kopieerbaar. Ook niet als er een relatie met die persoon is aangemaakt. Dat is vrij onhandig, in mijn ogen.

Mvg
Nick
Vogels - Dagvlinders - Nachtvlinders - Libellen - Zoogdieren

hiskodevries

Nick, als je zo waarnemingen invoert gaan ze zowiezo verloren voor de wetenschap. Vandaar dat zulke waarnemingen niet kopieerbaar zijn. daar willen we zo min mogelijk van hebben.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Jacob Molenaar

Citaat van: hiskodevries op augustus 29, 2018, 08:29:49 AM
Nick, als je zo waarnemingen invoert gaan ze zowiezo verloren voor de wetenschap. Vandaar dat zulke waarnemingen niet kopieerbaar zijn. daar willen we zo min mogelijk van hebben.
Is het om diezelfde reden ook niet mogelijk om waarnemingen te kopiëren met een precisie van 1000 meter?
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

HPM

Citaat van: Nick Peeters op augustus 27, 2018, 22:58:09 PM
,,,
Nu terug naar waar het om ging. Zodra ik een waarneming invoer met het bolletje 'gebied' geselecteerd, is dit voor niemand kopieerbaar. Ook niet als er een relatie met die persoon is aangemaakt. Dat is vrij onhandig, in mijn ogen.

Mvg
Nick

Als je een nuttige bijdrage wil leveren dan voer je je waarnemingen op de juiste plaats in, met een zo groot mogelijke nauwkeurigheid. Als er echt een noodzaak is om een waarneming te vervagen, dan doe je dat door de optie 'KM-hokvervaging' aan te vinken. De echte plek wordt dan vastgelegd maar niet aan anderen getoond. Het willen delen van vervaagde waarnemingen is ook strijdig met het idee van vervagen.
Herman van der Meer

hiskodevries

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 29, 2018, 09:29:21 AM
Citaat van: hiskodevries op augustus 29, 2018, 08:29:49 AM
Nick, als je zo waarnemingen invoert gaan ze zowiezo verloren voor de wetenschap. Vandaar dat zulke waarnemingen niet kopieerbaar zijn. daar willen we zo min mogelijk van hebben.
Is het om diezelfde reden ook niet mogelijk om waarnemingen te kopiëren met een precisie van 1000 meter?
inderdaad. staat allemaal in de handleiding https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=339773.0
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0