Visarend onder embargo

Gestart door H.J. Tromp, augustus 26, 2018, 10:27:38 AM

Vorige topic - Volgende topic

H.J. Tromp

Mijn waarnemingen van Visarenden in de Biesbosch staan onder embargo. Ik vermoed dat de boswachters hierom hebben gevraagd om de nestlocatie te beschermen. Als dat zo is, lijkt het me overbodig want met de Visarend-waarnemingen uitgezet op een kaart, is de nestlocatie makkelijk te achterhalen.
Of is er een andere reden?
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

hiskodevries

waarom een embargo gezet wordt gaan we in het openbaar niet verklappen natuurlijk, maar een goede reden is er altijd
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Hesterjacoba

Hoi Hisco,

De visarend waarnemingen staan nog steeds onder embargo. Het is wel een beetje vreemd want de boom met nest is 3 weken geleden omgewaaid. Dus het embargo beschermd niets meer.
Nu is er sinds een paar dagen een visarend terug, en niemand kan het zien. Frustrerend voor de mensen die hem graag willen zien lijkt me.

De boswachters staan ook niet achter dat embargo omdat je zo ver van het toenmalige nest vandaan staat dat de dieren er geen last van hadden.

hiskodevries

In de Biesbosch staat maar 1 boom? Ik heb nog niets van de boswachter gehoord.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Wilfred

#4
Citaat van: Hesterjacoba op maart 31, 2019, 16:49:48 PM
Nu is er sinds een paar dagen een visarend terug, en niemand kan het zien. Frustrerend voor de mensen die hem graag willen zien lijkt me.

Voor de visarenden in de Biesbosch hoefde je vandaag geen enkele moeite te doen.
Ik heb 'm 4x ingevoerd op verschillende lokatie's en tijdstippen (in de bekende gebieden waar ze voorgaande jaren ook steeds rondhingen).
Met zoveel vogelaars op de been als vandaag kun je eventueel ook even rondvragen en verder samenscholingen van vogelaars in de gaten houden  ;D

Hesterjacoba

Ja Hisco, in de Biesbos staat maar één boom!!! En die is omgewaaid! Hele lege vlakte nu, er is niets meer aan!
De nestboom is er dus niet meer! Visarenden wijken uit naar de elektriciteitsmasten ... Zo ... dan weet iedereen het!
Het embargo is nu dus zinloos.

Omdat het er nog steeds op staat hebben we het aan passerende boswachters gevraagd maar die wisten de reden ook niet dat het embargo er nog steeds op staat. Ik snap dat je meer aan je hoofd hebt dan die ene visarend maar het zou wel prettig zijn als je gewoon zegt dat je geen tijd hebt om het embargo er af te halen ...( Het geld geloof ik zelfs voor de hele Biesbosch!) ... of dat je zegt dat visarenden sowieso onder embargo staan. Dat weten we wat, dan is het duidelijk. Jouw antwoord is gewoon een beetje flauw en niet serieus terwijl wij toch al onze waarnemingen en foto's serieus doorgeven en plaatsen met het oog op behoud van de natuur. Dan verwachten we eigenlijk ook wel serieuze antwoorden zodat alle serieuze vogelaars en natuurliefhebbers ook een kans krijgen die vogels te zien.
Door dat embargo ben je afhankelijk van Facebook om e.e.a. te weten te komen, en je weet vast wel dat daar meer fotografen actief zijn dan vogelaars. En dat het gedrag van fotografen anders is dan van vogelaars!

Misschien een idee om eens onderscheid te maken tussen vogelaars en fotografen ... Die laatsten geven nl. nooit waarnemingen door "want dan komen er te veel mensen!!!' zeggen ze! Maar dat is een ander verhaal!



hiskodevries

1 druk op de knop, met embargo`s zijn altijd mensen te vinden die het 'wel'/'niet' nodig vinden. in geval van twijfel wint 'wel'.
Was getekend Hisko de Vries.

Wil je een fotovraag stellen op het forum lees dan dit eerst https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=452369.0

Henri van Dodeweerd

 
Citaat van: hiskodevries op maart 31, 2019, 17:40:13 PM
In de Biesbosch staat maar 1 boom? Ik heb nog niets van de boswachter gehoord.

@Hesterjacoba: Vraag die boswachters dus om contact op te nemen met wrn.nl en dan wordt het vast geregeld.
Met vriendelijke groet,
Henri van Dodeweerd

j.simons

Dat dit geval misschien niet van toepassing meer is daar kun je het over hebben.
Ik neem aan dat als iemand bij waarneming.nl aangeeft (boswachters of andere beheerders) dat de aanwezigheid van een soort zoveel aandacht oproept dat het voor verstoring zorgt, dat diezelfde instantie het ook weer afmeld wanneer het hier niet meer van toepassing is.

Embargo is er m.i. niet voor niets.
Het argument dat we andere 'vogelaars/fotograven het plezier ontnemen om ook naar deze vogel te kijken vind ik onzin.
De moderne middelen zorgen er toch wel voor dat het nieuws zich snel verspreid.
Bovendien helpt het afrijden van louter bijzondere waarnemingen, niet bij het behoud van de natuur waar dergelijke soorten ook van afhankelijk zijn.
Probeer daarbij het eigen belang ook eens weg te cijferen voor het belang van de natuur.

Dat waarneming.nl er dan niet alle aandacht op vestigd door het onder embargo te plaatsen is alleen maar goed.
Toen de boom er nog stond, stonden op die plaats elk weekend een rij met belangstellenden. Als er dan geen embargo was geweest hadden er misschien wel twee rijen dik auto's gestaan. Het gaat dan niet alleen om de verstoring van deze soort maar ook van de omgeving waar al de fotograven zich in rijen opstellen om een plaatje te maken.
Ook is het voor andere genieters van de natuur in de Biesbosch het idee dat de natuur een attractie aan het worden is.

Kortom ik ben het helemaal eens met het onder embargo plaatsen van soorten in bepaalde gebieden om verstoring te voorkomen.

En dat waarneming.nl daarin de conservatieve houding aanneemt is prima. Als zij het wel en niet onder embargo plaatsen aan de deskundigen overlaten ipv een individuele inschatting dan denk ik dat de functie meestal terecht ingezet wordt.

Groeten Joost

Wilfred