Gesponnen kokertjes

Gestart door Danielle, januari 06, 2006, 13:09:44 PM

Vorige topic - Volgende topic

Danielle

Hallo,

Herkend iemand dit?

Bij foto 2 zit bovenop het blaadje waar de kokertjes aan hangen een kleine larve zitten (van vlinder of bladwesp?). Deze had ik niet zien zitten totdat ik de foto goed bekeek. Het geheel is ongeveer 4 cm groot.

Of is het heel iets anders... wie kan het me vertellen?

Oh ja, foto is in augustus genomen.

Groetjes en alvast bedankt,
Danielle
Groetjes,
Danielle

acherontia

Helaas krijg ik geen afbeelding te zien.... Misschien kan je de foto als bijlage bijvoegen i.p.v. een link?

Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

Danielle

en nog een foto van de larve, want andere foto was anders te groot.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

acherontia

#3
Ik ben geen kenner van micro's, een niet wetenschappelik afsplitsing van bepaalde voornamelijk kleinere nachtvlinders, maar dit doet mij erg denken aan de cocons van een stippelmottensoort (Yponomeuta sp.). In iedere cocon zit dan een pop.

Vriendelijke groeten,

Jeroen Voogd

Elachista

Danielle, weet je het soort boom/struik ook?
Groet,
Tymo

Danielle

Tymo,

Ik weet niet wat voor een soort boom of struik het is geweest, de enige foto's die ik heb zal ik neerzetten. Misschien kunnen jullie er wat meer van maken... Overigens heb ik wel een foto van een stippelmot 2 minuten voordat ik deze kokertjes tegen kwam gemaakt. Deze is gewoon als SP. gedetermineerd (metname door slechte foto). Toeval? Ik weet het niet.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle

Danielle

en nog een foto
Groetjes,
Danielle

Danielle

en van de stippelmot, of het hetzelfde blad is, geen idee. Ben geen kenner van boom/struiksoorten.
Groetjes,
Danielle

Elachista

#8
Dan wordt het wat moeilijk, maar ik ga met Jeroen mee.
Het verschil tussen de twee stippels Yponomeuta evonymella en Yponomeuta cagnagella kan ik nooit vanaf foto zien.

Wat je wel eens kan doen is bijvoorbeeld eens wat van zulke cocons meenemen, dan zul je over een paar maanden wel zien wat er uit komt!  :duim:
Groet,
Tymo

han.endt

#9
CiteerHet verschil tussen de twee stippels Yponomeuta evonymella en Yponomeuta cagnagella kan ik nooit vanaf foto zien.
Dat laatste begrijp ik niet helemaal. Het probleem schuilt bij cagnagella, malinellus, padella.
Yponomeuta evonymella onderscheidt zich van de overige stippelmotjes dat deze 5 tot 6 rijen stipeltjes heeft t.o.v. het bovengenoemde trio 3 of 4.

Overigens vind ik het op deze foto wat moeilijk te zien (ik neig wel na het trio) en een vrij vliegend motje hoeft natuurlijk niets met de kokertjes of de voedselplant waar hij op zit te maken te hebben.

Elachista

Persoonlijk vind ik padella en malinellus minder lijken op evonymella en cagnagella.
Als ik kijk naar het aantal stippen hebben padella en malinellus toch wat minder stippen als de andere twee.
Groet,
Tymo

Danielle

Dank jullie wel voor de reacties!

Ik meen trouwens dat deze kokertjes al verlaten waren toen ik ze vond. Als ze vol waren geweest had ik ze wel meegenomen dat heb ik ook met 2 rupsen 1 van de Plakker en 1 van de Witvlakvlinder gedaan. Erg leuk om te doen trouwens.

Groetjes,
Danielle
Groetjes,
Danielle