Motje met rare pluimpjes op vleugels [=>Diamantborsteltje]

Gestart door Gertjan Klein, augustus 20, 2018, 14:31:24 PM

Vorige topic - Volgende topic

Gertjan Klein

Ik zag een vlindertje met een opmerkelijke stapeling schubjes (denk ik) op de vleugels. Ik hoop dat iemand een idee heeft wat dit kan zijn? (Voor betere foto's was dit vlindertje helaas te snel weer weg.)

Het betreft deze waarneming:
https://waarneming.nl/waarneming/view/161549508
onzeker Microvlinder onbekend - Microlepidoptera spec. gezien op 2018-08-19 Wateren
Foto's:


Bij voorbaat dank,
Gertjan Klein.

Daniël_Muilwijk

Ik denk een Diamantborsteltje, die heeft veel verschillende kleurstellingen. Zie:

http://www.lepiforum.de/lepiwiki.pl?Acleris_Cristana
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Gertjan Klein

Citaat van: Daniël_Muilwijk op augustus 20, 2018, 15:10:18 PM
Ik denk een Diamantborsteltje, die heeft veel verschillende kleurstellingen.

Bedankt! Ik heb daaraan gedacht, wan die heb ik op deze plek wel eens eerder gezien (ook gedetermineerd door dit forum). Maar op de foto's op waarneming zag ik er toch geen die er op leek. Inderdaad laat je link veel kleurschakeringen zien. Ik heb de soort gewijzigd, maar hem nog even op onzeker laten staan. (Ik heb geen idee of er ook andere soorten zijn die dit soort pluimpjes kunnen hebben?)

Daniël_Muilwijk

Citaat van: Gertjan Klein op augustus 20, 2018, 16:10:26 PM
(Ik heb geen idee of er ook andere soorten zijn die dit soort pluimpjes kunnen hebben?)
Ik dacht het niet (in ieder geval niet in die mate en in die vorm), maar ik baseer me daarbij op de Micro Moths gids en daar staan niet alle Nederlandse soorten in.
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Gertjan Klein

Citaat van: Daniël_Muilwijk op augustus 20, 2018, 16:41:54 PM
Citaat van: Gertjan Klein op augustus 20, 2018, 16:10:26 PM
(Ik heb geen idee of er ook andere soorten zijn die dit soort pluimpjes kunnen hebben?)
Ik dacht het niet (in ieder geval niet in die mate en in die vorm), maar ik baseer me daarbij op de Micro Moths gids en daar staan niet alle Nederlandse soorten in.

Ik heb alleen de veldgids nachtvlinders en daar staat zelfs het Diamantborsteltje niet in. :)

Daniël_Muilwijk

Klopt, daar staan alleen de macrovlinders in. Die Micro Moths of Great Britain and Ireland gids is wel een aanrader hoor, om er bij te hebben!
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Gertjan Klein

Citaat van: Daniël_Muilwijk op augustus 20, 2018, 17:22:31 PM
Klopt, daar staan alleen de macrovlinders in. Die Micro Moths of Great Britain and Ireland gids is wel een aanrader hoor, om er bij te hebben!

Ik vind de ruim 1000 soorten macro's van de veldgids al bijzonder intimiderend :), maar wie weet, als is het maar als naslagwerk voor als iemand hier weer iets voor me heeft weten te determineren. ;)  (De waarneming is overigens inmiddels door een admin (Jelle Jacobsen) op zeker gezet.)

Daniël_Muilwijk

Het is ontzettend intimiderend, althans dat vond ik zelf wel, maar ik ben nu bijna een jaar bezig en ik moet zeggen dat ik er steeds meer grip op krijg. Gewoon door blijven gaan, zoveel mogelijk zelf op naam proberen te brengen en vaak gebruik maken van de expertise op het forum, dan kom je er wel.  :duim:
Met vriendelijke groeten, Daniël Muilwijk

Gertjan Klein

Citaat van: Daniël_Muilwijk op augustus 20, 2018, 20:11:10 PM
Gewoon door blijven gaan, zoveel mogelijk zelf op naam proberen te brengen en vaak gebruik maken van de expertise op het forum, dan kom je er wel.  :duim:

Dank voor je aanmoediging, dit forum is in elk geval over het algemeen heel vriendelijk en behulpzaam, zoals jij hier ook illustreert. :)