Telescoop max 500

Gestart door Manonkerste, augustus 19, 2018, 16:07:48 PM

Vorige topic - Volgende topic

Manonkerste

Hallo
Ik ben al een tijdje aan het vogelen. Ik wandel veel en zoek een instap telescoop die niet te zwaar is voor wandeltochten. Ik snap dat budget niet heel groot is maar weet niet of ik telescoop heel vaak ga gebruiken. Vind het vooral leuk om als ik langs meren loop ik ook de watervogels kan zien en de roofvogel trek volgende maand wat beter kan zien dan met mijn 8x42.

Ik zie veel betaalbare konus modellen en lees er hier weinig over. Ook de bynolyte target van vogelbescherming spreekt me aan. Daarnaast zie ik in belgiƫ aanbieding voor nikon prostaff 5 60 met zoom20/60
 
Ik wilde eigenlijk rond de 200 omdat ik mogelijk niet heel vaak gebruik en vraag me af of zo'n konus niet prima is voor mijn doel..

Helaas zijn die nauwelijks te testen in stenen winkels

Hoor graag tips!

Wilfred

Er staat nog een Nikon ED 50 op Marktplaats met 13-40 occulair.
Vraagprijs 495 maar die moet voor 100-150 minder ook wel te scoren zijn.
Optiek van topkwaliteit en door z'n lage gewicht en compactheid ideaal voor wandeltochten.
(ik heb, als enthousiast gebruiker, in al vaker geschreven over de ED50 op dit forum)
Hier de advertentie:
https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/optische-apparatuur-verrekijkers/m1299694415-nikon-fieldscope-ed50.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer

Manonkerste

Dank je wel voor tip! Ja heb inmiddels veel enthousiaste verhalen over ed50 gelezen. Dat wordt in elk geval geen miskoop zeker als ik hem voor 400 kan scoren.  Maar ik blijf me wel afvragen of bv de konus of bynolyte niet ook voldoende zijn. Ik zag ook een kowa tsn 501 op mp.  Is dat echt een teleurstelling om doorheen te kijken dan?

Manonkerste

Wordt een ed 50 als ik hem voor redelijke prijs op mp kan kopen. Er staat er nog een met 27w oculair. Deze is wel beschadigd want is keer gevallen maar verkoper zegt dat geen schade voor scope zelf is..lees wel goede verhalen over dit oculair.

Verder nog verbon ultra luxi m  voor 81 euro gezien. Zijn das nog verschillen in want bol levert hem zonder tas en elders met hoes. Of kan ik ook nog goedkoper statief zoeken?

Wilfred

Citaat van: Manonkerste op augustus 20, 2018, 08:54:56 AM
Dank je wel voor tip! Ja heb inmiddels veel enthousiaste verhalen over ed50 gelezen. Dat wordt in elk geval geen miskoop zeker als ik hem voor 400 kan scoren.  Maar ik blijf me wel afvragen of bv de konus of bynolyte niet ook voldoende zijn. Ik zag ook een kowa tsn 501 op mp.  Is dat echt een teleurstelling om doorheen te kijken dan?

Telescopen kleiner dan de 65-midsize modellen zie je opvallend weinig in het veld. Daarom zul je nauwelijks gebruikers vinden op dit forum die je van advies kunnen voorzien en al helemaal niet als het om een merk als Konus gaat. Maar ook de Bynolyt Target kom ik eigenlijk nooit tegen. Kowa dan wel weer maar vooral de grote en midsize telescopen.
De door jou genoemde kleine Kowa TSN 501 is van hetzelfde formaat als de Nikon ED50 echter heeft de Kowa volgens mij geen ED of Fluoriet glas waardoor de kans op abberatie (paarse kleurrandjes) bij contrastrijke objecten erg groot is en juist bij een telescoop kan dat ronduit vervelend zijn. Die tweedehands Nikon moet voor 300-350 wel te scoren zijn hoor (ik zou zelfs nog wat lager beginnen).

Wilfred

Citaat van: Manonkerste op augustus 20, 2018, 14:19:39 PM
Wordt een ed 50 als ik hem voor redelijke prijs op mp kan kopen. Er staat er nog een met 27w oculair. Deze is wel beschadigd want is keer gevallen maar verkoper zegt dat geen schade voor scope zelf is..lees wel goede verhalen over dit oculair.

Verder nog verbon ultra luxi m  voor 81 euro gezien. Zijn das nog verschillen in want bol levert hem zonder tas en elders met hoes. Of kan ik ook nog goedkoper statief zoeken?

Wat betreft het occulair:
Ik was in eerste instantie een groot fan van mijn 27xWide wat ook zeer geliefd occulair is onder ED50 gebruikers. Echter toen ik later een tweedehands 13-40 zoomocculair kon bemachtigen (voor erbij en uit nieuwsgierigheid) en die erop heb geschroeft is ie er nooit meer afgegaan. De flexibiliteit van een zoom is toch wel erg prettig.
Wat betreft het statief:
Zoals in mijn oudere posts is te lezen is de ultra Luxi M een ideaal statief voor de ED50 als je het licht en compact wil houden. Kan zowel als tafelstatief worden gebruikt maar ook op volle hoogte tot een lichaamslengte van circa 180.  Daarboven kun je beter de Ultra Luxi L nemen. Geen idee of ze beiden nog wel nieuw leverbaar zijn trouwens.
Wat betreft de hoezen en tassen:
De bij de ED50 geleverde telesccoophoes is een nutteloos onbruikbaar ding en de bij de Ultra Luxi geleverde statieftas zal je waarschijnlijk ook nooit gebruiken.Tip: koop een Flipside 200 of 300 rugzak. Daar kan zowel statief als scope in (er staat nog ergens een foto van dat trio in een van mijn oudere posts) 


Manonkerste

Dank je! Ben wel overtuigd genoeg geloof ik van beter een goede tweedehands. 300 of 350 gaat denk ik niet lukken bij deze verkoper..voor 400 ook al blij.
Statief is nog te koop nieuw voor 80 euromaar op marktplaats ook best veel statieven dus nog maar even rond kijken

Manonkerste

Toch nog een vraag. Op Amazon zijn oculairs ook te koop- vanuit Japan. Is dat betrouwbaar? Geen namaak of slechtere kwaliteit? Want scheelt best wat!

Wilfred

Citaat van: Manonkerste op augustus 20, 2018, 20:25:24 PM
Toch nog een vraag. Op Amazon zijn oculairs ook te koop- vanuit Japan. Is dat betrouwbaar? Geen namaak of slechtere kwaliteit? Want scheelt best wat!

Daar heb ik geen ervaring mee en ook nooit iets over gelezen.
Mogelijk is daar wat over te vinden op het engelse Birdforum waar de groep Nikon gebruikers naar verhouding veel groter is dan in Nederland, althans zo lijkt het als je naar het aantal Nikon berichten kijkt.

Manonkerste

Ga vanavond kijken bij exemplaar 27w. De andere verkoper is nog op vakantie en weet niet of dat wel gaat lukken. Statief wordt of de 355 van velbon of de luxi m.  Vind het wel veel uitzoeken werk dus blij met je tips Wilfred! Dat maakte zoeken toch stuk makkelijker!