Scheefbloemwitje (dubbele bevestiging)

Gestart door gerbenth, augustus 19, 2018, 14:17:29 PM

Vorige topic - Volgende topic

gerbenth

Ik krijg een grijs vinkje bij deze waarneming. Zal vast kloppen maar toch...ik word er wat nerveus van -van mijn eerste scheefbloem en de eerste gedocumenteerde voor Winterswiijk (tot nu toe)

https://waarneming.nl/waarneming/view/161496904
Scheefbloemwitje - Pieris mannii gezien op 2018-08-18 Winterswijk - Huppel
Foto's:


Kan iemand het bevestigen?
Ik zou zeggen: niet groot koolwitje, egaal bestoven ondervleugel en niet scherpe driehoek-zwarte-vleugeltop...Scheefbloem maar...


hoor't graag
groeten
Gerbebn

j.steenbergen

Lijkt me eerder gezegd ook, met die grote, aan de  buitenkant holle vleugelvlek.
Jeroen Steenbergen

gerbenth

Recent werd weer de aanwezigheid van een vork in de voorvleugelader aangemerkt als kenmerk voor rapae, tegen mannii (Lafranchis, later door anderen niet perse bevestigd)

Mijn beestje lijkt die vork te hebben,
verder lijkt de vleugeltopvlek minder breed en afgerond
de centrale cel is niet bestoven
de vleugelvlek is weliswaar hoekig maar heeft geen zichtbare 'staart' tot aan de vleugelachterrand (pardoneer de niet profi term)

Mis ik een punt hier?

Ik hoor't graag

groeten
Gerben

caliprobola

Aderkenmerk van Lafranchis mag je schrappen, ik heb foto's van scheefbloemwitje met gevorkte ader.
Wat je zegt over verbinding middenstip is een ķenmerk dat geldt voor bovenzijde.
Zelf zie ik liefst de bovenzijde er bij maar zie niets wat tegen scheefbloemwitje spreekt.

gerbenth

Dank voor het snelle antwoord Pieter. Duidelijk, dan laat ik het zo.
Ik moet nog maar een keer kijken hoe het zit met die middenstip dan, ik had me dat nooit gerealiseerd....

groeten
Gerben

cvsw123

Een grijs vinkje betekent dat de automatische beeldherkenning zo zeker is, dat de foto niet meer langs een validator hoeft. Deze is idd duidelijk.
Chris van Swaay
De Vlinderstichting - Dutch Butterfly Conservation (www.vlinderstichting.nl)
Butterfly Conservation Europe (www.bc-europe.eu)

gerbenth

Dank je Chris, dat het zo zeker is, wist ik eigenlijk niet.

groeten
Gerben