schavertje ?

Gestart door tjerk, augustus 19, 2018, 12:35:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

tjerk

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161497055
Sprinkhaan onbekend - Orthoptera indet. gezien op 2018-08-18 Leersum - Leersumse Veld
Foto's:






bij voorbaat dank tjerk nawijn


Wim Bakker

"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

tjerk

#2
Ik ben een leek op sprinkhaangebied. Heb de twee soorten vergeleken maar kom er eerlijk gezegd niet goed uit. Het feit dat je twee soorten noemt, doet me denken, dat het zoemertje moet zijn, maar zeker ben ik er niet van. In ieder geval bedankt voor de reactie.
Vriendelijke groet,
Tjerk

tjerk

Ik heb beide soorten nog eens vergeleken. Mijn ex. heeft twee wittige strepen op voorvleugels. Volgens mij komen die niet bij het zoemertje voor. Dus toch schavertje?
Vriendelijke groet,
Tjerk

Wim Bakker

Vrouwtje zoemertje / schavertje vind ik zelf ook lastig. In het veld zie je het duidelijk aan de grootte. Maar ja, dat zie je op een foto niet...

Ik denk dat dit een zoemertje is omdat de vleugel wat langer en breder is en omdat de witte vlek wat meer in het midden van de vleugel zit. De vleugel is ook eenkleurig zwart, terwijl de vleugels van schavertjes meestal gevlekt zijn.
"So the first dinosaur bone ever found was also the first to be lost." ― Bill Bryson

tjerk

#5
Bedankt voor je uitleg, Wim. Ik zal er dan toch maar zoemertje van maken. En een volgende keer beter op de grootte letten. Weer wat wijzer!
Vriendelijke groet,
Tjerk