Op zoek naar goede camera voor vogel fotografie

Gestart door sannekleinsma, april 17, 2018, 09:57:39 AM

Vorige topic - Volgende topic

sannekleinsma

Hoi allemaal,

Ik ben sinds een paar jaar graag aan het vogelspotten en ook fotograferen, maar ik heb nog niet echt een super geschikte camera hiervoor. Ik heb al even bij Nikon gekeken, omdat dit toch wel een merk is waar ik graag mee werk, maar ik zit er niet persé aan vast. Ik wil eigenlijk voornamelijk de foto's ook kunnen gebruiken voor drukwerk en promotiewerk. Ik heb al posters laten drukken hier, en ben daar erg tevreden over, maar de kwaliteit van m'n foto's kan echt beter! Hoop dat jullie goede tips hebben  :blink:
Groet,

Sanne Kleinsma

Jacob Molenaar

Bij zulke vragen is het altijd van belang om te weten wat je budget is en waar je naar op zoek bent.
Bij een budget onder de €1000 kun je eens kijken naar de Nikon P900, met een megazoom van 83x optisch. Dit is natuurlijk erg handig bij het fotograferen van vogels, maar uiteindelijk is de kwaliteit van zo'n camera natuurlijk niet zo goed als die van een spiegelreflex.
Als je een wat groter budget hebt zou ik eens kijken naar een spiegelreflex, bijvoorbeeld de Nikon D500.
Een andere optie is nog een systeemcamera, alleen dan zou ik naar andere merken gaan kijken, bijvoorbeeld Olympus of Fujifilm.
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

sannekleinsma

Bedankt voor je reactie Jacob, en je hebt helemaal gelijk! Dat had ik even moeten vermelden. M'n budget is max. €2500,- dus ik zat zeker ook aan een spiegelreflex te denken. Systeemcamera's ben ik eigenlijk niet bekend mee, ik zal me er even in inlezen! In ieder geval super bedankt voor de tips!
Groet,

Sanne Kleinsma

H.J. Tromp

#3
En vergeet de lens niet, minstens zo belangrijk als de camera.
Overigens: ik heb prima ervaringen (niet alleen ik) met https://www.camera-tweedehands.nl. Zit in Waardenburg. Onlangs een schitterende Nikon Nikkor AF-S 300mm F4E PF ED VR bij hem gekocht en het is een supermooie lens voor alzijdig gebruik. Een 80-400 ervoor ingeruild; de 300 kan meer dan de andere op 400. Ik wil geen zoom meer vanwege vuilrisico en bovendien had ik 'm bijna altijd op 400.
Met vriendelijke groet,
H.J. Tromp

sannekleinsma

Ik voel me nu wel echt een beginner nog :rolleyes: maar ben heel blij met de tips! Waardenburg is wel een eind weg, dus ik zal eerst even kijken naar tweedehands zaken in de buurt. Maar naar tweedehands opties kijken is wel een goed idee! Ik neem jullie tips mee naar de camerashop, dan kan ik daar nog wat extra advies inwinnen  :duim:
Groet,

Sanne Kleinsma

digidaan

Spiegelloos fotograferen heeft/is de toekomst. Als je nu instapt zou ik niet kiezen voor spiegelreflex. Zeker voor vogelfotografie heeft spiegelloos veel voordelen: stil, snel en compact. Wil je high-end kies dan voor Sony, wil je iets eronder, kies dan voor Olympus of panasonic.

Herman van der Klis

#6
Je vergeet een groot nadeel bij spiegelloos scherpstellen Digidaan.
Scherpstellen via je lcd-scherm is de afgelopen weken met die hoge lichtintensiteit absoluut een nadeel bij vogelfotografie , juist bij vogelfotografie....
De digiscopisten onder ons ,die hier bijna altijd gebruik van maken , ondervinden dat vaak ook als lastig.

Tweede nadeel : De compactere (systeemcamera) is weliswaar een stuk kleiner dan,maar daar schroeven we bij vogelfotografie weer min.300- of 400mm telelens op, die toch wel de balans enigszins verstoort.
mvg

Herman van der Klis
Herman van der Klis

OJGoreng

#7
Citaat van: Herman van der Klis op augustus 06, 2018, 16:03:10 PM
Je vergeet een groot nadeel bij spiegelloos scherpstellen Digidaan.
Scherpstellen via je lcd-scherm is de afgelopen weken met die hoge lichtintensiteit absoluut een nadeel bij vogelfotografie , juist bij vogelfotografie....

Dat hoeft ook niet. De betere modellen hebben een zoeker van verbluffende kwaliteit; je ziet amper dat je naar een schermpje kijkt door zo'n ding. Ik was altijd erg sceptisch over die dingen tot ik pas, in de rij bij een drukke fotozaak, uit verveling zo'n prijzige Sony alpha (een A7, geloof ik) uitprobeerde die ze daar slim aan de ketting hebben liggen om wachtende klanten mee te verleiden. Diep onder de indruk, moet ik zeggen.
Met vriendelijke groet, Zainal

Wilfred

Herman; fotograferen via het lcd scherm is meer iets voor toeristen met compactcamera's en smartfoongebruikers.
Een beetje (vogel)fotograaf, ook mirrorless, doet dat bijna altijd met de zoeker wat bij een spiegelloos systeem EVF heet.
Want inderdaad, in buitenlicht kun je met een lcd scherm nagenoeg niks.
Vergeet niet dat de huidige mirrorless topmodellen van Sony, Fuji, Panasonic en Olympus echt superieure EVF's hebben.
Vooral Fuji, naast Sony het andere high-end merk met aps-c sensoren en groter, is met de XT modellen baanbrekend geweest op dat gebied.
Je weet echt niet wat je ziet als je voor het eerst het enorme en scherpe EVF beeld van een Fuji XT1 of XT2 ziet.
Wat dat betreft ben ik het eens met Digidaan; spiegelloos heeft de toekomst, ook voor de prof die fullframe of middenformaat wenst.