Hoofdmenu

welk snuitkevertje?

Gestart door Niek van Wijk, maart 01, 2008, 12:46:13 PM

Vorige topic - Volgende topic

Niek van Wijk

Geacht forum,
Ik fotografeerde dit snuitkevertje - 2 a 3 mm - vanmorgen in mijn kasje.
Weet iemand welke soort dit is?
Met vriendelijke groet,
Niek

Niek van Wijk

tweede foto

thijsdegraaf

#2
Dag Niek,

Ik heb even gezocht, maar dit is me te ingewikkeld. :wacko:  Vooral nadat ik op deze site had gekeken.  http://images.google.com/imgres?imgurl=htt...%3Doff%26sa%3DN
Dit is wel Noord oost Frankrijk. Ze zullen niet allemaal bij ons rondlopen, denk ik.
Groeten,  Thijs

Niek van Wijk

Beste Thijs,

Dank voor je reactie.
Ik heb de site bekeken en kan alleen maar zeggen "Tsjonge....".
Ik ben benieuwd of iemand misschien de familie kan noemen.

Met vriendelijke groet,
Niek

Th.Heijerman

Staan er Malvaceae in de buurt?

Theodoor

Niek van Wijk

Beste Theodoor,

In mijn kasje niet, maar in de tuin - op zo'n tien meter afstand - wel. Kan hij (nu al) naar binnen gevlogen zijn?

Groet, Niek

Th.Heijerman

Je hebt het beestje toch in tijdelijke hechtenis genomen: kan je niet een scherpe foto maken van de kop en de bovenkant, met name van het schildje ...

Theodoor

Th.Heijerman

Je hebt het beestje toch in tijdelijke hechtenis genomen: kan je niet een scherpe foto maken van de kop en de bovenkant, met name van het schildje ...

Theodoor

Th.Heijerman

Escuses voor de herhaling. Weet niet hoe dat gebeurde. Maar als je toch bezig bent: doe ook maar een foto van de kop en profiel ...

Theodoor

Niek van Wijk

Beste Theodoor,

Dank voor je interresse en hulp.
Helaas, ik fotografeer de beestjes altijd "waar ze zitten" en vang ze niet....
Ik begrijp dat dit geen wetenschappelijke aanpak is en voor een onderzoeker frustrerend. Als een echte kenner er vangt voor nader onderzoek heb ik daar geen enkel probleem mee maar een leek als ik zou te veel soorten vangen (en wellicht beschadigen of erger) waar alles al van bekend is. Voor mij is het maar een hobby: proberen zoveel mogelijk beestjes in mijn tuin - en uitsluitend daar - te fotograferen en te benoemen. En daarna erover lezen, natuurlijk.
Ik begrijp dat je met mijn onscherpe foto's niet veel verder komt maar is een indicatie van de familie misschien mogelijk?

Met vriendelijke groeten,
Niek


Niek van Wijk

Ik ben nog twee keer terug naar mijn kasje gegaan, maar kon hem/haar nergens meer vinden............Als ik hem/haar weer zie zal ik trachten betere opnamen te maken.
Met vriendelijke groeten,
Niek

Th.Heijerman

De familie is geen probleem: Apionidae. Op het eerste gezicht (habitis, jiss) zou ik zeggen: Aspidapion radiolus. Zit bijvoorbeeld op stokroos. Maar met een foto kan je nogal makkelijk in de fout gaan, vandaar dat ik voor alle zekerherheid wat meer foto's zou willen zien.  Als het je nog lukt, dan zie ik ze wel verschijnen ...

Theodoor


Niek van Wijk

Beste Theodoor,

Nogmaals heel hartelijk dank, nu kan ik met die namen gaan "surfen".
Ik zal mijn kasje en mijn Italiaanse Malva's - stokrozen heb ik (nog) niet - goed in de gaten houden.
Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

Heb de Malva's scherp in de gaten gehouden en vond deze twee.
Ik neem aan dat het dzelfde soort is?

Met vriendelijke groet, Niek

Th.Heijerman

Met zekerheid Aspidapion, maar welk van de twee durg ik niet met zekerheid te zeggen op grond van deze foto ...

Theodoor


Niek van Wijk

Beste Theodoor,

Hartelijk dank voor je snelle antwoord.
Deze foto nam ik vandaag ook nog.  Staan hier misschien de benodigde details op?
Met vriendelijke groet,
Niek

Th.Heijerman

Nee, niet de details die ik nodig heb. Graag een foto van boven waarop het schildje goed te zien is en/of het voorhoofd ...

Theodoor

Niek van Wijk

Beste Theodoor,

Ik  ga m'n best doen... Maar ze zijn zo klein, en dan een opname van boven tussen de blaadjes, 't kan even duren.

Met vriendelijke groet,
Niek

Th.Heijerman

Misschien is het dan makkelijker om er eentje op te sturen?

Theodoor

Niek van Wijk

#19
Beste Theodoor,

Hartelijk dank voor je aanbod en de moeite die je voor me wilt doen.
Maar ze hebben het zo gezellig met z'n tweetjes..................
Ik probeer wel een foto. En anders laat ik het maar bij Aspidapion sp.

Met vriendelijke groeten,
Niek

Niek van Wijk

Beste Theodoor,

Na een uur of wat op m'n knieen bij de Malva te hebben gezeten - begrijpt u dat mijn vrouw jaloers is op een kevertje? - lukte me het bijgaande foto van bovenaf te maken. Geen beste, maar misschien kunt u er iets mee....

Met vriendelijke groet, Niek

Th.Heijerman

Nee, het is het weer net niet: Aspidapion spec dus maar ...

Theodoor

Niek van Wijk

Beste Theodoor,

Alweer dank.

Met vriendelijke groet, Niek

Niek van Wijk

Nog een bovenaanzicht, ietsje scherper nu...........

Met vriendelijke groet, Niek