Welke roofvogel is dit?

Gestart door Keller, augustus 17, 2018, 17:22:55 PM

Vorige topic - Volgende topic

Keller

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161429671
Vogel onbekend - Aves indet. gezien op 2018-08-17 Huizen - Huizerpier
Foto's:


Hij werd weggejaagd door een meeuw, en verdween toen tussen de bomen.
Ik denk aan een valk, misschien een boomvalk? Ik heb inmiddels een reactie op de waarneming dat het geen boomvalk is, maar mogelijk een sperwer.
Helaas geen betere foto, deze heb ik al wat opgelicht.

Bij voorbaat dank,
Urs Keller
Urs Keller

OlivierO

Geen beter, maar misschien nog andere foto's?
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Keller

Technisch gezien heb ik een andere foto, maar die is zo onscherp dat die echt onbruikbaar is ... die voegt echt niets toe helaas.
Urs Keller

OlivierO

Citaat van: Keller op augustus 17, 2018, 20:49:47 PM
Technisch gezien heb ik een andere foto, maar die is zo onscherp dat die echt onbruikbaar is ... die voegt echt niets toe helaas.

Ik denk dat het toch zinnig is om die te posten. Het is in het verleden al wel meer gebleken dat een bijkomende foto kan bijdragen tot de determinatie, ook al vond de waarnemer zelf dat het een slechte foto was. :-)
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Jacob Molenaar

Op basis van deze foto kun je al behoorlijk veel uitsluiten. Twijfel zelf tussen havik en sperwer, en dan neig ik het meest naar de eerste...
Groeten van Jacob Molenaar.
Levenslijst vogels 442 soorten, totaal 5000 soorten.

To be at the right moment, at the right place, with the right gear, or not to be, that is the question. B)

Keller

#5
De tweede foto is echt heel onduidelijk....

En wat betreft de suggestie van de havik: mijn indruk (voor wat het waard is) was dat de vogel relatief klein was, kleiner dan mijn beeld van een havik. Dat zou dan weer voor een sperwer pleiten.
Urs Keller

Roy Schroor

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 17, 2018, 21:22:09 PM
Op basis van deze foto kun je al behoorlijk veel uitsluiten. Twijfel zelf tussen havik en sperwer, en dan neig ik het meest naar de eerste...

Lijkt me ook eerder een Havik inderdaad.
Met vriendelijke groet,
Roy

OlivierO

Citaat van: Jacob Molenaar op augustus 17, 2018, 21:22:09 PM
Op basis van deze foto kun je al behoorlijk veel uitsluiten. Twijfel zelf tussen havik en sperwer, en dan neig ik het meest naar de eerste...

Ja, dat dacht ik ook, een tweede foto zou kunnen helpen, maar die brengt voor mij geen helderheid (pun intended).
Olivier Olyslaegers

Wil je een vraag stellen? Kijk dan eerst even hier.

Keller

Ok, allen bedankt voor het meedenken, ik zet hem op havik.
Urs Keller