Megachile-man

Gestart door wilde, augustus 17, 2018, 12:43:05 PM

Vorige topic - Volgende topic

wilde

Vorig jaar ving ik in Zeeuws-Vlaanderen een vrouw Megachile alpicola. Die heeft Hans Nieuwenhuijsen uitvoerig onderzocht, onder andere het vrouwtje vergeleken met exemplaren in de collectie van Naturalis en hij was 100% zeker. Dat was bijzonder want de bij is zeldzaam en in het westen van Nederland nooit eerder gevangen.

Eind juni 2018 ben ik teruggegaan naar de plek (met Hans) maar we vonden die bij niet. Op 13 augustus 2018 ben ik opnieuw teruggegaan naar de plek voor de eventuele 2e generatie en ik ving een vrouw en een man Megachile (een 2e man heb ik losgelaten, want leek identiek). De vrouw lijkt op alpicola, maar ik heb wat twijfels over de vorm van tergiet 6, die een klein beetje anders lijkt dan bij mijn exemplaar van 2017. Die vorm hangt mede af van de mate waarin het achterlijf gestrekt wordt en ik zie waarschijnlijk niets bijzonders. Hans moet het beest maar beoordelen en dan verneem ik het wel.
Het mannetje is echter ook interessant. Het heeft alle pootdelen na de metatars helder (doorzichtig) roodbruin. Bij centuncularis alleen het klauwtje en bij versicolor alleen het voetje bruin (Engels: Brown-Footed Leafcutter). Er zijn nog meer kleinere soorten, maar dan wordt het toch moeilijk, want de meeste tabellen eindigen met het genitaal bekijken. Het uitprepareren doe ik liever niet, want ik ben er niet handig in. Dat laat ik liever aan Hans over. Ik heb alleen een fotocollectie en dus geen opgeprikte bijen.

Het mannetje is 9,4 mm lang en naast de opvallend gekleurde tarsen is sterniet 4 (of 5?, onduidelijk) van belang denk ik. Daar is op de achterrand een duidelijke uitranding en inbochting te zien met wat oranje beharing. Op internet kan ik over dit kenmerk niets vinden, maar het lijkt me wel wat soortgebonden.
Ik ga deze bij ook opsturen naar Hans, ook omdat hij tabellen heeft gemaakt voor Osmia en Megachile, en er dus al nadrukkelijker naar heeft gekeken.
Ik ben echter nieuwsgierig of iemand het beestje herkent.
Wie helpt mij verder?
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

Johan G

Mooi stukje om te lezen Albert en natuurlijk een mooie waarneming  :duim:
Cheers, Johan

wilde

Van Hans kreeg ik bericht dat zowel man als vrouw Megachile alpicola betreffen.
Ik zal de waarneming invoeren.
Groet, Albert de Wilde
https://www.ahw.me

JohanvantBosch

Citaat van: wilde op oktober 12, 2018, 16:50:09 PM
Van Hans kreeg ik bericht dat zowel man als vrouw Megachile alpicola betreffen.
Ik zal de waarneming invoeren.

Gaaf, Albert. Mooie waarneming.