bedrading van Blauwe glazenmaker

Gestart door sliobaarde, augustus 16, 2018, 21:50:52 PM

Vorige topic - Volgende topic

sliobaarde

Gisteren sloop er nog een Blauwe glazenmaker uit op een plek die zich goed leende voor een filmpje. Zal je net zien dat de dame in kwestie niet lekker in haar vel zat. Bij de eerste fase die eindigt in een ruggelingse houding bleek al dat ze niet ver genoeg kon uithangen; ze bleef maar spastische bewegingen maken. Na 5 minuten gaf ze het op en bleef stil hangen gedurende 20 minuten. Bij de slinger naar boven kwam ze met moeite tot aan het huidje. Het achterlijf moet dan naar buiten komen uit het huidje maar bleef vast zitten. In mijn hoedanigheid van hulpverlener en garnalenpeller heb ik haar geassisteerd en kreeg met moeite het achterlijf uit het hulsje. Tot mijn verbazing bleek  er aan weerszijden van S8 een wit draadje te zitten, vergelijkbaar met de 4 'navelstrengen' van de thorax. Ik vermoed dat die draadjes de oorzaak kunnen zijn van het stagneren van de uitsluip en dat normaliter die los getrokken worden. Als dat zo is dan zouden die draadjes onzichtbaar achterblijven in het huidje. Dat zou dan betekenen dat er 6 levenslijnen bij een dergelijke libel bestaan.

Vraag: is iemand bekend met deze hypothese?

Omdat alles op film staat, heb ik vooralsnog alleen een screenshot van het achterlijf. Mocht dit iets interessants blijken dan kan dat tzt aangepast worden.

groet, Sjek

arjan.kop

Die draadjes zijn de binnenbekleding van tracheeën, de buisjes waardoor lucht loopt in een insectenlichaam. De lucht komt binnen door spiraculi, ronde openingen, waarvan libellen er 20 hebben (of beter, 10 paar). 2 paar op de thorax, en dan voor de achterlijfssegmenten 1 t/m 8 ieder één.

sliobaarde

Arjan, bedankt voor je uitleg.

Als ik het goed begrijp, vindt de ademhaling van een larve plaats via de procten en bij de imago via de tracheeën. Dat betekent dat, als de door mij bloot gelegde witte draadjes de binnenbekleding zijn van die tracheeën, ik deze bij mijn 'bevrijdingsactie' uit het libellenlijf getrokken heb? Maar ze zaten kennelijk ook aangesloten op het larvehuidje. Impliceert dat dan niet dat ook in het larvaal stadium zuurstofopname via deze tracheeën  plaats vindt (op de pleurietlijn?)?

Klopt het dat de ademhalingsopeningen in het libellestadium op het achterlijf 'spiraculi' genoemd worden en die op de thorax 'stigmata' ?

groet, Sjek

Weia

De larf ademt inderdaad ook door die tracheeën.
Groeten, Weia
rode bosmieren: https://forum.waarneming.nl/index.php/topic,342651.0.html
pagina over variatie bij een paar lastige libellensoorten: www.at-a-lanta.nl/weia/LibellenVariatie.html
motmugjes van foto determineren: http://www.at-a-lanta.nl/weia/Motmuggen.html
familie motmuggen systematisch http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=378882.0

arjan.kop

Ik heb de openingen nooit stigmata genoemd zien worden. De tracheeën zijn functioneel, maar gevuld met water in plaats van lucht niet echt efficiënt, vandaar de darmademhaling bij 'echte' libellen en ademhaling door procten bij juffers.