Bruine Kiekendief?

Gestart door E VnMrbk, augustus 15, 2018, 18:27:19 PM

Vorige topic - Volgende topic

E VnMrbk

Hoi,
In het verleden zag ik hier reeds Bruine Kiekendief doch ik mis de typische kleurenpatronen; vliegstijl was wel Kiekendief-achtig maw in de lucht ploegend en ondertussen naar beneden kijkend.
Het betreft dus deze waarneming
https://observations.be/waarneming/view/161345720
onzeker Bruine Kiekendief - Circus aeruginosus gezien op 2018-08-15 Berg - Het Torfbroek - Reservaat
Foto's:








bij voorbaat dank

Erik

frankneijts

Aarzeling is terecht: een Buizerd..
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

Roy Schroor

Citaat van: E VnMrbk op augustus 15, 2018, 18:27:19 PM
vliegstijl was wel Kiekendief-achtig maw in de lucht ploegend en ondertussen naar beneden kijkend.

Ik weet niet wat je in het veld gezien hebt, maar kiekendieven zijn lang niet de enige roofvogels waar deze beschrijving op zou passen. Het is dan ook beter je te richten op de kleedkenmerken die, zoals Frank al opmerkt, naar Buizerd wijzen.
Met vriendelijke groet,
Roy

frankneijts

Citaat van: Roy Schroor op augustus 15, 2018, 21:08:39 PM
Citaat van: E VnMrbk op augustus 15, 2018, 18:27:19 PM
vliegstijl was wel Kiekendief-achtig maw in de lucht ploegend en ondertussen naar beneden kijkend.

Ik weet niet wat je in het veld gezien hebt, maar kiekendieven zijn lang niet de enige roofvogels waar deze beschrijving op zou passen. Het is dan ook beter je te richten op de kleedkenmerken die, zoals Frank al opmerkt, naar Buizerd wijzen.

Erik had daar zelf ook al op gewezen Roy:
"...  zag ik hier reeds Bruine Kiekendief doch ik mis de typische kleurenpatronen.."
Groeten,

Frank

"When logic and proportion have fallen sloppy dead...
Remember what the dormouse said: feed your head!"
Grace Slick in 'White Rabbit'

E VnMrbk

Bedankt voor alle opmerkingen: om zo direkt een determinatie met de verrekijker te doen valt me moeilijk. Vandaar dat ik ook poog enkele fotootjes te nemen (zonder esthetische aspiraties!). In dit geval was dat vlieggedrag me toch opgevallen en de combinatie met de wens daar opnieuw een Bruine Kiekendief te willen zien, leidde tot de eerste determinatie.

In nabeschouwing zag ik nooit Kiekendieven op die hoogte jagend over boomtoppen scheren doch waren het riet- (de Bruine K.) en graanvelden (de Blauwe K.) waar ze actief waren. Misschien is dit ook weer een veralgemening want ik vermoed dat éénieder poogt te halen wat er te halen valt, waar dan ook !

Of is dit niet zo ? Heeft iedere roofvogel zijn typische habitat zonder overlap waar hij/zij géén concurrentie duldt ? Mijn vraag is des te pertintenter aangezien dit nu de 2de maal is dat ik dit gebied even bezoek (om te polsen hoe het met de Bruine Kiekendieven gaat die daar reeds broedden in het verleden) doch 2 maal zag ik nu dus Buizerd.

Groeten,

Erik

mgieskens

Citaat van: E VnMrbk op augustus 16, 2018, 12:42:51 PM
In nabeschouwing zag ik nooit Kiekendieven op die hoogte jagend over boomtoppen scheren doch waren het riet- (de Bruine K.) en graanvelden (de Blauwe K.) waar ze actief waren. Misschien is dit ook weer een veralgemening want ik vermoed dat éénieder poogt te halen wat er te halen valt, waar dan ook !
Inderdaad, in een bepaald habitat zul je zeker een grotere kans hebben soorten aan te treffen die daar een voorkeur voor hebben. Bij sommige soorten is die binding sterker dan bij andere. Maar over het algemeen is het geen zwart wit kwestie en daarmee voor determinatie vrijwel onbruikbaar of hooguit ondersteunend.

Alleen wanneer je een bepaalde soort zoekt, maak je natuurlijk wel de meeste kans door in het juiste gebied te zoeken. Maar vogels houden zich lang niet altijd aan onze regeltjes  B)
Michèl Gieskens
Haagse Vogelbescherming - www.haagsevogels.nl

Een mens gelooft niet wat hij ziet, maar ziet wat hij gelooft