Hoofdmenu

Geotrupes vraag

Gestart door jck, augustus 15, 2018, 14:41:42 PM

Vorige topic - Volgende topic

jck

Vanochtend een dode kever in het bos gevonden waarvan ik denk dat het een Geotrupes spec is. Zijn er fotografeerbare details om het beestje te determineren of moeten ze altijd onder de  :micro:?

James

Douwe van der Ploeg

Douwe van der Ploeg

jck

Bedankt - ik ga dat proberen.

James

Henk Soepenberg

Een sleutel tot de Britse soorten vind je hier: http://www.record-lrc.co.uk/c2.aspx?Mod=Downloads&Do=ListFile&SubCategoryID=60
Met de kanttekening dat Geotrupes niger daarin ontbreekt.
Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Jij ook bedankt, Henk. Het is niet echt makkelijk - de naamgeving is niet dezelfde, vooral de geslachtsnaam staat anders. Ook staan niet alle soorten in de sleutel op Coleo-net, als ik het goed begrepen heb. Maar goed, ik ga vrolijk door. Is de bijgevoegde foto wel de goede? Ik heb nl beide achterschenen gefotografeerd maar de afbeeldingen zijn totaal anders - ik vermoed dat één van de poten iets gedraaid is.

James

Douwe van der Ploeg

Kan je de waarneming ook invoeren (locatie, nader biotoop..) en heb je een foto van de hele kever? Kan dingen makkelijker maken..
Douwe van der Ploeg

jck

Bij deze...

Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161392189
Kevers en Torren onbekend - Coleoptera indet. gezien op 2018-08-15 Ugchelen - Engelanderholt
Foto's:












Hij/zij is 16mm lang.

James

Henk Soepenberg

Heb er geen verstand van James, daarom maar twee citaten van Jan Cuppen hieronder  :blink:

Citaat van: jan cuppen op mei 26, 2013, 17:33:32 PM
In de Duitse tabel wordt van twee of drie dwarslijsten (zie de figuur) gesproken. De onderste en middelste lijst (aan het achtereinde van de achtertibia) hebben alle (Nederlandse) Geotrupidae (Anoplotrupes, Geotrupes en Trypocopris). Die andere, bovenste lijst, daar gaat het om. De bovenste lijst is bij de "echte" Geotrupes-soorten volledig, bij beide ander genera is de bovenste lijst afwezig of slechts gedeeltelijk aanwezig. Op jouw foto is niet te zien of bovenste lijst aanwezig is, gedeeltelijk aanwezig is of ontbreekt. By Trypocopris ontbreekt de bovenste lijst, volgens de literatuur meestal ook bij Anoplotrupes. Bij Nederlandse exemplaren van Anoplotrupes is deze lijst echter vaak voor een deel (half) aanwezig, loopt dus niet helemaal dwars over de tibia.

Citaat van: jan cuppen op augustus 31, 2015, 23:50:15 PM
Foto recht van boven waarop de achterrand van het halsschild goed te zien is (helemaal gerand dan wel niet gerand terzijde van het midden), waarbij tevens het aantal dekschildstrepen te tellen is tussen de naad en de schouder en tevens of deze dekschildenstrepen vaag of krachtig zijn. Een goede foto van de buitenzijde van de achterpoten waarop het aantal dwarslijsten op de tibia (schenen) te zien is (de lijst op het einde van de tibia telt niet mee; er zijn dan volgens de boeken één of twee dwarslijsten op de tibia van de achterpoot; bij Nederlandse materiaal zijn er echter vaak 1,5 lijst, die kevers moet je verder determineren alsof ze maar één lijst hebben. Wanneer je twee goede foto's maakt zijn er verder geen problemen voor de determinatie, behalve voor Geotrupes spiniger en stercorarius is dan nog een foto nodig van de onderzijde, met name de abdominale segmenten.


En een foto van de achterscheen van een mestkever. Bij deze is de bovenste lijst dus afwezig.


eigen foto
Vriendelijke groeten,
Henk

jck

Bedankt, Henk, dat is gelijk een stuk helderder - ik begin te denken dat het Anoplotrupes stercorosus moet zijn maar ik ga morgen proberen om nog een paar details beter in beeld te krijgen. Wordt vervolgd. :blink:

James

jck

Commentaar bij de waarneming van Maico Weites - Anoplotrupes stercorosus.

James

Henk Soepenberg

Had je goed gedacht dus  :blink:  :duim:
Vriendelijke groeten,
Henk