Ondergrondse Woelmuis? in open duingebied

Gestart door Michael_Inden, augustus 14, 2018, 17:39:30 PM

Vorige topic - Volgende topic

Michael_Inden

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161306108
onzeker Ondergrondse Woelmuis - Microtus subterraneus gezien op 2018-08-12 Amsterdamse Waterleidingduinen - Zeeveld - Noord
Foto's:


















bij voorbaat dank Michael Inden

Rob Koelman

#1
In ieder geval geen ondergrondse woelmuis. De locatie van de waarneming ligt ver buiten het bekende verspreidingsgebied van deze soort.

Gaat om een (jonge) aardmuis of veldmuis. Lastig te zien aan de hand van de foto's.

Ik denk zelf vooral aan aardmuis. De haren aan de basis van de oren lijken de oren voor het grootste deel te bedekken, wat op aardmuis zou wijzen. Ook is de vacht nogal 'ruig', wat ook zou wijzen op aardmuis (bij veldmuis zou je een 'gladdere' vacht verwachten). Ook vind ik de vachtkleur beter passen bij aardmuis.

Jonge woelmuizen zijn over het algemeen een stuk lastiger te determineren dan volgroeide dieren. Determinatie aan de hand van schedelkenmerken zou uitsluitsel kunnen geven, mits het dier bewaard is natuurlijk...

Met vriendelijke groet, Rob


Rob Koelman

#3
Nu ik de foto's nogmaals bekijk ben ik eigenlijk wel zeker van aardmuis (juveniel).

Maar of er een admin is die dat met mij eens is, is een andere zaak...  B)
Met vriendelijke groet, Rob

laatvlieger

Citaat van: Rob Koelman op augustus 14, 2018, 20:42:31 PM
Nu ik de foto's nogmaals bekijk ben ik eigenlijk wel zeker van aardmuis (juveniel).

Maar of er een admin is die dat met mij eens is, is een andere zaak...  B)
Rob, voor Aardmuis ligt de waarneming ook buiten de bekende verspreiding
Groet,

Wouter Teunissen


Mijn Weblog: http://birdboredom.blogspot.com/

Michael_Inden

@laatvlieger: ik zie dat de Aardmuis ook in duin- en kustgebieden op Texel, Zuid Holland en in Zeeland is waargenomen. Waarom dan niet in eenzelfde biotoop in Noord Holland?
vr gr Michael

HPM

Herman van der Meer

Rob Koelman

Citaat van: Rob Koelman op augustus 14, 2018, 20:42:31 PMNu ik de foto's nogmaals bekijk ben ik eigenlijk wel zeker van aardmuis (juveniel).

Maar of er een admin is die dat met mij eens is, is een andere zaak...  B)

Citaat van: laatvlieger op augustus 15, 2018, 04:49:49 AMRob, voor Aardmuis ligt de waarneming ook buiten de bekende verspreiding

Maar niet zo heel ver. En de soort breidt zich in het westen op meerdere locaties uit.

Maakt dit allemaal een mogelijk interessante waarneming. Ben benieuwd of er in de regio andere, wel 100% zekere aardmuizen gaan opduiken de komende tijd.
Met vriendelijke groet, Rob