Herik? > Zwarte mosterd

Gestart door valentine, augustus 14, 2018, 13:25:37 PM

Vorige topic - Volgende topic

valentine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161295183
onzeker Herik - Sinapis arvensis gezien op 2018-08-14 Helenaveen - Soemeersingel/Kaasweg/Koolweg/Helenavaart
Foto's:










Toelichting:
Op semi-verhard pad
De vertakte stengel is alleen onderaan behaard. De kelkbladen staan nergens méér af dan op bijgaande foto te zien is.

bij voorbaat dank,
valentine kalwij

Sipke Gonggrijp


Rien Ondersteijn

Inderdaad staan de kelkbladen niet wijd uit,maar de lange vruchtsnavel,het gedeelde blad en zeker ook de ruwe puntjes op t blad[plant voelt vaak ruw aan] geven 'm genoeg credits.
Groene groe[n]tjes.Rien.

M.V.S

Toch vind ik grijze mosterd hier het overwegen waard ....
Groetjes, Marc

dirder

Zwarte mosterd (zie foto van het verst gevorderde hauwtje).
Groeten, Dirk Derdeyn.

Rien Ondersteijn

 :duim:
Haha-ik had die bovenste foto niet gezien[te veel geconcentreerd op foto 3..] !
Groene groe[n]tjes.Rien.

valentine

Zwarte mosterd? Het blad is niet blauwgroen. De kelkbladen zijn niet recht afstaand en de randen ervan rollen niet in. Gooit hij dan toch even hoge ogen als de Herik? (Ik heb zelf te weinig ervaring.)Wat is er precies aan het hauwtje wat voor jou de doorslag geeft, Dirk? En kan ik hem dan op zeker zetten?

Ik dacht dat Grijze al wel afviel omdat de vruchten geen van alle de neiging hebben stijf aangedrukt te staan en ze er ook anders uitzien dan op de foto's van erkende Grijze mosterd: geen bolle snavel.

Groet en dank voor het meedenken,

Valentine

Rien Ondersteijn

Mezelf concentrerend op de meest complete bloemfoto vind ik foto 3 nog steeds erg passen bij Herik.
Maar Dirk heeft gelijk door ons te wijzen op foto 1 waar de vruchten tegen de stengel aangedrukt zitten.
Wel vind ik de snavel redelijk lang,maar de kelkbladen hoeven helemaal niet af te 'hangen' voor Zwarte Mosterd.Ook die blauwachtige kleur is me niet echt opgevallen bij al die Zwarte Mosterds die ik zag.
Groene groe[n]tjes.Rien.

valentine

Ik lees over de hauwtjes bij Zwarte mosterd "kort, duidelijk vierhoekig".
Bij Herik: "kantig, cylindrisch".

Is dit iets wat te onderscheiden is? Zo ja, wijst dat ene wat serieuzere hauwtje dan met zekerheid op Zwarte mosterd? Kan ik hem dan op "zeker" zetten voor Zwarte mosterd? Ik heb dat hauwtje opgeofferd, doormidden gesneden om het vierhoekige of kantige te zien als daar al verschil tussen zou zijn.

Groet,
Valentine

Sipke Gonggrijp

Foto 3 laat afstaande vruchten zien. Daar heb ik me door laten leiden maar ik denk inderdaad dat die vruchten iets later toch tegen de as gaan aanliggen en dan ga ik mee met zwarte mosterd.

valentine

OK dan zet ik hem daarop. Dank jullie wel!

Valentine

Rien Ondersteijn

the same to me,zoals gezegd ,maar ik vind hier en daar toch afbeeldingen van Herik [o.a. op Soortenbank],waar de hauwen behoorlijk tegen de stengel staan. Dit merkte ik ook :
Herik heeft nogal wat zaden[8-13 gemiddeld] terwijl ik de indruk heb dat Z.M. er minder heeft.
Hoeveel had ie er Valentine?
Groene groe[n]tjes.Rien.

dirder

Citaat van: valentine op augustus 14, 2018, 21:33:34 PM
Ik lees over de hauwtjes bij Zwarte mosterd "kort, duidelijk vierhoekig".
Bij Herik: "kantig, cylindrisch".

Is dit iets wat te onderscheiden is? Zo ja, wijst dat ene wat serieuzere hauwtje dan met zekerheid op Zwarte mosterd? Kan ik hem dan op "zeker" zetten voor Zwarte mosterd? Ik heb dat hauwtje opgeofferd, doormidden gesneden om het vierhoekige of kantige te zien als daar al verschil tussen zou zijn.

Groet,
Valentine

Ja! Hauwtjes zijn heel anders dan bij Sinapis. (Maar een foto van het blad had al volstaan). Overigens moet je er rekening mee houden dat, naarmate het seizoen vordert, men steeds meer afwijkende Zwarte mosterd te zien krijgt (eerste generatie is goed herkenbaar aan de habitus alleen al). Dan kunnen de hauwtjes ook wel eens allemaal afstaan etc. etc. Hoe dan ook blijven de hauwtjes op zichzelf (indien voldoende rijp) altijd een goed kenmerk. Zie bijvoorbeeld https://waarnemingen.be/waarneming/view/160322753
Groeten, Dirk Derdeyn.

valentine

Dank je Dirk en de anderen voor het meedenken!

Rien, ik kan niet meer nagaan hoeveel zaden er in het enige serieuze hauwtje zaten. Ik had hem doorgesneden om de mate van "vierkantheid" van de doorsnede beter te kunnen fotograferen en hem daarna weggegooid. Sorry.

Groet,
Valentine