nimf Carpocoris species.

Gestart door lo.troisfontaine, augustus 13, 2018, 21:43:51 PM

Vorige topic - Volgende topic

lo.troisfontaine

Hoi,

Ik zou graag willen weten welke soort dit is.  Het is een wel heel licht kleed en de schouderpunten kloppen niet echt voor C. fuscipennis?
blijf twijfel houden.

Het betreft deze waarneming;

https://observation.org/waarneming/view/161217507

Beemdkroonschildwants - Carpocoris fuscispinus gezien op 2018-08-07 BRD - Cochem

Foto's:



bij voorbaat dank,

Lo Troisfontaine

Arp

Hoi Lo, had je de sleutel voor de Carpocoris-nimfen van Lupoli ernaast gehouden?

De schouders maken dat het geen fuscispinus zal zijn.

De kleurkenmerken uit de sleutel zijn niet altijd even keihard - daar hebben we het met Roland op het Franse forum ook al wel eens over gehad, al blijft de sleutel in grote lijnen en op "jizz" toch wel behoorlijk bruikbaar.

Deze vind ik dan ietsjes lastig te beoordelen. Zo bleek-wit zou het heel goed pudicus kunnen zijn, maar dan zouden de rode/donkere kleurelementen volgens de sleutel strikt genomen duidelijker moeten afsteken. Maar ook het zwart op de schouders is klein/laag, dus ik zou grosso modo, met een slagje om de arm, toch voor pudicus gaan - een erg zwak getekende dan dus.

Misschien is het een idee om de foto op het forum van insecte.org toch maar eens aan Roland voor te leggen?

Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Hoi Arp,

geen sleutel voorhanden. inderdaad de schouders  zaten me ook dwars, daarvoor eerste maal ook ingevoerd als C. purpureipennis.

maar ik zag geen waarnemingen van die regio in Duitsland van C. pudicus of C. mediterranneus. Die laatste zou zeer onwaarschijnlijk zijn, terwijl een foto op Aramel.free daar het meeste in de buurt komt.


Zal eens kijken wat ik nog kan doen om dit op te lossen, anders misschien toch maar naar het door jou voorgestelde forum.

groeten,

Lo

Arp

De "larven"sleutel (nimfen) staat gelinkt in de soortinfo Carpocoris spec. helemaal onderaan :)
Groetengedoe, Arp (wrn - JungleDragon)

lo.troisfontaine

Tja, dan zou ik ook een lichte voorkeur hebben voor C. pudicus.

groeten,

Lo