onbekende rups 11 augustus 2018

Gestart door M.S.M. de Keijzer, augustus 13, 2018, 15:38:12 PM

Vorige topic - Volgende topic

M.S.M. de Keijzer

deze rups is - denk ik - bezig met verpoppen. zat doodstil, er is al een waas van spinsel te zien en het lijkt er sterk op dat de punt onder op de foto al aangehecht zit. op de stam van een amerikaanse eik, 11 augustus 2018 in De Moer, N.Br. iemand enig idee om welke soort het gaat?
alle hulp wordt zeer gewaardeerd
bij voorbaat dank,
Maja

Rayan Majoor

Een stofuil, ik vermoed Hoplodrina blanda (http://lepiforum.de/lepiwiki.pl?Hoplodrina_Blanda ). Gaat zich hier niet verpoppen, maar aan de zwarte vlek op z'n rechterzij te zien is er een larve van een sluipwesp/-vlieg uitgekomen. Deze willen de rups nog wel eens 'zombificeren' waardoor deze zich abnormaal gaat gedragen (de larve neemt de rups als het ware over) en zo is de rups waarschijnlijk op deze plek gekomen waar hij de draadjes heeft gespannen.
Mvg Rayan Majoor

Wil je meer zien van mijn uit de hand gelopen hobby, kijk dan eens op www.LepiSpot.nl

M.S.M. de Keijzer

Dank je wel voor de informatie en determinatie, Rayan. Ik had die zwarte vlek gezien, maar kon juist die niet als "doorslaggevend" kenmerk in mijn rupsenboek vinden. Dus daarom op het forum gezet. De rups was inderdaad zombie-achtig. Ik heb het dier met een dun takje aangeraakt, maar geen beweging in te krijgen.
Merci,
Maja