Zo'n vermaledijde Teunisbloem

Gestart door valentine, augustus 13, 2018, 12:23:07 PM

Vorige topic - Volgende topic

valentine

Ik zou graag willen weten welke soort dit is
Het betreft deze waarneming
https://waarneming.nl/waarneming/view/161263741
Teunisbloem spec. - Oenothera spec. gezien op 2018-08-13 Helenaveen - Soemeersingel/Kaasweg/Koolweg/Helenavaart
Foto's:








bij voorbaat dank valentine kalwij

valentine

Nog een paar.

valentine

Zaden niet rond.

valentine


valentine


Nathalie De Somer

Valentine,
Ben je bekend met deze Teunisbloem sleutel? https://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=384755.msg2150891#msg2150891
Of de oorspronkelijke engelstalige versie in Dumortiera?
vr groet
Nathalie

valentine

Ik liep hopeloos vast omdat het blad niet viltig is.

Nathalie De Somer

Ik werk meestal met de oorspronkelijke sleutel, daar staan meer eigenschappen bij, zie link in de referenties eronder, of het Duitse alternatief. Afgelopen weken liep ik ook een aantal keren vast, geen idee of de droogte invloed heeft.

vr groet
Nathalie


valentine

Dank je voor de tip, Nathalie. Sipke Gonggrijp vermoedt sterk: O. villosa. Ik zet er nog even een vruchtrandje bij. Misschien kan hij dan met zekerheid op het een of ander.

Groet,
Valentine

Sipke Gonggrijp

Ik neem aan dat je de plant verzameld hebt en dat er niet meer staat?

Helemaal zeker ben ik namelijk niet omdat de planten nogal veel rode klierknobbels hebben, die iets te nadrukkelijk aanwezig zijn. Sowiezo zit er villosabloed in en om het helemaal ingewikkeld te maken...we hebben hier tot dusver geen echte Oenothera villosa gevonden in Nederland maar een soort die nog beschreven moet worden en zowel in Nederland als in Belgiè en Frankrijk blijkt voor te komen en eigenlijk vrij consistent dezelfde kenmerken laat zien. Ook jouw plant heb ik bijvoorbeeld eerder gezien maar weet dus niet zeker of het geen kruising is.

valentine

Sipke, er stond er nog wel minstens 1 vlakbij deze, maar het is natuurlijk niet helemaal zeker dat dat dezelfde soort is. Deze lijkt inderdaad veel op de O. villosa waarvan er foto's staan op waarneming.nl. Overigens allemaal van jou! De foto's van O.villosa in b.v. de V.S. op internet hebben vaak andere stengels, rood of helemaal groen. Er blijkt dus hopeloos veel mogelijk.

Ik zie hier in de buurt (Noord-Limburg, grens Brabant) voortdurend Teunisbloemen van dit formaat met veel rode knobbels. Weet nooit hoe ik ze moet noemen. Hoe zou jij deze registreren voor het Nieuwe strepen? Of zou je hem overslaan?

Groet,

Valentine

Sipke Gonggrijp

Citaat van: valentine op augustus 13, 2018, 17:39:29 PM
De foto's van O.villosa in b.v. de V.S. op internet hebben vaak andere stengels, rood of helemaal groen. Er blijkt dus hopeloos veel mogelijk.

Ik zie hier in de buurt (Noord-Limburg, grens Brabant) voortdurend Teunisbloemen van dit formaat met veel rode knobbels. Weet nooit hoe ik ze moet noemen. Hoe zou jij deze registreren voor het Nieuwe strepen? Of zou je hem overslaan?

Groet,

Valentine
De echte Oenothera villosa heeft geen rode klierknobbels.
Op de laatste vraag kan ik geen antwoord geven. Veel meer soorten hebben rode klierknobbels dus dat kunnen steeds weer andere soorten zijn.

Misschien kun je toch nog iets later terug voor die andere kandidaat? O. villosa is nog niet bekend uit andere provincies en dus de moeite waard om wat meer details vast te leggen.
Groet, Sipke.

valentine

Zal ik doen. Welke details nog meer? Rozet denk ik? En verder?

En mijn dank tot zo ver!

Valentine

Sipke Gonggrijp

Rozet hoeft niet per se maar mag. Iets betere foto´s van de capsule. De top van de bloeiwijze en misschien een paar van de bladeren, ook de onderzijde schuin genomen om te zien of die meer behaard zijn? Je kunt ook voelen of de onderzijde van het blad zachter voelt dan de bovenzijde?

valentine

Teruggeweest naar de vindplaats en zelfs de plant gevonden waarvan ik barbaars de hoofdstengel had meegenomen. Zie foto. De onderzijde van het blad is zachter dan de bovenzijde, duidelijk meer behaard. Moet ik morgen binnen nog een scherpere foto proberen te maken van de capsule?

Sipke Gonggrijp

Ja, graag? Maar kijk dan ook of de oude bloemen verbloeien tot een oranjekleur of gewoon verbleken dat eerste valt namelijk op bij O. villosa.
Groet, Sipke.

valentine

Ik zie (nog) geen verkleuring van de bloem maar hierbij twee andere capsules.

Groet,
Valentine

valentine

Sipke, de bloem is nu afgevallen. Hij werd wel iets donkerder van kleur bij het verschrompelen maar niet bepaald oranje. Blijf je nog steeds bij O. villosa? Een onzekere O.villosa?

Groet,
Valentine

Sipke Gonggrijp

Nee, ik durf niet te zeggen wat het wel is maar inderdaad kom ik hiervan terug. De beharing van de capsules komen niet overeen en de rode klierknobbels zijn te prominent aanwezig in vergelijk met andere vondsten.
Groet, Sipke.

valentine

Terwijl je (dacht ik) alle relevante onderdelen op de foto's kunt zien en jij je uitgebreid in deze materie verdiept hebt... Zoals gezegd: die vermaledijde teunisbloemen ook!  :'(

Dank voor je moeite!

Valentine